طراحی روف گاردن یکی از مهم ترین موارد در داشتن یک روف گاردن جذاب و کاربردی می باشد. این طراحی شامل اصولی می باشد که با رعایت آن ها می توان یک روفگاردنی زیبا و چشمگیر داشت. در این مقاله ابتدا نکات مهم طراحی روفگاردن و سپس روش اجرای طراحی بام سبز را مورد بررسی قرار می دهیم.

کاور نحوه طراحی روف گاردن

نکات مهم طراحی روفگاردن

از مهم ترین نکات طراحی بام سبز ابتدا بررسی انواع روف گاردن بر اساس میزان تحمل بار سازه ساختمانی است. در مرحله بعد جهت طراحی روف گاردن باید میزان نور دریافتی باغ بام از طریق خورشید را مورد بررسی قرار داد. این میزان باید 6 الی 8 ساعت باشد. در ساختمان های بلند معمولا باد های شدیدی در جریان است لذا باید در طراحی به مهار نمودن باد ها نیز توجه کرد و همچنین میزان قرار گیری روف گاردن در مسیر باد را در طراحی باغ بام لحاظ نمود.

ترسیم یک نقشه و جانمایی اولیه به ما در طراحی باغ بام کمک می نماید. در این روش می توان آن طرح دستی را به کارفرما ارائه داده تا از نظرات آنها در طراحی بام سبز استفاده نمود. انتخاب گیاهان، رنگ بندی و نور پردازی روف گاردن نیز باید در هنگام طراحی لحاظ شود تا جلوه های بصری پیش از اجرا مورد بررسی قرار گیرد.

از دیگر موارد مهم تعبیه محل لوله ها و سیم های برق درون لایه های روف گاردن می باشد که این مورد باید در زمان طراحی لحاظ شود. از مبلمان سبک در طراحی روفگاردن استفاده شود که با این روش می توان میزان وزن کل روف گاردن و همچنین تمرکز بار در یک نقطه را کاهش داد.

در نهایت می توان از دکوراسیون های چند منظوره، جهت کاهش تجهیزات، وزن ان ها و صرفه جویی در فضای اشغالی آن ها استفاده نمود.

نحوه طراحی روف گاردن از نمای بالا

لایه های مهم باغ بام جهت طراحی روف گاردن

شناخت لایه های بستر روف گاردن به منظور طراحی روف گردن از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

سطح پشت بام

سطح پشت بام مانند سقف بام های دیگر می باشد و بدون توجه به نوع آن می توان عملیات بعدی را بر روی آن ها انجام داد.

لایه ضد اب در طراحی روف گاردن

این لایه به منظور حفاظت از لایه پشت بام از آب و رطوبت ناشی از آب یاری، اب باران و برف می باشد. این لایه کاملا عایق ضد آب بوده و اجازه عبور قطره ای از آب را نمی دهد. در صورت عبور آب از این لایه ممکن است خسارات جبران ناپذیری به سقف خانه وارد شود. این لایه باید به دقت بالا انتخاب و نصب شود زیرا پس از اتمام کار دسترسی به این لایه بسیار دشوار و مستلزم هزینه های اضافی می شود.

نحوه طراحی روف گاردن مدل سه بعدی

لایه محافظ

این لایه به منظور بهبود مقاوت روف گاردن در برابر بخارات، نوسانات دمایی و حتی استحکامات مکانیکی می باشد. معمولا این لایه می تواندبه صورت پلی استر یا پلی یورتان بوده که پلی یورتان از کیفیت بالاتری برای این کار برخوردار است.

لایه زهکشی در طراحی روف گاردن

به منظور جمع آوری آب های ابیاری و همچنین آب برف باران از این لایه استفاده می شود. هممچنین این لایه می تواند باعث صرفه جویی در مصرف آب با ذخیره آب های هدایت شده، شود.

لایه ژئوتکستایل

به منظور جدا نمودن لایه زهکشی از لایه خاک از این لایه استفاده می شود. در واقع این لایه مانند یک جدا کننده عمل نموده و جلوی عبور موارد را می گیرد. البته نکه مهم در مورد لایه ژئوتکستایل این است که در مقابل عبور آب مفاوم نبوده به همین دلیل آب به ارامی از آن عبور نموده و وارد لایه زهکشی می شود. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که این لایه آب را به ارامی عبور داده و فرصت کافی جهت استفاده گیاهان از آب را به آن ها می دهد.

خاک

استفاده از خاک ترکیبی همراه کود و کمپوست در این لایه صورت میگیرد.

پوشش گیاهی

یکی از مهم ترین لایه ها بوده و تاثیر بسزایی بر روی طراحی روف گاردن دارد. این لاه می تواند به صورت چمن طبیعی و چمن مصنوعی بکار رود.

نحوه طراحی روف گاردن به صورت دو بعدی

مراحل اجرای طراحی روف گاردن

شیب بندی

هدایت آب به سمت زهکش ها را بر اساس شیب بندی زمین انجام می دهند. خروج آب اضافی باران و برف نیز از همین مسیر انجام می شود. مصالح مورد استفاده در این زمینه شامل آجر معمولی، آجر سفالی، بلوک سیمانی، بلوک سفالی و پوکه های معدنی است.

عایق بندی

از مهم ترین موارد طراحی روف گاردن می باشد. زیر ساخت اصلی یک روف گاردن همین مرحله می باشد که در یک یا چند لایه استفاده شده و مصالح آن شامل ژنوممبران ها، ایزوگام، ژئو تکستایل، ژئو کامپوزیت ها می باشد.

اجرا تاسیسات در طراحی روف گاردن

از شبکه آهنی و قوطی کشی، رایزر آب به منظور عبور لوله ها از بین آن ها استفاد می شود. این شبکه معمولا 15 سانتی متر بالاتر از سطح بام قرار گرفته تا لوله ها به راحتی در آن تعبیه شود. همچنین لوله هایی جهت عبور کابل های برقی، برای استخر، باربیکیو ، گرمکن فضای باز و… نیز استفاده می شود. همچنین در بعضی موارد جهت عبور لوله های گاز نیز از این سیستم استفاده می شود.

پیاده سازی گیاهان

مرحله نهایی کار می باشد که در این حالت باید انتخاب مناسبی صورت پذیرد نمونه هایی از فیلتر های لازم جهت انتخب گیاهان در زیر آمده است.

  • استاده از گیاهان بومی منطقه
  • گیاهان مقاوم در برابر سرما و باد
  • گیاهانی که توانای رشد در عمق کم را دارند.
  • گیاهان مقاوم به آب و هوای خشک

نحوه طراحی روف گاردن مدل سه بعدی از بغل

11 پاسخ

تعقیب

  1. […] داده تا تطبیق هزینه ها با بودجه اختصاص داده شده برای طراحی و ساخت روف گاردن بوحود […]

  2. […] بدان معناست که پس از مرمت و بازسازی ساختمان اقدام به طراحی و نصب روف گاردن بر روی سقف نمایید. برای انجام این کار باید بعضی از […]

  3. […] از این رو عوامل تخریب روف گاردن را می توان در سه بخش طراحی روف گاردن، ساخت و اجرا و در نهایت در زمان مراقبت و نگه داری از روف […]

  4. […] مدولار یکی از نوین ترین و جدید ترین روش های در زمینه طراحی، ساخت و نصب روف گاردن می باشد. به منظور آشنایی بیشتر با روف گاردن ها می […]

  5. […] شود. به منظور آشنایی با این روش می توانید به مقاله نحوه طراحی روف گاردن مراجعه […]

  6. […] سبز است. از این رو در این مقاله سعی شده است راهکار های طراحی روف گاردن ارزان را به شما نشان دهیم تا از این طریق بتوانید با متد […]

  7. […] شده در این قسمت به صورت کامل و جزئیات بیشتر در بخش طراحی روف گاردن مورد بررسی قرار گرفته است از این رو به منظور آشنایی […]

  8. […] موجود را بررسی و به درستی نگه داری نمود. البته در هنگام طراحی و ساخت روف گاردن و انتخاب گیاهان برای روف گاردن باید نکاتی رعایت شود تا […]

  9. […] طراحی و ساخت یک روف گاردن در مقیاس کوچک روف گاردن مینی مال گفته می شود. هدف از […]

  10. […] استفاده میگردد که توضیح کامل آن را میتوانید در صفحه لایه های روفگاردن ملاحظه […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *