همواره به دلیل کاربرد های بیشماری که روف گاردن ها دارد از مزیت های آن ها سخن گفته شده است. ولی روف گاردن ها نیز مانند دیگر موارد می تواند دارای مزایا و معایب باشد. از این رو سعی نمودیم در در این مقاله به صورت کاملا بی طرفانه به بررسی مزایا و معایب روف گاردن ها پرداخته و به صورت کامل آن ها را بررسی نماییم. پس در این مقاله ابتدا به دو سوال اساسی چرا باید روف گاردن داشته باشیم و همچنین چرا باید مزایا و معایب آن را بدانیم پاسخ داده و در نهایت انواع مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم.

کاور مزایا و معایب روف گاردن

چرا باید روف گاردن داشته باشیم

روف گاردن ها از جمله بخش های جدایی ناپذیر از ساختمان های امروزی هستند. وجود روف گاردن باعث نزدیکی بیشتر انسان ها به طبیعت می شود. شاید بتوان اولین دلیل وجود و اهمیت روف گاردن ها را در کمبود فضا برای فضاهای سبز و پوشش های گیاهی در شهر های بزرگ و پرجمعیت دانست. از این رو همواره سعی شده است در محل های که تراکم بالا دارند مانند آسمان خراش ها با استفاده از روف گاردن کمبود فضاهای سبز شهری را پوشش دهند.

چرا باید مزایا و معایب روف گاردن را بدانیم

هر چند که در فضاهای پر تراکم و پر جمعیت استفاده از روف گاردن غیر قابل انکار باشد ولی طبق آمار می توان محبوبیت آن ها را در مواردی مانند ویلا ها، حومه شهر و مواردی که فضای سبز طبیعی نیز موجود است، به وضوح قابل مشاهده است. دلیل این امر را ذات روف گاردن ها می توان دانست که علاوه بر مزایای طبیعی با ایجاد فضایی برای سرگرمی و کانونی برای تجمع می باشد. از این رو امروزه داشتن روف گاردن به امری ضروری و غیر قابل انکار تبدیل شده است.

چرا باید مزایا و معایب روف گارن را بررسی کنیم

همانطور که گفته شد معمولا به دلیل مزایای بیشمار روف گاردن ها افراد به صورت یک جانبه در مورد داشتن روف گاردن صحبت می کنند. این امر می تواند از چندین جهت بر روی استفاده و کاربرد روف گاردن تاثیر بگذارد. در حالتی که بتوان مزایا و معایب روف گاردن را به صورت همزمان بررسی نمود به راحتی می توان بر اساس نوع نیاز و همچنین با در نظر گرفتن همه شرایط اقدام به ساخت و استفاده از روف گاردن نمود.

در این حالت بسیار مهم می باشد تا افراد به صورت کامل از جنبه های گوناگون وجود و عدم وجود روف گاردن اطمینان خاصل نموده و با آگاهی مناسب اقدام نمایند. به عنوان مثال در بعضی موارد به دلیل هزینه بالای روف گاردن شاید نتوان به صورت کامل از همه بخش های روف گاردن استفاده نمود یا حتی در بعضی موارد به دلیل عدم آگاهی از وجود روف گاردن های کوچک و مینیمال افراد با در نظر گرفتن هزینه بالای روف گاردن ترجیح می دهند که روف گاردن نداشته باشند.

مزایای داشتن روف گاردن مینیمال

مزایای روف گاردن

مزایای روف گاردن شاید نسبت به معایب آن بسیار بیشتر باشد. از این رو می توان مزایای آن در دسته بندی های گوناگون قرار دهیم. این دسته بندی ها شامل مزایای سرگرمی و مرتبط با حالات روحی انسان، تاثیر روف گاردن بر روی انواع آلودگی های محیطی و زیست محیطی شامل آلودگی هوا، صوتی و حرارتی می باشد. از این رو در بخش های بعدی مزایا و معیاب روف گاردن رو مورد بررسی قرار داده ایم.

تاثیر روف گاردن بر سلامت روان

روف گاردن ها می توانند در موارد گوناگون بر روی سلامت روان انسان ها تاثیر گذار باشند. در وهله اول با ایجاد محیطی سر سبز، مفرح و سرگرم کننده می تواند بر روی روحیه افراد تاثیر گذار باشد. همچنین با ایجاد یک کانون برای تجمع افراد، روف گاردن می تواند بر روی سلامت اجتماعی و ایجاد فضایی برای ارتباط برقرار کردن با افراد در نظر گرفته شود. از این رو با نزدیک نمودن انسان ها به یکدیگر و طبیعت، ایجاد یک محیط آرام و سرشار از آرامش، روف گاردن می تواند تاثیر بسزایی در سلامت روان انسان ها داشته باشد.

مزایا و معایب روفگاردن چوب و چکش

مزایای روف گاردن در کاهش آلودگی هوا

از دیگر ویژگی های مهم در مزایا و معایب روف گاردن تاثیر روف گاردن بر کاهش آلودگی هوا است. این مطلب به دلیل اهمیتی که دارد به صورت مجزا در قالب یک مقاله با نام ارزیابی نقش روف گاردن در کاهش درجه حرارت مورد بررسی قرار گرفته و روف گارن ها را بر اساس انواع آلودگی ها بررسی نموده است. در حالت کلی به دلیل سرسبزی زیاد موجود در روف گاردن، آن ها می توانند در پاک نمودن و کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار باشند.

تاثیر بام سبز در کاهش آلودگی صوتی

روف گاردن دارای لایه های گوناگونی می باشد. این لایه بندی شامل موارد گوناگونی بوده که هر کدام از آن ها می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی های صوتی داشته باشد. طبق بررسی های انجام شده در آمریکا خانه های نزدیک به فرودگاه هایی که دارای روف گاردن هستند از لحاظ آلودگی های صوتی تولید شده توسط هواپیما ها کمتر شکایت نموده و میزان آلودگی در آن خانه ها بشدت کاهش یافته است.

تاثیر باغ بام بر تعادل دمای هوا

همانطور که گفته شد یکی از موارد مهم در روف گاردن ها کنترل دمای محیطی در آن بخش می باشد. در مقاله ای جدا به صورت کامل به بررسی این مورد پرداخته شده است. برای آشنایی بیشتر با این موارد می توانید به مقاله ارزیابی نقش روف گاردن در کاهش درجه حرارت مراجعه نمایید. در حالت کلی وجود لایه بندی گوناگون، پوشش گیاهی که قابلیت جذب حرارت را دارد، تبخیر آب گیاهان و مواردی از این دست باعث کاهش شدید در بام ساختمان می شود.

مزایا و معایب روف گاردن

دیگر مزایای روفگاردن

مزایا و معایب روف گاردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. ولی مزایای آن علاوه بر موارد عمومی که بیان شد می تواند مواردی دیگر را نیز پوشش دهد. به عنوان مثال وجود روف گاردن می تواند به عنوان یک آپشن در هنگام خرید خانه به حساب آیدو از این رو می تواند بر روی قیمت ملک تاثیر گذار باشد. همچنین این مورد می تواند بر روی سلامت سقف و افزایش عمر ساختمان نیز تاثیر گذار باشد.

استفاده از روف گاردن می توان باعث باعث کاهش ترافیک در محله ها نیز باشد. زیرا افراد ترجیح می دهند تا به جای مراجعه به پارک وقت خود را در روف گاردن منزل خود سپری نمایند از این رو باعث تمرکز زدایی از پارک ها و کاهش ازدحام و ترافیک می شود.

معایب روف گاردن

در کنار مزایای بیشمار روف گاردن ها، نقص هایی نیز در زمینه وجود روف گاردن موجود است. در وهله اول هزینه بالای روف گاردن می باشد. افراد برای داشتن روف گاردن (با توجه به ضرورت وجود لایه های گوناگون) هزینه بالایی ممکن است تحمیل نماید. همچنین نگه داری از روف گاردن، رسیدگی به گیاهان و مراقبت از مبلمان و تجهیزات روف گاردن از دیگر معایب آن ها می باشد که ممکن است هزینه های اضافی بوجود آورد.

از دیگر معایب این روش نیاز به طراحی و ساخت روف گاردن توسط شرکت های متخصص و مجرب می باشد. در صورتی که روف گاردن به درستی طراحی و ساخته نشده باشد می تواند باعث خسارت های جبران ناپذیری شود. به منظور آشنایی با این خسارت ها می توانید به مقاله عوامل تخریب روف گاردن مراجعه نمایید. هرچند این موضوع به راحتی قابل حل بوده و می توانید از شرکت های مجرب کمک بگیرید. شرکت چوب و چکش در این زمینه می تواند با مشاوره های لازم، طراحی و اجرای صحیح و با کیفیت روف گاردن می تواند به شما کمک نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *