شاید بتوان تاریخچه دیوار سبز را آمیخته با معماری سبز در گذشته تا به امروز دانست.

دیوار سبز را اگر به صورت سنتی و مفاهیم اولیه در نظر بگیریم دارای تاریخچه و قدمتی بسیار زیادی است. هر چند بعضی از مورخین و دانشمندان شروع طراحی و ساخت دیوار سبز را به دوران معاصر مرتبط می کنند.

در این راستا آن ها عقیده دارند که مفهوم دیوار سبز در دوران معاصر و از دهه 1930 میلادی به صورت مفهوم امروزی مورد استفاده قرار گرفته هست. هر چند که دیوار سبز و روف گاردن ها دارای تاریخچه در هم تنیده و پیچیده ای می باشند، ما سعی نمودیم که تاریخچه گرین وال را از دوران پیشین تا معاصر به صورت کامل بررسی کنیم و برای شما ارائه دهیم.

کاور تاریخچه دیوار سبز

گرین وال چگونه پدید آمده است؟

شاید بتوان ایده طراحی و ساخت دیوار سبز را هم به صورت تصادفی و هم به صورت کاملا علمی بدانیم. در واقع اولین نشانه های دیوار سبز را می توان در دیوار های شیب دار زیگورات که مربوط به 2100 سال پیش از میلاد می باشد مشاهده نمود. در این دیوار ها اغلب گل ها و گیاهان به صورت دیوار سبز شبکه ای و یا دیوار سبز کابلی آویزان بوده اند.

پس از آن می توان به 600 سال پیش از میلاد مسیح و باغ های معلق بابل که در عراق امروزی قرار دارد، اشاره نماییم. هر چند که هیچ نشانه دقیقی از وجود این باغ ها وجود ندارد ولی بعضی از محققین اولین دیوار سبز را مربوط به این دوره دانسته و تاریخچه پیدایش دیوار سبز را در این دوران می دانند.

داستان باغ های معلق بابل که به بهشت شداد نیز معروف است بر طبق افسانه های موجود بر اساس دستور پادشاه نبوکدنذار دوم Nebuchadnezzar II برای همسرش آرتیمیس ایجاد شده است. دلیل ساخت آن نیز دلتنگی همسرش برای محل تولدش که پر از گیاهان و باغ های زیبا بوده است، بیان شده است. بر طبق نظر کارشناسان در باغ های معلق دیوار سبز به عنوان حائل و جداکننده بخش های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین از گیاهان آویزان از بالای دیوار معمولا ایجاد می شدند.

تصویری از پادشاه نبوکدنذار دوم پادشاه سازنده باغ معلق

چرا دیوار سبز از اهمیت برخوردار است؟

دلیل اهمیت تاریخچه دیوار سبز را می توان در شناخت و کاربرد آن در گذشته اشاره نمود. امروزه یکی از مزیت های دیوار سبز عدم نیاز به فضای زیاد می باشد. این حالت به دلیل ارزشمندی بیشتر فضاها نسبت به گذشته بسیار به محبوبیت گرین وال ها اضافه نموده است.

با توجه به اینکه در گذشته محدودیت فضا وجود نداشته و به راحتی در زمین های وسیع اقدام به ساخت انواع بنا ها می نمودند می توان اهمیت و کاربری دیوار سبز را به تزئینی بودن و لاکچری بودن تعبیر نمود. در این حالت می توان برای سر سبز نمودن فضاها و تلفیق معماری با طبیعت از دیوار سبز استفاده شده است.

عکس تاریخچه گرین وال

ما در مقاله ای جدا به انواع گرین وال و کاربرد های هر یک از آن ها پرداخته ایم. در آن مقالات به صورت کامل به مزایا و معایب دیوار سبز بر اساس نوع هر کدام از آن ها پرداخته شده است.

به صورت خلاصه از عوامل مهم اهمیت دیوار سبز می توان به افزایش ارتباط با طبیعت، نگه داری آسان، تطبیق پذیری با محیط و در نهایت زیبایی و بهبود دکوراسیون اشاره نمود.

تاریخچه دیوار سبز در جهان چیست؟

همانطور که گفته شد تحقیقات و نظریات گوناگونی درباره تاریخچه دیوار سبز و اولین دیوار سبز در جهان وجود دارد. بر طبق این موارد می توان دیوار سبز را به 600 سال پیش از میلاد و باغ های معلق نسبت داد.

در صورتی که این زمان را به عنوان تاریخچه پیدایش گرین وال به شمار نیاوریم می توان از دوران روم باستان استفاده نمود. در بسیاری از کتب مصور و نقاشی های بجا مانده از دوران روم باستان، استفاده از گیاهان به منظور تزئین درون ساختمان ها و روی دیوار ها وجود دارد. در واقع در آن دوران به مانند روش دیوار سبز کابلی اقدارم به تزئین دیوار با استفاده از گیاهان تزئینی می نمودند.

این روش به نوعی می تواند پیشینه ای از وجود دیوار سبز و تمایل انسان ها به استفاده از دیوار سبز باشد. این شرایط تا دوران معاصر ادامه می یابد. در این دوران و در اوایل دهه 1930 اولین دیوار سبز توسط استنلی هارت طراحی و ساخته می شود. دیوار سبز ساخته شده به ین روش را می توان اولین دیوار سبز با مفهوم امروزی آن دانست.

تاریخچه دیوار سبز در ایران چگونه است؟

ایران و فرهنگ ایرانی همواره آمیخته با طبیعت و تلفیق محیط زندگی با طبیعت بوده است. در واقع طبیعت به نوعی یک عنصر مقدس برای ایرانی ها در گذشته بوده و به بهانه های گوناگون نیز تلاش در احترام به طبیعت و استفاده درست از آن نموده اند. دیوار سبز نیز که خود بخشی از طبیعت است از این قائده مستثنی نمی باشد.

در واقع در معماری ایرانی بوفور استفاده از گیاهان، باغ ها و … را مشاهده می کنیم. با نوجه به بخش اول این مقاله می توان تاریخچه دیوار سبز در ایران را به زیگورات مرتبط نماییم. استفاده از دیوار های شیبدار که با گیاهان تزئین شده است به نوعی نشانه گر دیوار سبز البته از نوع ابتدایی آن می باشد. هر چند شاید بتوان تاریخچه دیوار سبز با مفهوم امروزی را نیز در ایران به دوران معاصر ربط دهیم. استفاده از دیوار سبز در باغ ها و نزئین دیوار ها با استفاده از گیاهان از اواخر دوران قاجار به صورت محدود مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخچه دیوار سبز ایرانی

البته امروزه دیوار سبز با مفهوم کنونی در ایران را می توان بر گرفته از فرهنگ و دانش خارجی در نظر گرفته و از آن به عنوان یک سبز مدرن اروپایی یاد می کنند. این حالت به دلیل الهام گیری و همچنین استفاده از روش های ساخت دیگر کشور ها در زمینه دیوار سبز مورد قبول بوده و به نوعی یک بخش از معماری غربی می باشد.

گرین وال در دوران معاصر

اولین دیوار سبز در دوران معاصر را در سال 1931 توسط استنلی هارت وایت، استاد معماری دانشگاه ایلینویز ایجاد شده است. او این کار را در حاط خلوت خود و به صورت کاملا خلاقانه انجام داد. هدف از ایجاد این دیوار سبز الهام بخشیدن به دانشجوهای خود برای داشتن رویکردی خلاقانه بود.

شاید در آن دوران استنلی نمیدانست که این پروژه خلاقانه در آیند به عنوان یکی از محبوب ترین روش ها در زمینه معماری سبز شناخته و تاریخچه دیوار سبز را رقم می زند. هر چند در این زمینه پاتریک بلانک فرانسوی را نیز بتوان به عنوان یکی دیگر از افراد مهم در زمینه دیوار سبز دانست. در حقیقت بلانک را به عنوان بنیان گذار باغ های عمودی می شناسند. آثارش او را با نام Le mur vegetal که به معنی باغ عمودی است، می شناسند.

پاتریک بلانک یکی از افراد موثر در تاریخچه دیوار سبز و باغ عمودی

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] شامل موارد زیر می باشد. همچنین در مقاله ای جدا به بررسی تاریخچه دیوار سبز نیز پرداخته […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *