روف گاردن مدولار یکی از نوین ترین و جدید ترین روش های در زمینه طراحی، ساخت و نصب روف گاردن می باشد. به منظور آشنایی بیشتر با روف گاردن ها می توانید به انواع مقالات روف گاردن ها شامل روف گاردن ارزان، روف گاردن کوچک، روف گاردن گسترده، روف گاردن متمرکز و روف گاردن کلاسیک مراجعه نمایید. در حالت کلی روف گاردن های مدولار دارای مزایا و معایبی می باشند و همچنین می تاونند کاربرد های خاص و یا کاربرد های دیگر داشته باشند. به منظور آشنایی با انواع روف گاردن های مدولار می توانید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

مکانیزم عملکرد روف گاردن مدولار کاور

روف گاردن مدولار چیست

پیش از تعریف روف گاردن مدولار ابتدا نیاز از با واژه مدولار آشنا شویم. واژه مدولار که به اصطلاح به آن ماژول نیز گفته می شود به بخش بندی یک سیستم بزرگ به بخش های کوچک تر اطلاق می شود. یعنی ماژول ها اجزای سازنده یک سیستم هستند که هر کدام از آن ها برای خود نقشی مشخص دارند. با توجه به آشنایی با واژه مدولار اکنون می توان به مفهوم گرین وال مدولار پی برد.

رستوران ساخته شده با باغ بام مدولار

روف گاردن مدولار یعنی یک روف گاردن کامل را به بخش های گوناگون تقسیم نماییم. دلیل انجام این کار به منظور حمل راحت تر، سرعت بالا تر نصب و یا استفاده از مدول های پیش ساخته می باشد. در حالت کلی ماژول های یک بام سبز مدولار در یک کارخانه یا کارگاه تولید شده و سپس به محلی که قرار است روف گاردن در آن قرار گیرد انتقال داده شده و در آن جا سر هم بندی می شود. با این روش سرعت ساخت و نصب به مراتب بالا تر رفته و می توان در زمان بسیار کم یک روف گاردن کامل را سر هم بندی نمود.

روف گاردن مدولار کار شده در یک هتل

کاربرد گرین وال مدولار

در حالت کلی می توان گفت هر مکانی که در آن بتوان روف گاردن معمولی را بوجود آورد می توان روف گاردن مدولار را نیز در آن استفاده نمود. البته در این مسیر استثنا هم وجود دارد به عنوان مثال در شرایط که خمیدگی و انحنای زیادی بر روی سقف وجود داشته باشد، استفاده از بام سبز مدولار به دلایل پیچیدگی در طراحی و ساخت ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. از سوی دیگر از این روف گاردن ها برای مکان هایی که نیاز است به سرعت روف گاردن در آن محل نصب یا در حالتی که روف گاردن به صورت تجاری و بزرگ می باشد کاربرد فراوان دارد. در این راستا در روف گاردن های معروف جهان نیز از روش مدولار استفاده شده است.

لایه های مختلف روف گاردن مدولار

 در این حالت ها روفگاردن را در بخش های کوچک تر و به صورت موازی توسط چند تیم یا کارگاه ساخته و به سرعت به محل مورد نظر انتقال داده و مراحل نصب در آن ها صورت می گیرد. این روش در روف گاردن های معروف در جهان نیز انجام شده است. به عنوان مثال روف گاردن تری بکا در نیویورک یکی از این روف گاردن ها می باشد که سنگ فرش های آن به صورت مدولار نصب شده است.

اجزا و تجهیزات گرین وال مدولار

اجزای باغ بام مدولار معمولا بر اساس میزان ماژول ها می باشد. به عنوان مثال می توان لایه بندی روف گاردن را از نوع مدولار در نظر گفته که در محلی دیگر آماده شده و به محل مورد نظر فرستاده شود. از دیگر موارد می توان به سنگ فرش و کفپوش های ترموود اشاره نمود که آن ها نیز می تاونند در ماژول های کوچک تولید در محل مورد نظر نصب شوند. از موارد دیگر می توان به انواع نیمکت ها، مبلمان، میز و صندلی، ابنما، آلاچیق و دیگر موارد اشاره نمود که هر کدام بر حسب نیاز می توانند به صورت مدولار تولید شده و در محل مورد نظر نصب شوند.

بخش های مختلف روف گاردن مدولار

مزایای روف گاردن مدولار

همانطور که گفته شد از مهم ترین مزایای روف گاردن مدولار می توان به سرعت انجام آن اشاره نمود. در این حالت در مواردی که نیاز است روف گاردن به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین با این روش می توان به درستی وزن ایجاد شده توسط روف گاردن را پیش از قرار گیری در محل به دست آورد. از دیگر موارد که این روش را محبوب می نماید انجام پروژه به صورت موازی می باشد که در این حالت هر کدوام از پیمانکار ها می تواند بخشی از کار را در دست گرفته و با سرعت بیشتری آن را انجام دهند.

ماژول آماده و پیش ساخته روفگاردن مدولار

یکی دیگر از مزیت ها کوچک نمودن یک سازه بزرگ در اجزای آن می باشد. با این کار در صورت بروز مشکل در هنگام نصب و یا آسیب رسیدن به یک جزء در هنگام انجام کار و یا در هنگام استفاده از روف گاردن می توان آن بخش را بدون آسیب رساندن به بخش های دیگر تعویض نمود.  همچنین در این روش می توان از روف گاردن های پیش ساخته استفاده نمد که معمولا در کارگاه ها موجود می باشد. با این کار می توان پیش از شروع محصول نهایی را مشاهده نمود و با دقت بیشتر روف گاردن مورد نظر را سفارش داد.

معایب روف گاردن مدولار

علی رقم مزیت های روف گاردن مدولار این روش دارای محدودیت هایی نیز می باشد. یکی از این محدودیت ها عدم اجرای این پروژه در محل های دارای انحنا و یا شیب می باشد. زیرا محاسبات مربوط به ماژول نمودن در این حالت سخت شده و ممکن است در هنگام سر هم بندی با مشکلاتی مواجه شوند. در دیگر معایب این روش نیاز به نیروی متخصص و مجرب دارد از این رو در صورت انجام توسط افراد مبتدی ممکن است در نهایت روف گاردن به درستی سر هم نشود و مشکلاتی در آینده بوجود آورد.

نحوه کارکرد باغ بام مدولار

یکی دیگر از مشکلات این روش به دلیل ماژول بندی و پکیج نمودن هر بخش از کار نیاز به صرف هزینه بیشتر می باشد که در این حالت علاوه بر هزینه های بوجود آمده برای ساخت یک روف گاردن باید هزینه های جانبی مدولار کردن و نیرو های متخصص جهت نصب را پوشش دهید.

قیمت روف گاردن مدولار

قیمت بام سبز مدولار همانطور که گفته شد می تواند کمی بالا تر از روف گاردن های معمولی باشد. در این حالت ها بسته به شرکت انجام دهنده این کار و نیروهای متخصص و دیگر موارد قیمت یک باغ بام مدولار می تواند در حدوود 5 تا 50 درصد بالا تر از یک روف گاردن معمولی باشد. به منظور برآورد و محاسبه قیمت ساخت روف گاردن می تاوند به بخش هزینه اجرای روف گاردن مراجعه نمایید.

شرکت چوب و چکش یکی از شرکت های فعال در زمینه ساخت روف گاردن مدولار قزوین و تهران میباشد. شما می توانید جهت مشاوره برای انجام پروژه به صورت معمولی یا مدولار و همچنین محاسبات و تعیین هزینه در این زمینه با شرکت ما تماس گرفته و از مشاوره متخخصین ما بهره مند شوید.

نحوه نصب روف گاردن مدولار

 

6 پاسخ

تعقیب

  1. […] باغ ژاپنی استفاده نمود. همچنین در دیوار سبز مدولار و روف گاردن مدولار نیز کاربرد […]

  2. […] کم شده و باعث اجمع آب می شود. همچنین در حالت استفاده از روف گاردن مدولار می توان از این فیلتر نیز استفاده […]

  3. […] فعال در این زمینه صورت می گیرد. البته در این بین دو مدل روف گاردن مدولار و روف گاردن کوچک نیز وجود دارد که از نوع روف گاردن های […]

  4. […] جبران ناپذیری ایجاد نماید. همچنین در صورتی که از روف گاردن مدولار استفاده نشده باشد، تعویض بخش یا قسمتی از روف گاردن […]

  5. […] دارای مزایا و معایبی می باشد که به صورت کامل در مقاله روف گاردن مدولار مورد بررسی قرار گرفته […]

  6. […] های آب همراه با سنگ فرش های مدولار است که آن را به نوعی روف گاردن مدولار کرده است. که در این سطح استفاده از روف گاردن […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *