امروزه با پیشرفت تکنولوژی، صنعت ساختمان و معماری دستخوش تغییرات فراوانی شده است. یکی از مهم ترین تغییرات ساخت عایق مقاوم در برابر آب می باشد. این عایق ها معمولا در صنعت ساختمان برای عایق نمودن سقف از رطوبت به منظور ساخت روف گاردن و همچنین عایق استخر برای انواع  استخر ها مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو در این مقاله به انواع عایق ها و همچنین نحوه کارکرد آن ها آشنا می شویم.

عایق مقاوم در برابر آ ب سیمان کاور

آبدوستی و آبگریزی چیست

پیش از بررسی عایق ها می توان در مورد واژه و تعریف آبدوستی و آبگریزی صحبت نمود. مواد آبگریزی به موادی گفته می شود که سطح آن ها از مواد غیر قطبی مانند قیر پوشانده شده باشد. این مواد به دلیل اینکه دفع کننده آب هستند از نفوذ آب به درون لایه های مختلف جلوگیری می نمایند. از سوی دیگر مواد آبدوست با داشتن عناصر قطبی در خود باعث جذب آب شده و به راحتی آب را از خود عبور می دهند.

از این رو برای داشتن یک عایق مقاوم در برابر آب باید مواد سازنده آن عایق آبگریز باشند. این آبگریزی می تواند به دو صورت بدون حفره و با حفره باشد که مواد بدون حفره مقاومت بالایی در مقابل عبور آب از خود نشان می دهند. استفاده از میکروژل ها نیز به عایق نمودن بتن به همین صورت کمک می نماید.

انواع عایق مقاوم در برابر آب

عایق های مقاوم در برابر آب همانطور که در قسمت قبلی نیز گفته شد خاصیت آبگریزی داشته و از عبور آب و رطوبت از خود مقاومت می کنند. مهم ترین متریال های عایق مقاوم در برابر رطوبت شامل پلی یورتان، پوشش شیمیایی، لاستیک ها، ترموپلاستیک ها، غشاهای پایه قیر و غشا صد آب PVC می شود. که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

عایق مقاوم در برابر آب پلی یورتان

پلی یورتان یکی از مواد پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد. یکی از مهم ترین کربرد های این مواد،  عایق مقاوم در برابر اب می باشد. از این رو از این مواد می توان برای ضد آب نمودن و جلوگیری از نفوذ رطوبت استفاده کرد. از مهم ترین ویژگی های این مواد می توان به یکپارچگی، پر کردن ترک های موجود در قسمتی که قرار است ضد آب شود اشاره نمود. این مواد به دلیل مقاومت بالا می تواند برای مقاوم نمودن و سخت شدن آن سطح نیز مورد استفاده قرار گیرند.

عایق مقاوم در برابر آب از نوع غشا آب گریز

پوشش شیمیایی

همانطور که نام آن ها پیداست شامل مواد شیمیایی آبگریز بوده و با ترکیب شدن آن ها با شن و ماسه مورد استفاده قرار میگیرند. این مواد معمولا بر پایه مواد آلی یا سیلیس بوده و به دلیل فراوانی و استفاده آسان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

عایق مقاوم در برابر آب لاستیک

لاستیک ها که از روی نام آن ها نیز پیدا می باشد مواد آبگریز بوده و قابلیت زیادی در ایجاد عایق مقاوم در برابر آب دارند. از مهم ترین لاستیک های مورد استفاده جهت عایق رطوبت می توان به EPDM اشاره نمود که یک پلیمر لاستیکی ساخته شده از اتیلن و پروپیلن می باشد و در دسته کلاس M قرار میگیرد. این ماده به دلیل قابلیت های که دارد برای عایق رطوبتی بام ها مورد استفاده قرار گرفته و مهم ترین ویژگی های آن شامل قابلیت بازیافت و انعطاف پذیری بالا است. از این عایق ها برای عایق نمودن دیوار سبز نیز استفاده می شود.

عایق رطوبت EPDM

عایق مقاوم در برابر آب ترموپلاستیک

ترموپلاستیک ها که به الاستومر نیز معروف می باشند یکی از مواد معروف در عایق بندی می باشند. این مواد شامل اپوکسی و دیگر مواد پلاستیک مانند بوده که شدیدا مقاومت بالایی داشته و از بسیار قوی می باشند. همچنین ترموپلاستیک ها به دلیل قیمت بالایی که دارند اکثرا برای موارد خاص مورد استفاده قرار میگیرند.

عایق مقاوم در برابر آب غشایی

غشاهای پایه قیر

غشاهای پایه قیر از معروف ترین عایق مقاوم در برابر آب هستند  که در صنایع ساختمانی به وفور مورد استفاده قرار میگیرند. این غشاها با مئاد چسبناک مخلوط شده تا حالتی چسبنده به خود بگیرند و بتوانند با قدرت بیشتر و بدون وجود حفراتی برای نفود استفاده شوند. ایزوگام ها از معروف ترین غشاهای پایه قیر بوده که بر روی پشت بام ها مورد استفاده قرار میگیرند.

عایق مقاوم در برابر آب غشاهای پایه قیر

غشا ضد آب PVC

نوع دیگری از غشاهای پلیمری میباشند که به دلیل خاصیت آبگریزی به عنوان عایق رطوبت مورد استفاده قرار میگیرند. از این مواد نیز بر روی پشت بام استفاده شده و در آب بندی سقف بسیار پرکاربرد می باشند. تنها مشکل غشاهای PVC مقامت پایین در برابر رطوبت بوده و رطوبت از آن ها عبور می کند.

عایق مقاوم در برابر آب پی وی سی

لایه های مختلف روف گاردن

به منظور آشنایی با عایق های به کار رفته در روفگاردن ابتدا بهتر است انواع لایه های مورد استفاده در روف گاردن را بررسی نموده و بر اساس آن لایه های مقاوم در برابر آب را بررسی نماییم. از این رو لایه های مختلف روف گاردن شامل موارد زیر می باشد.

لایه خاک و گیاه

این لایه همان لایه ای می باشد که در روف گاردن قابل مشاهده است. این لایه شامل گیاهان و خاک زیر آن می باشد.

لایه فیلتر خاک

لایه فیلتر خاک به منظور جلوگیری از شسته شدن خاک و نفود آن به لایه های پایین تر مورد استفاده قرار میگیرد. این لایه فقط جلوی عبور خاک به سطوح زیرین را گرفته و قابلیت عبور آب به لایه های دیگر را دارا می باشد.

لایه ژئودرین

این لایه به لایه زهکشی نیز معروف می باشد و برای زهکشی و انتقال آب مورد استفاده قرار میگیرد. شکل هندسی این لایه مانند شانه تخم مرغ بوده و باعث هدایت آب به محل انتقال و جمع آوری آب می شود.

لایه ژئو تکستایل

لایه ژئوتکستایل از نوع پلی استر می باشد و به عنوان یک لایه محافط برای لایه ژئو ممبران مورد استفاده قرار میگیرد.

لایه ژئوممبران

این لایه به عنوان یک لایه ضد ریشه نیز شناخته می شود. از این لایه به منظور عبور ریشه ها و آسیب رساندن به لایه مقاوم در برابر آب مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو یکی از لایه های مهم بوده و استفاده از آن ضروری می باشد.

لایه عایق رطوبت

پایین ترین لایه یک روف گاردن را تشکیل می دهد. این لایه چسبیده به سقف می باشد. این لایه همان عایق مقاوم در برابر آب بوده که وظیفه جلوگیری از آسیب رساندن رطوبت و آب ها به سقف که از عوامل خرابی روف گاردن می باشد، را دارد. عایق رطوبت می تواند هر یک از موارد گفته شده در برابر انواع لایه های مقاوم در برابر آب باشد که معروف ترین آن ها همان ایزوگام می باشد.

لایه های بررسی شده در این قسمت به صورت کامل و جزئیات بیشتر در بخش طراحی روف گاردن مورد بررسی قرار گرفته است از این رو به منظور آشنایی بیشتر با آن ها می توانید به بخش طراحی روف گاردن مراجعه نمایید.

عایق مقاوم در برابر آب برای استخر

عایق استخر وظیفه آب بندی و جلوگیری از نفوذ آب به سطوح زیرین استخر را عهده دار می باشد. انواع عایق های به کار رفته در اسخر شامل عایق های بر پایه پلیمر، اپوکسی ها، عایق های بر پایه آکریلیک و عایق های سیمانی می باشد. که در بخش قبلی به بررسی انواع آن ها به صورت کامل پرداخته شده است.

عوامل موثر در انتخاب عایق مقاوم در برابر آب

عوامل مهم در انتخاب عایق مقاوم در برابر آب می تواند ماندگاری و دیگر موارد باشد که در ادامه موارد مهم شرح داده شده است.

  1. ماندگاری بالا و طول عمر زیاد
  2. ضد حریق
  3. وزن سبک
  4. کیفیت مواد تشکیل دهنده
  5. ترم خوردگی پایین
  6. مقاوم در برابر اشعه فرابنفش
  7. مقاوم در برابر نفوذ ریشه گیاهان
  8. انعطاف پذیری بالا

سخن پایانی

امروزه به دلیل استفاده از سیستم های مدرن ساختمانی مانند روف گاردن و همچنین افزایش عمر بناها استفاده از عایق های مقاوم در برابر آب از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو بهتر است با شناسایی انواع آن ها و همچنین نحوه عملکرد و ویژگی های هر کدام اقدام به استفاده از این موارد نماید.

شرکت چوب و چکش در استان قزوین مفتخر است جهت مشاوره برای تعیین عایق بسته به کاربرد و ویژگی های جغرافیایی محل زندگی شما، به شما مشاوره های لازم را داده و به شما کمک نماید.

15 پاسخ

تعقیب

  1. […] متمرکز شد. نکته بسیار مهم در این زمینه این است که باید عایق بندی رطوبتی بدون ذره ای فضا جهت نفوذ آب و رطوبت انجام شود. زیرا به […]

  2. […] ضد آب و عایق مقاوم در برابر آب کامل مغناطیسی، تابش و امواج رادیویی، صوت، گرما و سرما […]

  3. […] پس از آن گلدان ها (در بعضی موارد فلاورباکس)، گیاهان، عایق های رطوبتی مورد نیاز برای دیوار و سطوح دیگر، منبع آب، پمپ آب، حسگر […]

  4. […] های مختلفی از متریال ها قرار گرفته اند. این موارد شامل عایق مقاوم در برابر آب که بر روی بام قرار میگیرد، پس از آن لایه ضد ریشه بوده که […]

  5. […] به دو صورت باعث کاهش هزینه ها شود. در مرحله اول می تواند ایزولاسیون زمین در برابر ریشه را به دلیل قرار گرفتن ریشه در باکس ها […]

  6. […] اجرای روف گاردن به منظور عایق سازی لایه خاک و ایجاد زهکش، از پوشش های متعددی استفاده […]

  7. […] که ممکن است برای سقف پیش آید مانند خرابی ایزوگام و […]

  8. […] لایه فیلتر خاک می باشد و پس از آن لایه زهکشی و در نهایت لایه عایق رطوبتی و سپس سطح بام می باشد. پس یکی از بخش های مهم و مرکزی در […]

  9. […] های دیگر نیز دارد. این کاربرد ها شامل عایق حرارتی و عایق رطوبتی نمودن ساختمان در برابر حرارت و صدا، افزایش عمر ساختمان […]

  10. […] آغاز می شود. این لایه سقف بام را تشکیل می دهد. لایه بعدی لایه عایق بوده که به منظور جلوگیری از عبور آب و دیگر مواد به کار […]

  11. […] مهم در زمینه های عمرانی می باشد. در گذشته به دلیل نبود عایق های مقاوم در برابر آب و مطمئن اشکالات بیشماری در زمینه ساخت استخر و از بین […]

  12. […] آب و خرابی کامل بام و در بعضی موارد فروپایشی سقف می شود. عایق بندی رطوبتی باید توسط افراد با سابقه صورت پذیرفته تا همه منافذ به […]

  13. […] این موارد می تواند باعث ایجاد خرابی در لایه ها شده و عایق ها را از آب بندی خارج نماید. همچنین باید مراقب سیستم تخلیه و تاسیساتی […]

  14. […] خلاف دیوار سبز که برای آبیاری باید به صورت کامل دوار را عایق نمود، بسیار فرآیند نصب را آسسان می کند. همچنین نیاز به […]

  15. […] استخری می شناسند که دلیل آن کاربرد این مواد به عنوان عایق استخر های صنعتی و دیگر استخر های می باشد. در بیشتر موارد از یک لایه […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *