روف گاردن کلاسیک یکی از انواع باغ بام محبوب در میان طراحان به دلیل ویژگی های خاص آن می باشد. این روف گاردن همانطور که از نامش پیداست با روش ها و اصول موجود در معماری کلاسیک آمیخته شده و باعث ایجاد یک روفگاردن زیبا و در عین حال منحصر بفرد می شود. این سبک از روف گاردن به دلیل استفاده از المان های خاص و همچنین متد های موجود در سبک کلاسیک مورد توجه معماران بوده از این رو در این مقاله به صورت کامل در ابتدا با تعریف آن و سپس با بررسی زوایای موجود در باغ بام کلاسیک می پردازیم.

کاور روف گاردن کلاسیک

روف گاردن کلاسیک چیست

به منظور تعریف روف گاردن کلاسیک در ابتدا باید با تفکیک نام آن به بررسی هر دو مورد یعنی روف گاردن و از سوی دیگر کلاسیک پرداخته شود. روف گاردن یا همان باغ بام به ایجاد پوشش گیاهی همراه با بعضی از ویژگی ها و امکانات خاص بر روی سقف ساختمان ها گفته می شود. باغ بام های انواع گوناگون داشته که در مقاله روف گاردن به صورت کامل به بررسی آن پرداخته شده و جهت آشنایی می توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

استفاده از سنگ در روف گاردن کلاسیک

واژه کلاسیک در ابتدا ما را به یاد معماری یونانی و رومی باستان می اندازد که تا حدودی در باغ بام کلاسیک نیز از همان اصول استفاده می شود. همچنین می توان برای ایجاد یک باغ بام کلاسیک از روش های معماری سنتی و معماری ایرانی نیز بهره گرفت. در حالت کلی می توان با بهره گیری از اصول معماری کلاسیک در ساخت روف گاردن را باغ بام کلاسیک نامید. این اصول بر اساس اصل های مطرح شده در معماری کلاسیک می باشند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

اصول طراحی روف گاردن کلاسیک

اصول به کار رفته در روف گاردن کلاسیک را می توان بر اساس معماری کلاسیک تعریف نمود. در این حالت معمولا از زوایای منظم و یا خطوط دارای انحنای متقارن استفاده می شود زیرا در معماری کلاسیک استفاده از نظم، تقارن و تعادل از اصول اصلی بوده و باعث ایجاد وقار و عظمت در معماری می شود. همچنین استفاده از تکرار و تناسب از دیگر اصل های این روش می باشد که دلیل آن ایجاد یک الگوی دارای نظام بوده که می تواند به زیبا تر شدن و شکوه آن بنا اضافه نماید.

باغ بام کلاسیک

از دیگر ویژگی های این روش استفاده از رنگ های روشن با تونالیته ی سفید و کرم می باشد که به نوعی مظهر پاکی و عظمت می باشد. البته در صورت استفاده از روش معماری ایرانی و سنتی استفاده از رنگ بندی های گوناگون بدون مانع است. در بعضی موارد استفاده از ستون و همچنین سادگی در استفاده از طرح ها در طراحی نیز به نوعی بیانگر معماری کلاسیک بوده و مورد توجه معماران قرار میگیرد.

المان های باغ بام کلاسیک

همانطور که گفته شد مهم ترین موارد در ساخت روف گاردن کلاسیک استفاده از اصول طراحی در معماری کلاسیک می باشد. این موارد را می توان در المان های بکار رفته در روف گاردن به کار برد. به عنوان مثال می توان از سنگ برای ایجاد سنگ فرش ها و دیوار ها استفاده نمود. همچنین تزئینات روف گاردن با استفاده از ستون ها و طاق های کلاسیک صورت می گیرد. از دیگر موارد می توان به مبلمان روف گاردن اشاره نمود که معمولا از متریال های با کیفیت و همچنین دارای انحناها و طرح های خاص استفاده می شود.

روف گاردن سنتی

استفاده از آلاچیق و پرگولا در این روش باید بر اساس طراحی های سنتی انجام شده و همچنین معمولا در این نوع طراحی آلاچیق به عنوان کانون مرکزی قرار گرفته و طراحی بر اساس آن صورت میگیرد. استفاده از آتشکده و یا جعبه های آتش به همراه مجسمه های سنگی و آبنما می تواند به زیبا تر شده و ایجاد حس کلاسیک شدن روف گاردن اضافه نماید. از دیگر موارد مهم در باغ بام کلاسیک استفاده از هندسه منظم و دارای طرح های تکرار شونده است که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

مزایای روف گاردن کلاسیک

استفاده از باغ بام کلاسیک دارای مزایای بیشماری می باشد. این مزایا در ابتدا به دلیل وجود روف گاردن بوده که شامل تصفیه هوا، ایجاد محیطی برای استراحت و آرامش خانواده ها، محلی برای بازی بچه ها، نزدیک نمودن انسان ها به طبیعت و ایجاد عایق صوتی و حرارتی برای ساختمان دانست. همچنین این روش دارای فواید محیط زیستی نیز می باشد.

نمایی از باغ سبز کلاسیک

از سوی دیگر باغ بام کلاسیک می تواند به دلیل استفاده از الگوهای هندسی منظم و همچنین ایجاد وقار در ساختمان باعث زیبا تر شدن محیط شده و همچنین به دلیل استفاده از متریال های با کیفیت در این روش دوام بالا تری نسبت به دیگر روف گاردن ها داشته باشد. همچنین این روف گاردن می تواند باعث افزایش قیمت ملک شده و تمایل خریداران برای انتخاب آن ساختمان را افزایش دهد. البته در میان این مزایا می تاون به دو مورد قیمت بالای ساخت این نوع روف گاردن و همچنین وزن بالای آن به عنوان معایب روف گاردن کلاسیک اشاره نمود.

کلام آخر

استفاده از روف گاردن در حالت کلی دارای مزایای و فواید بی شماری برای ساختمان می باشد. حال با استفاده از بام سبز کلاسیک می توان این مزایا را به دلیل ایجاد شکوه و زیبایی آن دو چندان نموده و بر ارزش ملک نیز افزود. همچنین در این روش می توان بدون توجه به فضاهای داخلی ساختمان یک روف گاردن لاکچری ایجاد نموده که تمام افراد موجود در ساختمان از آن بهره مند شود.

نمایی از ستون به کار رفته در روف گاردن کلاسیک

البته طراحی و ساخت این نوع از روف گاردن به دلیل نیاز به تجربه و دقت بالا حتما باید توسط افراد مجرب در این زمینه صورت پذیرد. از این روش شرکت چوب و چکش به عنوان یکی از شرکت های تخصصی در زمینه ساخت روف گاردن کلاسیک قزوین و تهران آماده ارائه خدمات مشاوره، طراحی وساخت برای شما می باشد و در صورت نیاز به موارد گفته شده می توانید با مشاورین ما در تماس باشد.

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] و امن برای خانواده تبدیل نمود. یکی از رکن های اساسی در روف گاردن کلاسیک نیز نور پردازی آن […]

  2. […] پیچیدگی های خاص خود می باشد که ما در مقاله ای با عنوان روف گاردن کلاسیک به انواع روف گاردن های موجود در این زمینه و اصول و […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *