معماری ایرانی یکی از معماری های شناخته شده و برجسته در دنیا می باشد. وجود رنگ بندی های گوناگون و ایجاد حجم های هندسی متنوع در معماری ایران زبان زد می باشد. از دیگر ویژگی های معماری در ایران استفاده از چوب در بخش های مختلف می باشد. یکی از مهم ترین چوب هایی که امروزه نیز از آن به وفور استفاده می شود ترموود می باشد. از این رو می توان گفت ترموود در معماری ایران برای خود جایگاهی ویژه ایجاد نموده است. به منظور آشنایی با ترموود در معماری ایران این مقاله را به صورت بخش های گوناگون آماده نموده تا شما را با این نوع از معماری آشنا نماییم.

کاور ترموود در معماری ایران

معماری ایرانی چیست

همانطور که گفته شد معماری ایرانی به دلیل قدمت بالا و همچنین زیبایی های منحصر بفردی که توسط رنگ و اشکال هندسی ایجاد می کند زبان زد می باشد. معماری ایرانی بر اساس نوع تمدن ایران شکل گرفته است از این رو موارد بیشماری در آن لحاظ شده است به عنوان مثال ایجاد یک یک فضای جدا برای آشپزی که باعث جدا شدن آن محل به عنوان مطبخ از دیگر قسمت های خانه می شود و یا در نظر گرفتن فضای مهمان و مواردی از این دست در معماری ایران بسیار به چشم می خورد.

ترموود در معماری ایرانی

همچنین به دلیل استفاده از باغ های سرسبز (هوم گاردن) و همچنین اهمیت گیاه در معماری ایرانی می توان این نوع از معماری را به عنوان یک معماری سبز در نظر گرفت. از سوی دیگر ایجاد سردرب های خاص و همچنین استفاده از هنر ایرانی در نمای ساختمان نیز از دیگر ویژگی های معماری ایران می توان به شمار آورد. گستردگی اقلیمی ایران باعث شده است که معماری ایرانی بر اساس جغرافیا نیز از دیگر موارد متمایز شود به عنوان مثال در مناطق جنگلی ایران معمولا از چوب در ساخت منازل استفاده می شود. از این رو می تواند رد پای ترموود در معماری ایران را بیشتر در این مناطق مشاهده نمود.

نمای ترموود در معماری ایرانی

اثر چوب در معماری ایران

چوب در معماری ایران از سابقه بالایی برخوردار است. بیش از هزار سال است از چوب در قسمت های مختلف از معماری ایرانی بکار گرفته می شود. از مهم ترین موارد می توان به عنوان تیر های سقفی یا نمای ساختمان نام برد. به عنوان مثال در تخت جمشید برای تیر های سقفی از چوب استفاده شده است. همچنین در دوران اشکانیان و سامانیان از چوب برای قالب بندی های گوناگون در معماری استفاده شده است. همچنین در دوران پس از اسلام نیز چوب برای ایجاد زیبایی در معماری بکار گرفته شده است.

تاریخچه ترموود در معماری ایران

در حالت کلی استفاده از چوب در معماری ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و امروزه نیز از آن در حالت های گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو با توجه به ویژگی های ترموود استفاده از ترموود در معماری ایران امروزه رو به افزایش بوده و در موارد گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد. البته پیش از ترموود نیز استفاده از چوب های فرآوری شده در معماری ایرانی بسیار به چشم می خورد. البته بیشترین استفاده از ترمود در معماری ایران مربوط به ساختمان سازی می باشد و در موارد دیگر کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

ترموود در معماری ایران 

با توجه به استفاده از استفاده دیرینه از چوب فرآوری شده دیگری در معماری ایرانی، در ابتدا استفاده از ترموود در معماری ایرانی بسیار کم رونق بود ولی با گذشت زمان و شناخت مزایای اینو نوع از چوب باعث محبوبیت آن شده و امروزه معماران ایرانی برای محوطه سازی و دکینگ،  دکوراسیون داخلی، نمای ساختمان، روف گاردن، کافه، رستوران و دیگر موارد استفاده می کنند. البته یکی از دلایل عدم استقبال در ابتدا وجود اشکال دوار و بیضی در معماری ایرانی می باشد که ایجاد این نوع اشکال با استفاده از ترمو وود بسیار سخت می باشد. البته با توجه به قدمت پایین ظهور ترموود که حدودا 20 سال بوده و می توان آن را یک سبک مدرن دانست، با این وجود به زودی توانست محبوبیت زیادی در معماری ایرانی کسب نماید.

در ابتدا برای استفاده از ترمو وود در معماری ایرانی این چوب به صورت وارداتی از کشور های دیگر مانند فنلاند وارد می شد. با گذشت زمان این چوب در ایران به صورت ترموود فرآوری شده و توانایی تولید آن در اینران بوجود آمد که در اکثر موارد آن را ترموود ایرانی می نامند.

استفاده از ترموود در معماری سبک ایران

مزایای ترموود 

از مهم ترین مزایای ترموود در معماری ایران ایجاد حس زیبایی بیشتر در محل های مورد استفاده مانند نما و یا محوطه می باشد. همچنین دوام بالای ترموود باعث شه است در کنار استخر ها،،حوض ها نیز بتوان از این چوب ها استفاده نمود. مقاومت بالا در برابر رطوبت و همچنین حمله حشرات آن ها را بسیار مناسب برای مناطق دارای شرجی در ایران می کند. از این مناطق می توان به شمال ایران و استان هایی مانند مازندران و رشت و حتی جنوب ایران مانند خوزستان، بوشهر و بندرعباس نام برد.

استفاده از رنگ گیاهی نیز می تواند باعث ایجاد حس نو و زیبا در این چوب ها شده و آن هارا به معماری ایران نزدیک تر نماید. از این رو ترموود در معماری ایران می تواند باعث ایجاد مزایای بیشماری شود که این موارد را تا حدودی بررسی نمودیم.

استفاده از ترموود در استخر ایرانی

معایب ترموود در معماری ایران

از مهم ترین معایب ترموود در معماری ایران می تاون به وجود اشکال دوار و بیضی در معماری ایران اشاره نمود که استفاده از ترموود را در این موارد مشکل می نماید. همچنین به دلیل نیاز به زیرسازی ترموود برای نصب در بعضی موارد می تواند باعث ایجاد تاخیر و صرف هزینه شود. از سوی دیگر هزینه بالای ترموود استفاده از آن را در مواردی ناکار آمد می نماید.

زیباسازی معماری ایرانی با ترموود

3 پاسخ

تعقیب

  1. […] برای ایجاد یک باغ بام کلاسیک از روش های معماری سنتی و معماری ایرانی نیز بهره گرفت. در حالت کلی می توان با بهره گیری از اصول […]

  2. […] سبز و مواردی از این دست بیان نمود. همچنین استفاده از ترموود در معماری ایران از اهمیت بالایی برخوردار […]

  3. […] از راهنمایی مشاوران این شرکت برای استفاده از رنگ گیاهی ترموود در معماری ایران استفاده […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *