آبنمای دیواری Wall fountain یکی از بخش های جدایی ناپذیر در معماری امروزی می باشد. این آبنماها به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند از گذشته تا به امروز پایدار بوده و حتی امروزه بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گرفته است. از این رو یک مقاله با عنوان مشهور ترین آبنماهای دنیا برای شما آماده نموده که می توانید آن را مطالعه کنید. مهم ترین ویژگی این آبنماها تزئین و روح بخشیدن به محیطی که در آن قرار میگیرند است. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع آبنما های دیواری، متریال سازنده آن ها و دیگر موارد ابنمای دیواری آشنا نماییم. به منظور آشنایی با انواع آبنماها می توانید به بخش آبنما مراجعه نمایید.

کاور آبنمای دیواری

مزایای آبنمای دیواری

همانطور که گفته شد آبنمای دیواری به منظور تزئین و روح بخشیدن به فضای پیرامون آن و محوطه سازی مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو مهم ترین مزیت آن ایجاد زیبایی در محیط اطراف است. همچنین به دلیل نصب شدن این آبنماها بر روی دیوار فضای کمی را اشغال نموده از این رو در مکان هایی که محدودیت جا دارد می توان از این روش استفاده نمود. همچنین محل مانع مسدود شدن محل تردد نیز نمیشود. از دیگر موارد مهم در محبوبیت این نوع آبنما می توان به تنوع بالا در بین آن ها اشاره نمود. زیرا آب نمای دیواری دارای قدمت تاریخی بوده و از گذشته تا به امروز در طرح ها و با استفاده از متریال های گوناگون ساخته شده است.

آب نمای مخزن دار

یکی دیگر از مزایای آب نما دیواری، ایجاد خلاقیت در هنگام طراحی آن ها می باشد. زیرا قرار گیری آن ها کنار دیوار این امکان را فراهم می کند تا با طراحی خاص از آن ها استفاده شود.

در حالت کلی مزایای آب نمای دیواری به موارد زیر خلاصه میشود:

  • فضای کمتری میگیرد
  • تنوع بالا
  • خلاقیت در طراحی

انواع اب نمای دیواری

آبنمای دیواری میتواند بر اساس مکانیزم و نوع قرارگیری و دیگر موارد دسته بندی شود. این آبنماها شامل آبنمای مخزن دار، آبنمای پلکانی، آبنمای آبشاری و آبنمای ژاپنی می باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

آبنمای دیواری مخزن دار مدرن

آب نمای دیواری مخزن دار

یکی از مهم ترین نوع آب نمای دیواری، آبنمای دیواری مخزن دار می باشد که قیمت پایینی داشته و نصب آن ها راحت می باشد. مخزن این آبنماها می تواند از جنس فایبر گلاس سرامیک یا سنگ باشد. این آبنماها یک مخزن در قسمت تحتانی به صورت مربع یا نیم دایره داشته و آب از بالا به درون آن سرازیر می شود.

آب نمای دیواری چند تشتکه

آبنما دیواری پلکانی

آبنمای دیواری پلکانی که به آبنمای دیواری چند تشتکه نیز معروف است دارای مخازن از کوچک به بزرگ در زیر هم دیگر و یا به صورت یک در میان بوده و آب از مخزن های بالایی توسط نیروی ثقلی به سمت پایین به حرکت در می آید. این آب نمای دیواری زیبایی منحصر به فردی داشته ولی جهت ساخت نیاز به نیروی متخصص و هزینه بالا تر نسبت به دیگر روش ها نیاز می باشد. البته امروزه این آبنماها به صورت پیش ساخته در کارگاه ها تولید و به صورت آماده جهت نصب به محل مورد نظر انتقال داده می شود.

آبنمای دیواری آبشاری

یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین نوع آبنما می باشد. در این روش آب از روی یک لبه رو روی دیوار سرازیر می شود. آب نمای دیواری آبشاری به دلیل طی نمودن مسافت به نسبت زیاد صدایی مانند صدای آبشار یا آبی که به سطح برخورد می کند را ایجاد نموده که حس بودن در طبیعت را القا می کند. همنچنین این نوع از آبنما به دلیل حرکت آب رو روی دیواری از زیبایی چشمگیری برخوردار می باشند. همچنین این آبنمای دیواری مناسب روف گاردن ها بوده که با تلفیق صدای آبشار و سکوت و گردش باد در ارتفاع روف گاردن، محیطی بی نظیر بوجود می آورد.

آبنمای دیواری آبشاری

ابنمای دیواری ژاپنی

آب نمای دیواری ژاپنی معمولا به دلیل صدایی که شبیه به صدای حرکت آب در طبیعت می باشد معروف هستند. از این آبنماها جهت انجام مدیتیشن یا ذن استفاده می شود. زیرا با شبیه سازی صدای آب می توان این حس را که در طبیعت قرار دارید به شما بدهد. از این آبنما در روف گاردن ژاپنی و باغ ژاپنی استفاده می شود.

متریال سازنده آبنما دیواری

آبنمای دیواری به دلیل قدمت طولانی که دارد در دوران مختلف به صورت های گوناگون ساخته شده است از این رو طیف وسیعی از متریال های مختلف برای ساخت آن ها استفاده شده است. از مهم ترین این موارد می توان به سرامیک، شیشه (آبنمای شیشه ای)، آکریلیک، سنگ، فلز، خاک رس، چوب فرآوری شده مانند ترموود با رنگ گیاهی و پی وی سی اشاره نمود. همچنین در بعضی موارد از آبنمای با استفاده از سازه گابیونی استفاده می شود.

آب نمای آدیواری آبشاری معلق

6 پاسخ

تعقیب

  1. […] دیگر می توان به انواع نیمکت ها، مبلمان، میز و صندلی، ابنما، آلاچیق و دیگر موارد اشاره نمود که هر کدام بر حسب نیاز […]

  2. […] های آبی مثل یک حوضچه، یک فواره یا یک آبنمای شیشه ای یا آبنمای دیواری، جلوه ای زیبا و آرامش ‌بخش به باغ می ‌بخشد. صدا و حرکت […]

  3. […] المان هایی مانند آب های روان، سنگ ها و گیاهان تزئینی ، آبنماها باعث القا حس طبیعی شده و شما را به طبیعتی کوچک می برد. […]

  4. […] آب‌نما و آتشدان‌های زیبا برای طراحی بالکن سبز بسیار کاربردی هستند. صدای دلنشین آب درون آب‌نما، فضایی جذاب را برای خانه شما ایجاد می‌کند. فضایی که برای استراحت، نشستن و نوشیدن چای بسیار مناسب است. آب‌نماها به شکل‌ها و مدل‌های متفاوتی طراحی می‌شوند. […]

  5. […] در سازه کرکره ها، کاور استخر، روف گاردن ها، آلاچیق ها، آبنما، آسانسور، نمای ساختمان از آهن کشی استفاده […]

  6. […] آبنما ها را می توان امروزه به رقص آب و نور تشبیه نمود. در بعضی موارد استفاده از موسیقی نیز در این حالت به آن کمک می نماید. در معماری نوین و شهرسازی یکی از رکن های ایجاد زیبایی با استفاده از المان های طبیعی استفاده از آبنماها می باشد. در این بین برخی از مشهور ترین آبنماهای دنیا وجود دارند که علاوه بر آبنما بودن دارای یک روح و شخصیت نیز می باشند. استفاده از آبنماها در قرن 19 میلادی رواج پیدا نمود. و اولین مورد آن توسط داوینچی برای ایجاد فواره اختراع شد. پس از آن جهان با این پدیده زیبا و شگفت انگیز آشنا شده و از آن در قسمت های مختلف در جهان استفاده نموده است. […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *