انتخاب بهترین گیاه برای دیوار سبز یکی از مهم ترین چالش های محوطه سازی و زیبا سازی محیط محسوب می شود. زیرا ماندگاری و زیبایی گرین وال به گیاهانش بستگی دارد. و هرچه مقاوم تر و با دوام تر باشند جذابیت و عمر دیوار سبز را دو چندان می کنند.

یکی از نیاز های ذاتی انسان بودن در طبیعت و گذراندن وقت در آن است. و از آنجا که زندگی ها رو به صنعتی شدن در حرکت است اینبار طبیعت را به خانه می آوریم. دیوار سبز یکی از پیشنهادات ما به شماست. که هم جلوه ی بصری زیبایی دارد و هم حس بودن در محیط زنده را به انسان القا می کند.

انواع دیوار سبز

برای انتخاب بهترین گیاه برای دیوار سبز می توان از دو مدل دیوار سبز مصنوعی و دیوار سبز طبیعی استفاده کرد. که به سلیقه شما دیزاین می شود، و می توان در فضای داخلی یا محیط بیرونی ساخته شود.

دیوار سبز مصنوعی همانطور که از نامش پیداست از گیاهان مصنوعی ساخته می شود. که نیاز به آبدهی و شرایط نگهداری خاص ندارند، در مقابل در دیوار سبز طبیعی از گیاهان زنده و طبیعی استفاده می شود. که مقاومت کمتری نسبت به دیگری دارد ولی به طبیعت نزدیک تر و شاداب تر است. همانطور که در مقالات قبل به آن پرداختیم سیستم زیر ساز و متریال آنها با هم متفاوت است. و شما می توانید بر حسب سلیقه، میزان بودجه و محیطی که دارید آن را سفارش دهید.

مزایا و معایب دیوار سبز مصنوعی و طبیعی

به طور کلی دیوار سبز موجب افزایش بهای خانه یا محل کار شما می شود و به دکوراسیون هم کمک قابل توجهی می کند.گرین وال مصنوعی نیاز به نگهداری و شرایط آب و هوایی خاص ندارد، نیازی نیست در محلی نصب شود که آفتاب گیر است. پلاسیدگی و یا پژمردگی در گیاهان اتفاق نمی افتد، نیاز به آبیاری و یا تمدید گیاه نیست.

ولی زیبایی بصری گرین وال طبیعی و آن نشاطی که از گیاه زنده دریافت میکنیم را ندارد. بر روی برگ گیاه خاک می نشیند، به طوری که نیاز به دستمال زدن و یا شستشوی روزانه است.بهترین گیاه برای دیوار سبز مصنوعی به سلیقه شما بستگی دارد و هیچ محدودیتی در انتخاب وجود ندارد.

از طرفی گرین وال طبیعی باعث خنک شدن، تصویه هوا ، تولید اکسیژن و حس طراوت محیط می شود. از دید روان شناختی موجب کاهش استرس و اضطراب و آرامش روان می شود.

 بهترین گیاه برای دیوار سبز

در بالا اشاره کردیم که برای داشتن دیوار سبز طبیعی به این نکته باید توجه کنیم. که گیاه نسبت به شرایط آب و هوایی مقاوم و برگ های گیاه سبزی خود را در تمام طول سال حفظ کنند. به همین دلیل ممکن است در انتخاب کمی محدودیت داشته باشیم.

برای دیوار سبز داخلی بهتر است ازگیاهان آپارتمانی و گرمسیری استفاده شود. گیاهانی که مجبور نیستند تغییرات دمایی را تحمل کنند.

برای دیوار سبز بیرونی بهتر است گیاه، مقاوم تر باشد چون شرایط آب و هوایی متفاوتی در فصول سال داریم.

در ادامه به معرفی برخی از گیاهان می پردازیم که شما بتوانید بهترین گیاه برای دیوار سبز خود را پیدا کنید:

بهترین گیاه برای دیوار سبز خارخی

  • پاپیتال: این گیاه که به عشقه هم آن را می شناسند، در دسته گیاهان رونده قرار می گیرد و به شکل افقی رشد می کند. رشد آن خیلی سریع بوده و در مقابل شرایط نوری (وجود یا عدم وجود نور)، شرایط آب و هوایی مقاوم است. به گیاه همیشه سبز معروف است. می توان از آن به عنوان بهترین گیاه برای دیوار سبز یاد کرد. این گیاه به طور تقریبی در هفته حدود 3 بار به آبدهی نیاز دارد که در زمستان به 2 بار هم می رسد. پاپیتال رنگ های گوناگونی دارد که معروف ترین آن سبز است.
  • گیاه چمن یال اسبی: گیاه دائمی و همیشه سبز و با لیریوپ در ارتباط نزدیکی است. شباهت زیادی به چمن دارد با برگ های تیره و دارای گل های کوچک یاسی رنگ است. این گیاه نسبت به سرما نیمه مقاوم بوده وخاک زهکشی شده می خواهد. آبیاری این گیاه در هفته 4 -3 بار است(بسته به خشکی خاک) و منظم بودن آن مخصوصا در تابستان مهم است.
  • برگ عبایی: برگ این گیاه عریض و جنسی شبیه چرم دارد. به عنوان گیاه دائمی و همیشه سبز از آن یاد می شود.. گل های کوچک بنفش رنگی دارد که جنبه زینتی ندارد. رطوبت دوست بوده و در محیط سایه بهتر رشد می کند ولی در کل نسبت به شرایط محیطی مقاوم است. و میتواند جز بهترین گیاه برای دیوار سبز باشد. برای آبیاری به دو تا سه روز در هفته آب نیاز دارد.از برگ عبایی در دیوار سبز داخلی هم می توان استفاده کرد.

بهترین گیاه برای دیوار سبز داخلی

  • سرخس: این گیاه به برگ شمشیسری نیز معروف است. یک گیاه آپارتمانی جذاب برای دیوار سبز شماست که نگهداری نسبتا آسان است و در تمام طول سال رنگ برگهایش را حفظ می کند. نکته مهم وجود رطوبت مناسب برای این گیاه است دو گونه گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد. انواع گوناگونی دارد: لانه پرنده، برگ شمشیری، دکمه ای، راجی خانگی، پرسیاوش، پای خرگوش، شاخ گوزنی و درختی از انواع آن هستند.
  • پتوس:گیاه پتوس بسیار محبوب بوده و در بیشتر دیوار سبزها وجود دارد. علت محبوبیت آن این است که دارای رنگ های گوناگون و نگهداری آسان می باشد. در رنگ های زرد، سبز، کرم و ابلق وجود دارد. این گیاه جز دسته گیاهان رونده است. به نور غیر مستقیم نیاز دارد یعنی گزینه خوبی برای دیوار سبز خارجی نبوده و در آپارتمان ها از آن استفاده می شود. این گیاه به آبیاری زیادی احتیاج ندارد و آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود. برای آب دادن به این گیاه از یک روتین ثابت خودداری کنیم. می توان آن را به عنوان بهترین گیاه برای دیوار سبز داخلی دانست.
  • آگلونما: از گیاهان مقاوم و مفید برای انسان شناخته شده. آلودگی ها را جذب می کند و اکسیژن آزاد می کند ودر انواع رنگ و طرح وجود دارد. این گیاه می تواند تقریبا بدون نوز زنده بماند و نباید در معرض نور مستقیم قرار گیرد. به گرما و رطوبت زیادی نیاز دارد و به روزی یک بار غبار پاشی نیاز دارد. انواع آن عبارتند از: آگلونمای صورتی، سفید، بلک، نقره ای، بی جی فریمن و امرالد بی
  • سینگونیوم: این گیاه بسیار زیبا و در رنگ های متفاوت وجود دارد نگهداری بسیار آسان و موجب تصفیه هوای مجیط نیز می شود. به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می شود و مناسب دیوار سبز داخلی است. به خشکی عادت ندارد و بهتر است زمان بندی آبدهی طوری باشد که خاک نیمه مرطوب باشد. انواع آن عبارتند از : پودوفیلوم، سفید برفی، طلاییريا، پروانه سفید، اکزوتیک آلوژن، کرم آلوژن، هال، سبز طلایی، وند لندی، بولد آلوژن و…

کلام آخر

به طور کلی انتخاب بهترین گیاه برای دیوار سبز بستگی به آن دارد که در کجا و کدام قسمت خانه، محیط کار یا فضای خارجی شما قرار می گیرد. شرکت چوب و چکش در زمینه طراحی و اجرای انواع دیوار سبز فعالیت دارد و همکاران ما بسته به نیاز و آب و هوا و شرایط نوری که وجود دارد می توانند به شما برای انتخاب گیاه کمک کنند.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *