دیوار سبز green wall که در اصطلاح به آن دیوار گیاهان، دیوار زنده یا باغ های عمودی نیز گفته میشود، در سال های اخیر به روند جدید در حال رشد در محیط های ساخته شده تبدیل شده اند. گنجاندن طبیعت زنده در محیط های شهری نه تنها جذابیت بیشتری دارد، بلکه دارای مزایا و اهداف دیگری نیز می باشد. از این رو در معماری سبز سعی می شود از این نوع المان در محوطه سازی و زیباسازی فضاهای مختلف استفاده شود. با توجه به اهمیت بالای این نوع المان در معماری و ساختمان سازی سعی شده از به صورت جامع در این مقاله به آن ها پرداخته و موارد کلیدی آن ها را در مقالات دیگر با جزئیات بیشتر بررسی نماییم.

دیوار سبز اجرا شده توسط شرکت چوب و چکش Cover

دیوار سبز چیست؟

دیوارهای سبز یا گرین وال سازه های عمودی هستند که انواع مختلفی از گیاهان یا سایر سبزه ها را به آن متصل می کنند. فضای سبز اغلب در یک محیط رشد متشکل از خاک، سنگ یا آب کاشته می شود. از آنجا که دیوارها گیاهان زنده ای در خود دارند ، معمولاً از سیستم های آبیاری داخلی استفاده می کنند.

دیوارهای سبز با گیاهانی که معمولا در هنگام بالا رفتن از دیوارهای خارجی نمای ساختمان که به آن ها نمای سبز میگویند و حتی فنس های سبز تفاوت دارند. در دیوارهای سبز، محیط رشد روی سطح یا ساختار دیوار است، در حالی که نمای ساختمان در زمین ریشه دارند. علاوه بر این ، سبز بودن نماها می تواند مدت زمان طولانی طول بکشد تا بتواند یک دیوار کامل را بپوشاند ، در حالی که دیوار سبز ممکن است از قبل و در محل ساخت آنها رشد کنند.

تاثیر دیوار سبز در محوطه سازی

مزایای دیوار سبز

دیوارهای سبز همانطور که گفته شد در معماری نوین بسیار با اهمیت می باشند. دلیل اصلی این اهمیت مزایای بیشمار این دیوار ها می باشد. اولین و مهم ترین مزایای گرین وال، مزایای بصری آن ها است. در این حالت با توجه به سلیقه مورد نیاز شما میتوان یک دیوار سبز منحصر بفرد و زیبا بوجود آورد. همچنین به دلیل اشغال فضای کم آن ها که معمولا بر رو یا درون دیوار قرار میگیرند باعث می شود فضاهای مرده را تبدیل به یک جلو زیبا نمایند. از سوی دیگر به راحتی می توان یک دویار سبز بسازید. برای این کار می توانید به مقاله نحوه ساخت دیوار سبز ساده مراجعه کنید. همچنین دیگر اثرات آن شامل موارد زیر می باشد. همچنین در مقاله ای جدا به بررسی تاریخچه دیوار سبز نیز پرداخته ایم.

اثرات مثبت بر روی انسان ها

دیوارهای زنده می توانند ما را شادتر و سازنده تر کنند، زیرا آنها نیاز ذاتی ما به طبیعت اطراف را برطرف می نمایند. آوردن عناصر طبیعی به مکانهایی که به طور کلی دیده نمی شوند، روحیه ما را بالا برده  و باعث هوشیاری و نشاط بیشتری می شود. این مفهوم به عنوان بیوفیلی نیز شناخته می شود.

تحقیقات دانشمندان همچنین نشان داده است که طبیعت می تواند رفتارهای منفی مانند پرخاشگری و اضطراب را کاهش دهد. علاوه بر این، ارتباط با طبیعت باعث كاهش استرس و رفع خستگی روحی می شود.

با توجه به مقدمه بالا داشتن فضاهای سبز گوناگون در محل زندگی میتواند اثرات بسیار مفیدی بر روح و روان ما بگذارد. در میان انواع فضای سبز، گرین وال ها به دلیل ایجاد سرسبزی متراکم و بر اساس سلیقه افراد میتوانند اثر گذاری بسیار زیادی داشته باشند.

متخصصان چوب و چکش به شما کمک می کنند دیوار سبز مناسب با محیط کار یا منزل خود را داشته باشید.

ایجاد جلوه ای متفاوت با استفاده از گرین وال

تصفیه هوا

با درک بهتر مسائل مربوط به آلودگی و کیفیت هوا، تأثیرات گیاهان بر کیفیت هوا نیز به همین ترتیب مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. اثر تصفیه هوا توسط گیاهان از طریق میکروب های ریشه گیاه حاصل می شود، که می تواند از مواد شیمیایی به عنوان مواد مغذی استفاده کند. علاوه بر تأثیرات مستقیم سلامتی، اثبات شده است که کیفیت هوا به بهبود هوشیاری و توانایی های شناختی افراد منجر می شود. پس با استفاده از دیوار سبز در محل هایی که آلوگی هوا زیاد می باشد می توان علاوه بر ایجاد سرزندگی در محیط باعث افزایش کیفیت هوا نیز شد.

دوستدار محیط زیست

مشخص شده است که دیوارها و نماهای سبز در فضای باز از نظر انرژی مقرون به صرفه هستند زیرا گیاهان آنها هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب، دمای کلی ساختمان ها را کاهش می دهند. علاوه بر این، آنها همچنین میزان گرمای هدر رفته در زمستان را کاهش می دهند.

همچنین روند تعرق گیاهان می تواند درجه حرارت را در داخل خانه نیز کمی کاهش دهد، بنابراین به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه انرژی نیز اثر گذار است. همچنین پوشش گیاهی باعث کاهش آلودگی های صوتی نیز می شود.

انواع دیوار سبز

دیوارهای سبز را میتوان بر اساس مسائل گوناگونی دسته بندی نمود. به عنوان مثال بر اساس طبیعی یا مصنوعی بودن گیاهان دیوار سبز میتواند از نوع دیوار سبز طبیعی، دیوار سبز مصنوعی، دیوار پوش تقسیم بندی شود. بر اساس نوع قرارگیری دیوار میتوان آن ها را به دیوار سبز کابلی، گرین وال شبکه ای، و دیوار سبز مدولار دسته بندی نمود. که در میان این موارد دیوار سبز لوتوس یکی از معروف ترین انواع دیوار سبز میباشد.

از سوی دیگر دیوار سبز را می توان بر اساس محل قرار گیری به دو دسته دیوار سبز داخلی و دیوار سبز بیرونی نیز دسته بندی نمود. همچنین دیوار سبز هیدروپونیک، نمد پلیمری نیز از دیگر انواع دیوار ها بوده که بر اساس نوع گلدان های آن ها و نیاز یا عدم نیاز به خاک دسته بندی می شوند. از سوی دیگر دیوار ها میتوانند بر اساس نوع سیستم کنترلی آن ها نیز دسته بندی شوند. در این حالت در صورت استفاده از سنسور، سیستم آبیاری هوشمند و همچنین مواردی از این دست می توان دیوار سبز هوشمند ایجاد نمود.

نوع خاصی از دیوار سبز نیز وجود دارد که علی رقم عدم نیاز به آب، خاک و هوا، از نوع مصنوعی نیز نمی باشد. این نوع از دیوار را دیوار سبز خزه ای یا ماس وال می نامند. به منظور آشنایی کامل با انواع دیوار سبز می توانید به مقاله ای با همین نام مراجعه نمایید.

انواع حالت های دیوار سبز

گیاهان مناسب دیوار سبز

برای دیوار سبز می توان از انواع مختلف پوشش گیاهی استفاده کرد ، با این وجود بسته به نوع و هدف دیوار سبز محدودیت هایی وجود دارد. از گیاهانی که برای دیوارهای سبز استفاده میشوند می توان به فیلودندرون، پتوس، گندمی اشاره نمود.

گیاهان همیشه سبز و گیاهان تزئینی به دلیل طول عمر و شکل ظاهری برای دیوارهای داخلی و خارجی ترجیح داده می شوند. طبق تعریف، گیاهان همیشه سبز باید برگ های خود را در تمام طول سال نگه دارند. همجنین به دلیل محدودیت در گلدان های آن ها (فلاورباکس) معمولا از گیاهانی که ریشه کوتاه دارند استفاده شده و سعی می شود از گیاهان با ریشه های رونده استفاده نشود.

گیاهان دیوار سبز داخلی

مناسب ترین گزینه برای گیاهان دیوارهای سبز داخلی گیاهان خانگی و گیاهان گرمسیری است. گیاهانی که عموماً برای دیوارهای داخلی استفاده می شوند، مجبور نیستند تغییرات عمده دما را تحمل کنند، گرچه رطوبت هنوز هم نیاز میباشد و در صورت عدم محاسبه ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. با این حال ، برخی از تولیدکنندگان به استفاده از خزه های شیمیایی یا گیاهان پلاستیکی متوسل می شوند که مزایای دیگری مانند تصفیه هوا را نداشته ولی برای نگهداری مناسب تر می باشند.

گیاهان دیوار سبز بیرونی

موقعیت مکانی و فناوری موجود تأثیر بسزایی در انتخاب گونه های گیاهی برای دیوارهای سبز بیرونی دارد. به عنوان مثال، می توان از گیاهانی استفاده نمود که به صورت هوشمند از آب باران استفاده نموده و در شرایط کم آبی نیز زنده بمانند. نمونه ای از آن دیوار خزه در فضای باز درJinguashi ، تایوان که به طور طبیعی در حال رشد است.

زیباسازی نمای ساختمان با استفاده از گرین وال

علاوه بر این ، انتخاب محیط رشد و آبیاری همزمان با انتخاب گیاهان است. به عنوان مثال ، ممکن است ریشه برخی گیاهان به اندازه کافی بزرگ و مستحکم نباشد که بتواند در محیطی غیر از خاک رشد کند. در این حالت از دیوار سبز هیدروپونیک برای آن ها استفاده می شود. علاوه بر این ، کلید حفظ سلامت گیاهان ایجاد یک محیط پایدار برای آنها است. تغییرات ناگهانی ممکن است باعث استرس غیرضروری گیاهان شود که در نتیجه ممکن است منجر به مشکلاتی مانند بیماری ها یا آفات شود.

گیاهان گرین وال هوشمند

هنگام انتخاب گیاهان برای یک دیوار سبز هوشمند و فعال ، توجه بیشتری به انعطاف پذیری گیاهان می شود. زیرا ممکن است گردش هوا در دیوار سبز در این شرایط کمی سخت تر باشد. علاوه بر این، کارایی تصفیه هوا در هر گیاه مورد توجه قرار می گیرد. گیاهان مختلف با میکروب های ریشه خود مواد شیمیایی مختلفی را از هوا تجزیه می کنند.

تاثیرات گرین وال بر روی ساختمان

نوع مناسب آبیاری، تغذیه منظم، نور و درجه حرارت برای اطمینان از حیات گیاهان تا حد زیادی توسط دیوار انجام شده و از این رو بهره وری بالاتری خواهند داشت. نگهداری از آنها با پیرایش نیز به عمر بیشتر گیاهان کمک می کند. دیوارهای سبز هوشمند و فعال همچنین می توانند عوامل ذکر شده را بهینه ساخته تا گیاهان از بهترین شرایط زندگی ممکن برخوردار شوند.

نحوه نصب دیوار سبز

طراحی دیوار زنده معمولاً از نظر ابعادی محدود نمی شود. اگرچه نگهداری مدلهای گسترده نسبت به مدلهای بلند آسانتر است، اما طراحی و ساخت کلی آنها تفاوت چندانی ندارد. دیوارهای زنده ساخته شده از ماژول های فلزی یا پلاستیکی معمولاً مستطیل شکل هستند، زیرا ساخت اشکال گرد دشوارتر است. در دیوارهای سبز فعال ، ویژگی های گردش هوا اولویت دارند، بنابراین بیشتر طراحی ها را به ماژول های جامد محدود می کند.

بیشتر دیوارهای سبز داخلی بر روی دیوار نصب می شوند ، اگرچه مدل های ایستاده و دو طرفه نیز غیر معمول نیستند. بنابر این در حالت کلی نحوه نصب دیوار سبز به نوع دیوار بستگی دارد. راحت ترین روش برای آن ها استفاده از گرین وال لوتوس است که می تواند این فرآیند را آسان نماید. به منظور آشنایی با نحوه نصب دیوار سبز می توانید به مقاله ای با همین نام مراجعه کنید.

زیباسازی محیط با استفاده از دیوار سبز

نحوه نگه داری از گیاهان دیوار سبز

نگه داری از دیوار به ابعاد آن بستگی دارد. هرچه دیوار بلند تر باشد، نگهداری از آن پیچیده تر می شود. هم دیوارهای سبز و هم دیوارهای سبز هوشمند و فعال برای اینکه سالم بمانند تا در خدمت اهداف خود باشند، نیاز به نگهداری دارند. مانند همه گیاهان زنده، گیاه در دیوار سبز نیاز به جایگزینی های دوره ای دارد.

علاوه بر این، آب برای بقای گیاهان حیاتی است، به همین دلیل بیشتر دیواره های سبز دارای سیستم های آبیاری یکپارچه هستند تا مراقبت از گیاهان را آسان تر کنند. گیاهان همچنین به عناصر غذایی اساسی نیاز دارند که معمولاً از طریق آبیاری دریافت می شوند. برای آشنایی با نحوه آبیاری گیاهان دیوار سبز می توانید به مقاله ای با همین نام مراجعه نمایید.

برای اینکه یک دیوار سبز همانطور که باید کار کند، تمام مکانیزم های آن باید به درستی عمل نمایند. علاوه بر گیاهان ، آبیاری و محیط رشد، سیستم های نظارت از راه دور نیز ممکن است در برخی مواقع نیاز به نگهداری داشته باشند. به همین دلیل به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارد تا مطمئن شوید همه چیز روان و بدون دردسر پیش می رود. گروه تخصصی چوب و چکش از طریق کارشناسان توانا نظارت و نگهداری از گیاهان دیوار سبز شما را به عهده میگیرد.

محیط رشد گیاهان دیوار سبز

گیاهان دیوار سبز برای رشد به محیط رشد احتیاج دارند. محیط رشد معمولاً روی سازه ای قرار می گیرد (مانند کیسه ها ، گلدان ها یا جعبه ها) که در کنار هم یک سیستم را تشکیل می دهند. این ترکیبات در انواع مختلف وجود دارد و به طور کلی در چهار دسته سیستم های رسانه ای سست، مات، ورق و ساختاری دسته بندی می شوند. سیستم های سست محیط، شامل خاک،  سنگ آبی،  سنگ آتشفشانی و هیدروپونیک است. در طی پنج سال گذشته انتخاب محیط رشد سست بسیار زیاد شده است.

محیط رشد سست به حمایت ساختاری نیاز دارد. خاک ، سنگ و آب معمولاً درون کیسه های نمدی یا گلدان های پلاستیکی قرار می گیرند. نمد ها اجازه می دهند گیاهان مستقیماً درون آنها رشد کنند. محیط رشد مورد استفاده در دیوارهای معمولی سبز، پشم سنگ یا خاک است.

محیط رشد در دیواره های سبز فعال با محیط معمولی متفاوت است. آنها برای دستیابی به جریان هوای کافی و همچنین بخش های میکروبی پایدار و عملکرد خوب و سیستم های آبی به یک ماده بهینه سازی شده نیاز دارند.

تغییر نمای ساختمان قبل و بعد از نصب دیوار سبز

سیستم آبیاری

سیستم های آبیاری معمولاً یا سیستم های چرخشی مجدد یا مستقیم هستند. یک سیستم چرخش مجدد آب را به گردش در می آورد، آن را از یک مخزن داخلی پمپاژ و توزیع می کند. مخزن را می توان به صورت دستی پر کرد یا به منبع آب ساختمان متصل شد. در همین حال ، یک سیستم آبیاری مستقیم آب را از یک منبع آب خارجی می گیرد. در حالی که سیستم های چرخش مجدد آب اضافی را برای استفاده مجدد جمع می کنند، سیستم های مستقیم آب اضافی را به یک فاضلاب می فرستند.

گرین وال اجرا شده در کنار سر درب ساختمان

کلام آخر

دیوار سبز بسته به نوع آن، کاربرد و مواردی از این دست میتواند به صورت های مختلفی باشد. در حالت کلی وظیفه گرین وال ایجاد یک محیط سبز در یک فضای کوچک و مرده بر روی دیوار است. علی رقم نحوه عملکرد ساده این نوع از المان های فضای سبز، در اکثر موارد نیاز به طراحی و مشاره با افراد متخصص و مجرب دارد. از این رو برای داشتن یک دیوار سبز زیبا و کاربردی میتوانید با متخصصین شرکت چوب و چکش که در زمینه طراحی و ساخت دیوار سبز در قزوین و تهران فعال می باشند، تماس حاصل نموده و از راهنمایی های آن ها بهره مند شوید.

37 پاسخ
  1. محمد رضا قربانی
    محمد رضا قربانی گفته:

    بسیار مطلب جامع و کاملی بود
    امیدوارم از این دست مقالات بیشتر بذارید

    پاسخ

تعقیب

  1. […] به منظور ایجاد زیبایی در محیط می توان از گابیون و دیوار سبز نیز بر روی روف گاردن استفاده نمود. در حالت کلی مبلمان […]

  2. […] به منظور ایجاد روف گاردن کوچک با قرار دادن پارتیشن یا دیوار سبز باعث کاهش مساحت روف گاردن شده و از فضاهای دیگر جهت قرار […]

  3. […] ترین بخش ها در معماری سبز و نوین می باشد. هر چند که واژه دیوار سبز و معیار های آن بسیار جدید می باشد ولی این دیوار ها از […]

  4. […] خانه می باشد استفاده از گیاهان در روف گاردن، تراس سبز، دیوار سبز و همچنین هوم گاردن باعث شده است نحوه مراقبت از گیاهان […]

  5. […] می باشد و همچنین برای آشنایی با تعیین قیمت این نوع از دیوار سبز این مقاله را دنبال […]

  6. […] سبز اشتباه گرفته می شود که با تعریف دقیقی که میتوان از دیوار سبز داشت می توان این مشکل را برطرف نمود. همچنین این دیوار […]

  7. […] دوام بالا و نحوه حرکت آب در آن ها از مزیت های این نوع از دیوار سبز می […]

  8. […] و فقط به منظور لذت بردن از آن ها و تعامل با طبیعت از این دیوار های سبز ستفاده نمود. از این رو در این مقاله به بررسی گرین وال […]

  9. […] آلاچیق و پرگولا، سایبان ها، روف گاردن، درب و پنجره ها، چهارچوب دیوار سبز، گلدان ها و فلاورباکس ها می […]

  10. […] قرار میگیرد. این سبک آبیاری مناسب باغ ها، روف گاردن، دیوار سبز، تراس گاردن و محوطه ساختمان ها ، هوم گاردن می باشد. از […]

  11. […] و جلوگیری از ایجاد جلوه بد در روف گاردن می توان از دیوار سبز و یا دیوار ترموود متحرک، پرچین و یا دیوارپوش گیاهی […]

  12. […] عنوان المان های گیاهی استفاده شده است. در زندگی امروزی دیوار های سبز از اهمیت بالایی برخوردار شده اند زیرا با اشغال فضاهای […]

  13. […] استفاده شده است. از این رو در این روف گاردن به وفور دیوار سبز و فنس سبز به چشم می خورد.  فضاهای اصلی در این روفگاردن […]

  14. […] به تجهیزات پیشرفته تولید نموده و از آن برای هوم گاردن، دیوار سبز، روف گاردن، چمن طبیعی و موارد مشابه آن استفاده نمود. […]

  15. […] که به این صورت است که سقف را با استفاده از پارتیشن و دیوار سبز کوچک تر نموده و آن بخش را تبدیل به روف گاردن می نمایند، […]

  16. […] انواع دیوار سبز می باشد. تفاوت دیوار سبز لوتوس با دیگر دیوار سبز ها در پیش ساخته و آماده بودن آن است. استفاده از گرین وال […]

  17. […] محوطه سازی و حتی زیباسازی شهری می باشد. استفاده از دیوار سبز می تواند باعث طراوت بخشیدن به محیط و سر زندگی آن شود. […]

  18. […] استفاده از گیاهان و فضای سبز و همچنین مواردی مانند دیوار سبز باعث می شود روف گاردن ها محیطی شاداب و سرزنده به خود […]

  19. […] که گفته شد می توان به روش های مختلف دیوار های سبز را دسته بندی نمود. در بعضی دسته بندی ها ممکن است آن نوع […]

  20. […] می تواند در ورودی ساختمان، استفاده از دیوارپوش گیاهی، دیوار سبز، ماس وال به منظور زیباتر نمودن محیط […]

  21. […] نمود. در این حالت می توان از دیوار ها، فنس سبز و یا دیوار سبز برای پوشاندن آن قسمت ها استفاده نموده و قسمت های باقی […]

  22. […] تفاوت آبیاری در انواع دیوار سبز، تجهیزات بکار رفته در گرین وال، و قسمت تمام شده سیستم آب یاری دیوار سبز پرداخته شده […]

  23. […] سوال برای شما پیش آمده باشد که تفاوت دیوارپوش گیاهی با دیوار سبز یا حتی ماس وال چیست. برای دانستن جواب این سوال و دیگر […]

  24. […] از جدید ترین روش ها در زمینه ساخت دیوار زنده یا همان دیوار های سبز می باشد. در این دیوار ها از گیاهان و خره ها تثبیت شده […]

  25. […] از مهم ترین عوامل در نگه داری گیاهان دیوار سبز بررسی دمایی است که گیاه در آن رشد می کند. اگر گیاه در […]

  26. […] به وفور در ساختمان استفاده شود به عنوان مثال میتوان از دیوار سبز، روف گاردن، نمای سبز و یا فنس سبز برای این منظور […]

  27. […] خود نما رشد نموه و کل سطح آن را می پوشاند. در اکثر موارد دیوار سبز با نمای سبز اشتباه گرفته می شود. از این رو در این مقاله […]

  28. […] دیوار سبز یکی از مهم ترین روش های سبز نگه داشتن محیط می باشد. در این روش با استفاده از گیاهان در یک محیط از پیش آماده شده می توان جلوه ای از طبیعت و زیبایی را بوجود آورد. البته در میان مزایای دیوار سبز نگه داری از گیاهان دیوار سبز از اهمیت بالایی برخوردار است. البته پیش از نگرانی بابت نگه داری از گیاهان ابتدا باید گیاهان را مناسب با محیط قرار گیری آن ها انتخاب نمایید. از این رو در این مقاله به انواع گیاهان و نحوه انتخاب آن ها پرداخته می شود. […]

  29. […] هم به صورت انفرادی و هم به صورت دسته جمعی به عنوان دیوار سبز مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل راحتی آبیاری فلاور باکس […]

  30. […] شده‌اند. ایجاد فضاهایی از قبیل تراس سبز، روفگاردن و دیوار سبز و طراحی نمای ساختمان با رویکرد معماری […]

  31. […] دیوار سبز شما به نوع و کیفیت محصولی که می خرید بستگی دارد. دیوار […]

  32. […] سبز هیدروپونیک یکی از مدرن ترین و به روز ترین دیوار سبز های موجود بوده که دارای ویژگی های خاص می باشد. این […]

  33. […] را جایگزین رنگ های مصنوعی نماید. همچنین از نماد های مثل دیوار سبز، روف گاردن و دیگر موارد نیز در طراحی استفاده می […]

  34. […] دیوار سبز یا  green wall در تراس گاردن، یک روش ساده و جذاب برای […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *