وزن روفگاردن

وزن روفگاردن شامل بارهای تحمیلی از اجرای روف گاردن به ساختمان است.  ، بطور کلی بارهای وارد بر پشت بام با توجه به مبحث ششم مقررات ملی ساختمان  که به تبیین بارگذاری وارد بر ساختمان مبپردازد ، را به سه دسته کلی میتوان طبقه بندی کرد:

1- بار های مرده :

بار مرده به بارهایی گفته می شوند که ثابت است و امکان جابه جایی آن ها وجود ندارد. برای مثال وزن حاصل از پوشش گیاهی روف گاردن، وزن خاک آن ، وزن المان هایی از قبیل تجهیزات و تاسیسات زهکشی آب ، نیمکت های ثابت ، آلاچیق، وزن لایه های روف گاردن، وزن مصالح بنایی به کار رفته در سقف، وزن گلدان های بزرگ یا فلاورباکس که جای ثابت دارند و قابل جابجایی نیستند و خاکشان عمقی با مقدار بیش از نیم متر است و نیز برای کاشت درختچه استفاده می شود، در این دسته از بارها قرار می گیرند.

بام سبز چوب و چکش

        ۱- ۱ – وزن خاک بام سبز :

وزن خاک زراعی مناسب برای گیاهان در حدود  ۱۸۰۰کیلوگرم بر متر مکعب است .که در حالت اشباع به ۲۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب افزایش می یابد. به منظور کاهش دادن وزن بام در بام سبز از خاک بهینه شده استفاده میگردد.

خاک بهینه شده از موادی نظیر پرلیت ، کوکوپیت ، پیت ماس و ریز مغزی های NKP ( نیتروژن – پتاسیم – فسفر ) ساخته می شود که علاوه بر کاهش بار مرده وارد بر سازه و بالتبع کاهش هزینه های اجرایی ، مواد مغذی گیاه را نیز تامین کرده و عمق لایه خاک مورد نیاز را کاهش میدهد.

بدین صورت چگالی خاک بهینه شده بام سبز به ۱۳۰۰کیلوگرم بر متر مکعب رسیده، و چگالی خاک اشباع به دلیل استفاده از دانه بندی های متخلخل بطور معنی داری افزایش یافته و به ۱۷۰۰کیلوگرم بر متر مکعب میرسد.

      ۲-۱- وزن پوشش گیاهی بام سبز :

آیین نامه FLL Guideline 2008 آیین نامه طراحی بام سبزروف گاردن ؛ استاندارد آلمان در رابطه با ضوابط طراحی ، اجرا و نگهداری بام سبز است که منبعی موثق و شناخته شده در اصول طراحی بام سبز میباشد. پارمترهای و جدول های ارایه شده در این استاندارد ، مبتنی بر آزمایشات دقیق بر روی گیاهان و خاک در طی سالیان دراز و بررسی پروژه های بام سبز اجرا شده در اروپا میباشد. که بر اساس این آیین نامه وزن پوشش گیاهی بام سبز به صورت زیر محاسبه میشود.

بار مرده(kg/m2) نوع پوشش گیاهی بام سبز
۱۰ چمن و گلهای فصلی ( مانند بنفشه )
۱۵  بوته گلهای چند ساله ( مانند رز )
۳۰ درختچه های تا ارتفاع ۳ متر
۴۰ درختان تا ارتفاع ۶ متر
۶۰ درختان تا ارتفاع ۱۰ متر
۱۵۰ درختان تا ارتفاع ۱۵ متر

۳-۱- وزن لایه های بام سبز :

در اجرای روف گاردن به منظور عایق سازی لایه خاک و ایجاد زهکش، از پوشش های متعددی استفاده میگردد که توضیح کامل آن را میتوانید در صفحه لایه های روفگاردن ملاحظه کنید.

با توجه به ضخامت بسیار پایین هر یک از این لایه ها ( ۲-۳ میلیمتر ) میتوان از وزن آنها در مقایسه با وزن خاک صرف نظر کرد.

۲- بار زنده بام سبز :

بار زنده بارگذاری غیر دائمی است که در حین بهره برداری از ساختمان به آن وارد میشود.

در بام سبز، بار زنده به وزن افراد بازدید کننده و همچنین میزها، صندلیها، مبلمان روف گاردن، چتر ها روف گاردن، گلدان های کوچک و سایر تجهیزاتی که قابلیت جابجایی دارند تعلق میگیرد.

مطابق جدول ۶-۵-۱ مقررات ملی ساختمان؛ برای ” بام های دارای باغچه و گلخانه ” بار گسترده زنده معادل۵۰۰ کیلوگرم در متر مربع میبایست لحاظ گردد.

جدول وزن بام سبز چوب و چکش

این عدد برای محاسبه وزن بار زنده در روف گاردن عدد بسیار زیادی است و با بار زنده رستوران ها، رستوران های گردان و سالن های غذاخوری برابری می کند، در حالی که برای بام های معمولی و تخت این بار معادل 150 کیلوگرم بر متر مربع است. بنابر این در صورت تبدیل بام به روفگاردن تاثیر زیادی بر تنش های وارد بر تیرها و ستون ها دارد و اثر گذاری آن بر ابعاد ستون های سازه و تیر های بام قابل تامل است.

۳- سایر بارهای محیطی :

بارهای محیطی به بارهایی از قبیل بار باد ، بار برف ، بار سیل ، بار باران ، بار زلزله ، بار سیل و … گفته میشود که میتوان آنها را مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان محاسبه و برآورد نموده و اجرای  بام سبز (روف گاردن) تاثیری بر این دسته از بارهای محیطی ندارد.

وزن پرگولا چوب و چکش

وزن روف گاردن چقدر است؟

بام‌های سبز ممکن است در اشکال و اندازه‌های بی‌پایانی از پارک‌های عمومی مرتفع و باغ‌های سرسبز روی پشت‌بام گرفته تا فضاهای شهری آرام وجود داشته باشند، اما یک عامل حیاتی وجود دارد که تأثیر عمده‌ای بر همه آنها دارد – وزن.

وزن بام سبز می تواند از صدها تن برای یک بام سبز “فشرده” مانند یک پارک یا باغ کوچک شهری تا فقط چند صد کیلو برای یک سیستم بام سبز گسترده  که ترکیبی از پوشش گیاهی سرسبز را در بر می گیرد متغیر باشد.

محاسبه وزن روف گاردن چوب و چکش

چه چیزی به وزن روف گاردن کمک می کند؟

دو عنصر کلیدی که به وزن کمک می کنند، تراکم لایه های مختلف بام سبز و سنگینی آن در نتیجه جذب باران است.

به عنوان مثال، یک سیستم سنتی بام سبز “فشرده” برای گیاهان و چمن – دارای حداقل شش لایه از جمله خاک، پشم صافی، لایه زهکشی و پوشش گیاهی – تا 12 سانتی متر ضخامت دارد و وزن آن حدود 100 کیلوگرم بر متر مربع خشک و 150 کیلوگرم بر متر مربع کاملا خیس شده است.

در نوعی بام سبز سبک که محلول بام سبز به جای خاک از یک محیط رشد سبک منحصر به فرد استفاده می کند و در نتیجه کمتر از 8 سانتی متر ضخامت و شش برابر سبک تر از سیستم های سنتی با وزن خشک 20 کیلوگرم بر متر مربع یا 65 کیلوگرم در متر مربع اشباع است.

بنابراین، پیامدهای این مسائل سنگین چیست؟

همانطور که مساحت سطح افزایش می یابد، وزن بام های سبز آشکارا به نسبت افزایش می یابد. بنابراین، در حالت خشک، 50 متر مربع بام سبز سنتی حدود 5 تن وزن دارد در حالی که بام سبز سبک با اندازه مشابه تنها 1 تن وزن دارد. این را افزایش دهید و یک فضای بام سبز سنتی به مساحت 1000 متر مربع، به 100 تن مواد برای آوردن روی بام و سقف نیاز دارد که در نوع سبک تنها 20 تن است.

روف و پرگولا چوب و چکش

تاثیر وزن روف گاردن بر سازه ساختمان چیست؟

یک بام سبز سنتی می تواند تا 250 کیلوگرم در هر متر مربع بار وارد کند و این به ناچار به این معنی است که یک ساختمان قوی برای تحمل وزن مورد نیاز است.

در ساختمان‌های قدیمی‌تر یا ساختمان‌های جدید، این ممکن است به تقویت سازه‌ای نیاز داشته باشد که در برخی موارد ممکن است بسیار گران باشد. راه حل ساده است. در صورت کاهش وزن بام سبز نیاز به تقویت سازه نیز کاهش می یابد.

فلاور باکس چوب و چکش

آیا یک سقف سبز سبک به معنای مدیریت کمتر آب طوفان است؟

علاوه بر جذب دی اکسید کربن و آلاینده های هوا، یکی از مهم ترین کمک های زیست محیطی بام های سبز، حفظ آب طوفان است. این نه تنها به خنک شدن ساختمان های داغ کمک می کند، بلکه استرس سیستم های فاضلاب شهری را نیز کاهش می دهد.

با وجود اینکه تنها 6 تا 8 سانتی‌متر ضخامت دارد، سیستم لایه‌ای منحصربه‌فرد بام سبز سبک ظرفیت نگهداری آب بین 27 تا 45 لیتر در هر متر مربع را دارد و در بام‌های سبز سنتی با ضخامت 10 تا 12 سانتی‌متری آن بین 25 تا 35 لیتر حفظ می‌شود.

آیا وزن بام سبز بر تنوع زیستی تأثیر می گذارد؟

بام های سبز می توانند نقش مهمی در ایجاد اکوسیستم در مناطق شهری ایفا کنند. آنها می توانند کیفیت هوا را بهبود بخشند (تخمین زده می شود که یک متر مربع بام سبز می تواند به جذب 0.2 کیلوگرم ذرات معلق در هوا در هر سال کمک کند)، آب روان را تمیز کرده و زیستگاهی برای گرده افشان ها و سایر حیات وحش فراهم کند.

روف گاردن متمرکز چوب و چکش

سنگین یا سبک، افزودن بام سبز به یک منطقه شهری خاکستری برای بهبود تنوع زیستی تضمین شده است. و تضمین شده است که بهتر از خاکستری محیط شهری به نظر می رسد.

12 پاسخ
  1. سپهران جلیل پیران
    سپهران جلیل پیران گفته:

    مقاله ی خیلی مفیدی بود ممنون میشم از سایت ما هم بازدید کنید .

    پاسخ

تعقیب

  1. […] حالت کلی در صورت نیاز شما روش ها و راهکار هایی در مقاله نحوه محاسبه وزن روف گاردن قرار داده ایم که می توانید از آن در محاسبات اولیه مربوط […]

  2. […] انواع خصوصیات روف گاردن نظیر مزایا و معایب روف گاردن، وزن روف گاردن و مواردی از این دست پرداخته ایم. از این رو در این مقاله […]

  3. […] و سایر تجهیزاتی که بر روی آن وارد می ‌شوند را تحمل کند. محاسبه وزن روف گاردن همراه با تلورانس های موجود در طراحی و همچنین بررسی […]

  4. […] طراحی روفگاردن استفاده شود که با این روش می توان میزان وزن کل روف گاردن و همچنین تمرکز بار در یک نقطه را کاهش […]

  5. […] این روش می توان در زمان سبک سنگین کردن وزن روف گاردن، هر بخش از محسبات را بر اساس نوع اهمیت آن ها کم یا زیاد […]

  6. […] سازه مورد استفاده از مقاومت و استحکام کافی جهت تحمل وزن روفگاردن برخوردار […]

  7. […] باعث مقاومت سازه شده و میتواند استحکام لازم در برابر وزن روف گاردن بیشتری را تحمل نماید و در زمینه کف سازی نیز به دلیل […]

  8. […] می توان به وزن آن ها اشاره نمود به صورت سر انگشتی وزن روف گاردن در هر متر مربع نباد از 900 کیلوگرم بیشتر شود بنابراین […]

  9. […] استفاده قرار میگیرند. نحوه طراحی و اجرا روف گاردن، محاسبه وزن روف گاردن از دیگر موارد مهم در زمینه داشتن یک روف گاردن مناسب می […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *