روف گاردن در زندگی امروزی یکی از بخش های جدایی ناپذیر میباشد. مزایای روف گاردن ها به مقداری زیاد می باشد که از استقبال جمعی گسترده ای در جوامع امروزی برخوردار شده است. در میان انواع روف گاردن، کاربرد و مزایای آن ها متریال و تجهیزات روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این متریال باید با ویژگی های موجود برای یک روف گاردن سازگاری داشته و مناسب محیطی مانند باغ بام باشند. در این مقاله سعی شده است با یررسی قسمت های مختلف و متریال و تجهیزات روف گاردن شما را آشنا نماییم. همچنین مبلمان روف گاردن به صورت جدا در مقاله ای دیگر آماده شده و قابل مشاهده است.

کاور متریال و تجهیزات روف گاردن

گیاهان روف گاردن جهت متریال و تجهیزات روف گاردن

یکی از اصلی ترین متریال و تجهیزات روف گاردن گیاهان موحود در روف گاردن می باشد. گیاهان تزئینی به کار رفته در روف گاردن شامل گیاهان متنوعی می باشد. این گیاهان بسته به شرایط اقلیمی و نیاز ساکنین تهیه و در محل مورد نظر کاشته می  شود. البته برای داشتن یک روف گاردن اصولی باید از اصول گیاهان بکار رفته در روف گاردن پیروی نمایید. برای این منظور باید از گیاهانی که ریشه کوتاه دارند استفاده شود. همچنین ریشه این گیاهان نیابد از نوع رونده بود و باید در همان حد کاشته شده باقی بماند تا از آسیب وارد کردن به روف گاردن جلوگیری شود.

یکی دیگر از شرایط مهم گیاهان روف گاردن مقاومت آن ها در شرایط اقلیمی محل روف گاردن می باشد ولی در حالت کلی بهترا ست از گیاهانی که نیاز به نگه داری خاص ندارند و همچنین آب زیادی مصرف نمی کنند استفاده شود. به منظور آشنایی با نحوه نگه داری از گیاهان می توانید به مقاله ای با همین نام مراجعه نمایید. نگه داری از گیاهان یکی از بخش های نگه داری از روف گاردن است. از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است.

نمای کلی از وسائل و تجهیزات مورد نیاز روف گاردن

از دیگر ویژگی های گیاهان می توان به وزن آن ها اشاره نمود به صورت سر انگشتی وزن روف گاردن در هر متر مربع نباد از 900 کیلوگرم بیشتر شود بنابراین باید توزین وزن و کاشت گیاهان را به صورتی انجام داد که باعث ازدیاد وزن در یک قسمت نشود. همچنین بهتر است از گیاهانی با وزن کم استفاده شود.

یکی از موارد بسیار کاربردی که میتوان به عنوان گیاه استفاده نمود استفاده از سبزیجات برای گیاهان روف گاردن است که می تواند علاوه بر موارد گفته شده در بالا به صورت کاربردی نیز مورد استفاده قرارگیرند. همچنین فلاور باکس می تواند باعث ایجاد زیبایی و کاهش وزن روف گاردن شود.

لایه های مختلف روف گاردن

لایه بندی روف گاردن یکی از قیمت های اصلی آن می باشد که پیش از شروع این بخش در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی در زمینه لایه بندی می توانید به مقاله لایه بندی روف گاردن مراجعه نمایید. به صورت خلاصه لایه بندی روف گاردن از کف بام آغاز می شود. این لایه سقف بام را تشکیل می دهد. لایه بعدی لایه عایق بوده که به منظور جلوگیری از عبور آب و دیگر مواد مانند عایق استخر به کار می رود تا از تخریب سقف جلوگیری شود و در صورت دشاتن مشکل از عوامل اصلی تخریب روف گاردن است. پیش از این لایه می توان یک لایه عایق حرارتی نیز قرار داد.

لایه بعد از آن لایه زهکشی بوده که آب های حصال از آبیاری یا آب باران و برف جمع آوری شده در این لایه جمع و به سمت محل تخلیه هدایت می شود. به منظور محافظت از لایه زهکشی یک لایه فیلتر خاک بر روی آن قرار گرفته که وظیفه ی آن عبور آب و جلوگیری از عبور مواد دیگر می باشد.

لایه های مختلف روف گاردن

بر روی لایه زهکشی یک لایه محافظ ریشه قرار دارد که این لایه به منظور جلوگیری از نفوذ ریشه گیاهان که ممکن است باعث آسیب رساندن به لایه فیلتر خاک شود قرار گرفته است. سپس بر روی آن لایه اصلی خاک و بر روی آن گیاهان قرار میگیرد.

در بعضی موارد به جای استفاده از چمن طبیعی از چمن مصنوعی در روف گاردن استفاده می شود که با این کار علی رقم این که ظاهر کمی نامطلوب تر نسبت به چمن طبیعی دارد ولی به دلیل پایداری بالا تر و عدم نیاز به سیستم آبیاری از شرایط نگه داری آسان تری برخوردار است.

کفپوش به کار رفته در متریال و تجهیزات روف گاردن

کفپوش بر روی لایه خاک قرار دارد و وظیفه ی آن ایجاد محیطی برای راه رفتن یا قرار گیری وسایل می باشد. پیش از پرداختن به بخش کفپوش ها باید به این مورد اشاره نمود که خاک مورد استفاده باید سبک بوده و عمقی بین 6 تا 9 اینچ داشته باشد. کفپوش مورد استفاده در وهله اول باید سبک بوده و همچنین از مقاومت بالایی برخوردار باشد از این رو معمولا کفپوش ها به صورت تایل بتنی، چوب فرآوری شده یا ترموود همراه با رنگ گیاهی، سنگ و … می باشد. ویژگی دیگری که باید کفپوش ها داشته باشند این می باشد که ضد لغزش بوده و از سر خوردن ساکنین جلوگیری نماید. همچنین پیش از قرار گیری کفپوش ها باید کف سازی به صورت کامل صورت گرفته باشد. این کفپوش ها تا امتداد جان پناه ادامه دارند.

به دلیل استفاده از متریال با کیفیت روف گاردن مانند پنت هاوس ها این دو مورد با هم اشتباه گرفته می شوند. از این رو به منظور تمایز بین این دو مورد یک مقاله با نام فرق روف گاردن و پنت هاوس آماده کرده و در قسمت مقالات قابل مشاهده است.

متریال و تجهیزات روف گاردن

مبلمان مناسب روف گاردن

مبلمان مورد استفاده در روف گاردن باید سبک و با دوام بوده و همچنین قابلیت شست و شو داشته باشند. پس باید از مبلمان نوع بیرونی برای این مکان استفاده نمود. همچنین به منظور ایجاد زیبایی در محیط می توان از گابیون و دیوار سبز نیز بر روی روف گاردن استفاده نمود. در حالت کلی مبلمان موجود بر روی روف گاردن شامل گلدان و فلاور باکس ها، مبلمان جهت نشستن و میز صندلی، باربیکیو، شومینه، سایبان ها، آلاچیق و پرگولا، آبنما، گرمکن فضای باز، چتر روفگاردن می باشد. استفاده از تجهیزات بسته به هزینه اجرای روف گاردن می باشد.

تجهیزات نشستن بر روی روف گاردن

تاسیسات روف گاردن

تاسیسات مورد نیاز روف گاردن بر اساس نیاز ساکنین طراحی می شود. به عنوان مثال در صورت نیاز می توان از آب بارن و برف در یک مخزن استفاده نموده و از آن برای آبیاری مجدد روف گاردن استفاده نمود. همچنین سیستم آبیاری مورد استفاده می تواند به صورت هوشمند در صورت هوشمند بودن ساختمان و دستی باشد. همچنین در صورت وجود استخر یا وسایل تفریحی آبی بر روی روف گاردن باید تاسیسات مناسب آن به صورت کامل تعبیه شده باشد. همچنین به منظور تخلیه مناسب آب باید شیب بندی مناسب و همچنین لوازم مناسب جهت تخلیه نیز در نظر گرفته شود. در حالت کلی درستی انجام تاسیسات روف گاردن می تواند به نوعی ایجاد کننده ساختمان سبز باشد. استفاده از رایزر و دیگر موارد بر روی بام بر اساس طراحی انجام می شود.

تجهیزات روف گاردن

همچنین جهت نورپردازی روف گاردن برق کشی های لازم، قوطی کشی و لامپ های مورد نیاز و مناسب بر روی بام قرار گیرد.

8 پاسخ

تعقیب

  1. […] شده است روف گاردن گسترده و به روف گاردن های دارای تجهیزات روف گاردن، روف گاردن متمرکز می […]

  2. […] و باز هم با محصور نمودن قسمت هایی از آن و استفاده از تجهیزات روف گاردن یکی از آن ها را بوجود […]

  3. […] روف گاردن از لایه های مختلفی تشکیل شده است که در مقاله متریال و تجهیزات روف گاردن به صورت کامل آن ها را بررسی نمودیم. یکی از مهم ترین لایه […]

  4. […] موارد انوع مختلفی دارد که می توانید آن ها را در بخش تجهیزات بکار رفته در روف گاردن بررسی […]

  5. […] میان موارد گفته شده باغ بام متمرکز به دلیل داشتن متریال و تجهیزات روف گاردن بیشتر از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و تلقی کننده یک […]

  6. […] کاغذ طرح اولیه ای ترسیم نموده تا بر اساس آن متراژ زمین، تجهیزات روفگاردن، مبلمان روف گاردن و دیگر موارد به دست آید. سپس با بررسی […]

  7. […] و در عین حال موضوعات است که کمتر به آن پرداخته شده است. متریال های بکار رفته در روف گاردن معمولا از دوام بالایی برخوردار بود در در حالت های […]

  8. […] بندی روف گاردن ها بر اساس تجهیزات روف گاردن و نوع کاربری آن ها تعیین می شود. دو مورد از مهم ترین […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *