چوب فرآوری شده یکی از مهم ترین روش های افزایش بهره وری می باشد. این روش بیش از 150 سال قدمت داشته و می تواند عمر و مقاومت چوب را تا ده برابر افزایش دهد. از این رو این چوب ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می توان مهم ترین روش در صنایع چوبی آن را به حساب آورد. در حالت کلی می توان گفت هدف اصلی فراوری چوب، اشباع چوب با مواد محافظتی به منظور مقابله با حملات حشرات، موریانه ها، قارچ ها و همچنین شرایط سخت محیطی و افزایش دوام و پایداری آن ها است. به این منظور در این مقاله به روش های فرآوری و دیگر موارد به صورت کامل پرداخته شده است.

کاور چوب فرآوری شده

ویژگی های فرآوری چوب

چوب فرآوری شده از سه ویژگی همیشگی برخوردار است الین مورد در آن میزان رطوبت درون چوب می باشد که می تواند بین 8 تا 17 درصد می باشد. دومین مورد مرغوبیت چوب فرآوری شده است که باعث ارزشمند و بی نقص شدن این چوب ها می شود. همچنین سومین مورد روش فرآوری و نحوه فرآوری آن می باشد. این سه ویژگی می تواند چوب فرآوری شده را از دیگر چوب ها متمایز نموده و نشان دهنده چوب فرآوری شده می باشد.

کاربرد

از چوب های فرآوری شده در هر جایی که چوب های معمولی کاربرد دارند می توان استفاده کرد. همچنین به دلیل فرآوری صورت گرفته این چوب ها از کاربرد های بیشتری نیز نسبت به چوب های فرآوری نشده برخوردار هستند. این کاربرد ها درصورت استفاده از رنگ گیاهی شامل استفاده از چوب فرآوری شده در نمای ساختمان، کفپوش ها، دکور های داخلی، دکینگ، مبلمان فضای شهری، آلاچیق و پرگولا، سایبان ها، روف گاردن، درب و پنجره ها، چهارچوب دیوار سبز، گلدان ها و فلاورباکس ها می باشد.

استفاده از فرآوری چوب در سردرب خانه

در حالت کلی می توان گفت با فرآوری چوب محدودیت های مختلف مانند از بین رفتن چوب توسط موریانه یا دیگر حشرات یا وارد شدن آسیب به آن ها به شدن کاهش یافته از این رو می توان از آن ها در شرایط و محیط های مختلف بدون نگرانی استفاده نمود.

روش های تولید چوب محافظت شده

چوب فرآوری شده با توجه به قدمت 150 ساله ای که دارد می تواند به روش های مختلف انجام شود. ولی چهار روش در میان این روش ها معروف تر بوده و مورد استفاده قرار میگیرد. این روش ها شامل روش فرآوری چوب به ورش سلول پر، سلول خالی، ترموود و روش نوین می باشد. این روش ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

استفاده از چوب فرآوری شده در نمای ساختمان

روش سلول پر

این روش با نام دیگر که به بتل که نام سازنده آن می باشد نیز معروف است. در این روش فقط سطح بیرونی سلول را به مواد فرآوری اغشته نموده و نهایتا در درز های آن مواد فرآوری وارد می شود. با این کار سطح به صورت کامل حفاظت شده و چوب فرآوری می شود. این روش به دلیل زمان کمتر و همچنین خالی نکردن چوب قیمت مناسب تری نسبت به دیگر روش ها دارد.

روش سلول خالی

چوب فرآوری شده سلول خالی، سلول به صورت کامل خالی شده و درون و سطح آن کاملا با مواد پر میشود. این روش هر گونه آسیب موجود درون چوب و گره هایی که ممکن است باعث کاهش عمر چوب شود را از بین برده و مقاومت بالایی به چوب میدهد. نام دیگر این روش را روپینگ نیز می نامند. این روش به دلیل استفاده از مواد بیشتر و همچنین خالب نموده چوب قیمت بالاتری داشته ولی علاوه بر مقاومت بیشتر سبک نیز می باشد.

زیبایی منحصر به فرد فرآوری چوب

روش تولید ترموود

روش ترموچوب توسط یکی از مهم ترین و به روز ترین روش ها می باشد که در این روش ابتدا چوب را تا دمای 100 درجه حرارت داده تا رطوبت آن گرفته و خشک شود. سپس حرارت را بالا برده بین 180 تا 2150 درجه سانتی گراد تا فرآیند ترمو چوب به صورت کامل انجام پذیرد (به منظور آشنایی کامل با فرآیند فرآوری ترموچوب می توانید به بخش فرآوری ترموود مراجعه نمایید). در نهایت چوب فرآوری شده را رطوبت دهی نموده و رطوبت آن را به 4 الی 60 درصد می رسانیم. برای استفاده از ترموود ، زیرسازی ترموود لازم است.

دوام بالا چوب فرآوری شده و ترموود در روف گاردن

از ویژگی های اصلی ترموچوب می توان به عدم آسیب توسط حشرات، عمر بالا و زیبای خاص، ثبات ابعادی، مقاومت در برابر پوشیدگی آن ها اشاره نمود.

شرکت تخصصی چوب و چکش یکی از فعال ترین و معتبر ترین شرکت ها در زمینه کار با ترموود قزوین می باشد. به منظور دریافت مشاوره و یا اجرای طرح های خود با ترموود می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

روش فرآوری چوب نوین

در این روش نیز از تکنولوژی های امروزی مانند نانورزین ها به عنوان ماده حفاظتی استفاده شده که علاوه بر ویژگی های مواد حفاظتی دیگر میتوانند مقاومت بالا تری در مقابل خوردگی، آسیب، کثیفی و حتی ویژگی های انتی باکتریال نیز داشته باشند. چوب های فرآوری شده با رزین معمولا نصب آسان تر، دوام بیشتر و مقاومت بالاتری در جهت اتلاف انرژی دارند. با افزایش این قابلیت ها می تواند از نظر استحکام آن ها را با کامپوزیت های وود پلاست مقایسه نمود.

مراحل کلی فرآوری

  1. آبگیری و تنظیم رطوبت چوب
  2. حذف گره های مخرب و ترک ها و هرگونه عامل تخریبی بر روی چوب
  3. آغشته نمودن چوب به چسب مخصوص و چسباند قسمت ها به یکدیگر
  4. لمینیت و استفاده از لایه ها و مواد محافتی

رنگ بندی مختلف ترموود

7 پاسخ

تعقیب

  1. […] می توان به سرامیک، شیشه، آکریلیک، سنگ، فلز، خاک رس، چوب فرآوری شده مانند ترموود با رنگ گیاهی و پی وی سی اشاره نمود. همچنین […]

  2. […] و بر اساس نوع چگالی و دیگر موارد می تاونید به دو مقاله چوب فرآوری شده و انواع ترموود مراجعه […]

  3. […] قرار گرفته است. فرآیند تولید ترموود را می توان یکی از روش های فرآوری چوب همراه با دما در نظر گرفته و بر این اساس می توان مراحل […]

  4. […] از فلز توسط روش آهن کشی انجام می شود. دلیل این کار وزن چوب های فرآوری شده یا همان ترموود ها می باشد. به منظور آشنایی بیشتر با این […]

  5. […] حالت کلی این چوب ها را می تواند در دسته چوب های فرآوری شده قرار داده و با انجام فرآیند فرآوری معایب چوب های […]

  6. […] و بالکن خانه بسیار تاثیرگذارند. به عنوان مثال، متریال چوب فرآری شده مانند ترموود برای طراحی مبلمان، کف و سقف تراس و بالکن […]

  7. […] بخشیده و باعث کاهش آسیب های وارده به چوب های طبیعی و چوب های فرآوری شده و طبیعت اطراف آن شود. از این رو می توان گفت رنگ های […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *