نما در طراحی ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا با طراحی خوب می تواند ساختار کلی ساختمان را تعریف کند، بین ساختمان و محیط اطراف تعامل ایجاد کند، به محیط اطراف خود جلوه ی بهتری بدهد و در برخی موارد می تواند به هویت تاریخی شهر کمک کند. همچنین نقش مهمی در عملکرد انرژی، مقاومت در برابر دما (سرما و گرما) و خوردگی دارد.

اهمیت نما در طراحی ساختمان کاور

نما چیست؟

نما به معنای چهره خارجی ساختمان شناخته می شود. از واژه فرانسوی (Façade) گرفته شده و دارای ویژگی ها و پیچیدگی های خاص معماری است. نما در طراحی ساختمان از زمان قدیم اهمیت داشته است. از آن دوران از نما ها برای تهویه هوا و نفوذ نور، به داخل سازه استفاده می کردنند و ساختار کلی آن ها ساده و سرراست بود. قرن ها بعد، قاب های فولادی سازه ای به جای دیوارهای بنایی برای تحمل بار ساختمان معرفی شدند.

اهمیت نما ئر طراحی ساختمان

در روزگار مدرن، همانطور که معماران و مهندسان به توسعه مصالح ساختمانی پیشرفته‌ تر ادامه می‌دهند، شیشه‌های چند لایه و آلومینیوم به طور فزاینده ‌ای رایج و محبوب شده ‌اند، زیرا شیشه‌های لمینت یک ماده لعاب بادوام و همه‌کاره است که محافظت بهتری در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) و عایق صدا در حالی که آلومینیوم است. در ادامه، سیستم کرتین وال توسعه یافت و این سیستمی است که در آن نماها مانند یک پرده بر روی یک قاب فولادی یا بتنی آویزان می شوند. به این ترتیب، قاب ها تمام بار ساختمان را تحمل می کنند در حالی که نما یک پوشش محافظ خواهد بود که ارزش های زیبایی شناختی بیشتری را برای ساختمان فراهم می کند.

نما در معماری چیست؟

در دیدگاه های معماری، نما یکی از مهم ترین عناصر بیرونی ساختمان است که معمولاً دارای در یا پنجره است. اغلب این کلمه به دیوار جلویی سازه یا ورودی اشاره دارد. نمای جلویی اکثرا با ابهت یا تزئینی است.

نما با طراحی شیشه ای

نما در طراحی ساختمان به این گونه است که با الگوهای هندسی تیز و رنگ‌های تکمیلی جسورانه  انتخاب می‌شود تا تصوری از تفکر نوآورانه و خلاق به مردم بدهد. از سوی دیگر، نماهایی که با پنجره‌های شیشه ‌ای طراحی می شوند غالبا برای سازمان‌های دولتی، مؤسسات مالی یا شرکت‌های چند ملیتی است که شفافیت و پاسخگویی را در اولویت قرار می‌دهند.

نما در طراحی ساختمان از دیدگاه مهندسی چیست؟

از دیدگاه مهندسی، نمای ساختمان باید عملکردهای جداسازی از جمله حذف نفوذ آب، کنترل نفوذپذیری هوا، عایق حرارتی و صوتی، کنترل بهره خورشیدی و تابش فرابنفش را ارائه دهد.

در نماسازی امروزی (ACP)، نمای لوورها، نمای فولادی و شیشه ای از جمله موارد متداول هستند، زیرا اکثر ویژگی های کلیدی نمای ساختمان را نشان می دهند.

طراحی نمای مدرن

همانطور که اشاره شد، نمای ساختمان به یک ضلع، معمولاً ضلع جلویی سازه ساختمان اشاره دارد. این یکی از جدایی ناپذیرترین قطعات در طراحی کلی سازه است، زیرا شخصیت منحصر به فردی را به آن اضافه می کند. نمای ساختمان می تواند چندین شکل و اندازه داشته باشد، در واقع یکی از آن قطعات سازه ای است که به معمار این امکان را می دهد که تجربه کند و استعداد خود را به نمایش بگذارد و خلاقیت خود را زنده کند.

اهمیت نما در طراحی ساختمان

نماها پوسته بیرونی یک ساختمان هستند و این قسمت از پوشش ساختمان چندین هدف را دنبال می کند. در ادامه با برجسته ترین موارد از اهمیت نما در طراحی ساختمان آشنا می شویم:

 1. به سازه شخصیت اضافه می کند

یک نما با طراحی متفاوت، می تواند نقش بزرگی در این امر ایفا کند، زیرا منحصر به فرد بودن را به ساختار می بخشد و این تفاوت ها باعث تمایز سازه ها از یکدیگر می شوند. استفاده از نمای چوبی و نمای مدرن به ساختمان شما هویت تازه می بخشد.

طراحی نمای ساختمان با استفاده از ترموود

2. نقش اساسی در بهره وری انرژی ایفا می کند

نما علاوه بر زیبایی شناختی، نقشی محوری در بهره وری انرژی و پیوند دادن نمای بیرونی به فضای داخلی ساختمان ایفا می کند. نما می تواند به طور قابل توجهی به کاهش مصرف انرژی کمک کند.

3. سپر در برابر عناصر طبیعی (نما در طراحی ساختمان)

نما از سرنشینان در برابر باد و باران، درجه حرارت و رطوبت شدید محافظت می کند و به عنوان سپر سازه شناخته می شود.

4. تهویه طبیعی را تضمین می کند

این امر از طریق ابزارهای مختلفی مانند جنبه های طراحی، حفره و پنجره های مکانیزه به دست می آید. همچنین، یک نما تضمین می کند که آسایش سرنشینان در شرایط آب و هوایی سخت به خطر نیفتد. از این رو اغلب در نمای ساختمان اداری این پارامتر اهمیت دارد.

اجرای نما توسط شرکت چوب و چکش

5. عایق صوتی را فراهم می کند

نمایی که به خوبی طراحی شده است، در مقایسه با نمای ساختمان های معمولی، عایق صوتی بالایی را برای ساکنان خود فراهم می کند که به هیچ وجه تهویه مورد نیاز برای تبادل هوا و ارتباط بصری با بیرون را به خطر نمی اندازد. از این رو یکی از اهمیت های مهم نما در طراحی ساختمان را می توان ایجاد عایق صوتی دانست.

6. راحتی را ارائه می دهد و بهره وری را افزایش می دهد

یک سیستم نمای ساختمان با طراحی موفقیت آمیز به ساکنان این امکان را می دهد که علاوه بر داشتن یک نمای لاکچری، نفوذ نور را با چندین روش، مانند لوورها یا دستگاه های سایه بان تنظیم کنند. علاوه بر این، امکان تنظیم حرکت هوا و دما را با پنجره‌های قابل اجرا فراهم می‌کند که سطح راحتی کلی ساختمان را افزایش می‌دهد به طوری که بهره وری بهتر کار کاملا مشهود است.

نمای مدرن در طراحی ساختمان

انتخاب نمای مناسب

انجام درست ساخت نما بسیار مهم است زیرا می توانند به طور قابل توجهی بر روشنایی، گرمایش و تهویه سازه تأثیر بگذارند. در حالی که فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، یکی از مهم ترین آنها انتخاب مصالح مناسب است. همچنین، تصمیم شما در مورد متریال نمای مناسب باید پس از در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل زیر گرفته شود:

  • مقاومت در برابر آب و عناصر طبیعی
  • بهره وری انرژی
  • زیبایی شناسی و بافت شناسی
  • تطبیق پذیری
  • ماندگاری
  • هزینه
  • سازگار بودن  با محیط زیست

طراحی نما بوسیله در و پنجره

کلام آخر (نما در طراحی ساختمان)

نماها نتیجه فناوری و فرآیندهای ساخت پیشرفته هستند، که در برابر محیط بیرونی بسیار مقاوم اند. آن ها این توانایی را دارند که کثیفی و گرد وغبار را کم تر نشان دهند، نماها محکم و مقاوم در برابر آب و هوا هستند، بنابراین برای چندین دهه دوام می‌آورند. علاوه بر آن با نوآوری های جدید در مواد، ایده ها و طراحی ها، این امکان را به اجرا کننده می دهند که ساختمان هایی منحصر به فرد طراحی و اجرا کنند.

یک نمای با دقت طراحی شده می تواند یک ساختمان کارآمدتر برای مالکان، ساکنان و محیط زیست ایجاد کند. علاوه بر آن، این قدرت را دارد که عملکرد یک ساختمان موجود را کاملاً تغییر دهد.

نما رابط بین فضای داخلی و محیط بیرونی است، به عنوان پوسته ساختمان، نقش مهمی در تبادل گرما، نور و هوا ایفا می کند. با این حال، عملکرد آن به انتخاب مواد مناسب و نصب صحیح و از همه مهم تر طراحی منحصر به فرد آن بستگی دارد.

شرکت چوب و چکش طراح و مجری نمای ساختمان قزوین و تهران این امکان را برای شما فراهم می کند که در زمینه طراحی و همچنین اجرای نمایهای زیبا و خلاقانه به شما مشاوره و راهنمایی دهد. کارشناسان ما در هر ساعت از شبانه روز پذیرای تماس های شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *