ترموود یکی از تاثیرگذار ترین انواع چوب در معماری سبز می باشد. با وجود سابقه کم این نوع از چوب محبوبیت زیادی در میان طراحان و مجریان در زمینه ساختمان سازی و موارد مشابه پیدا کرده است. این نوع از چوب در ابتدا از کشور فنلاند نشات گرفته و فرآیند تولید آن در ابتدا در مناطق اسکاندیناوی به وفور مورد استفاده قرار گرفته است. فرآیند تولید ترموود را می توان یکی از روش های فرآوری چوب همراه با دما در نظر گرفته و بر این اساس می توان مراحل مختلف آن را بررسی نمود. از این رو در این مقاله سعی شده است به صورت کامل فرآیند تولید چوب ترمو و دلیل انجام این فرآیند را بررسی نماییم.

کاور فرآیند تولید ترموود

نحوه فرآوری چوب

فرآوری چوب به روش های گوناگون صورت می پذیرد. در بعضی موارد از انواع مواد شیمیایی و چسب ها برای ایجاد چوب های با دوام استفاده می شود. در بعضی موارد با استفاده از یک لایه روکش این فرآیند صورت می پذیرد. در حالت ترموود فرآیند فرآوری چوب بر اساس دما انجام می شود و می توان گفت دما و تغییرات دما نقش اساسی در تولید ترموود دارد. در فرآیند تولید ترموود از سه فاز مختلف با دماهای گوناگون استفاده می شود که منظور از این کار از بین بردن میکروارگانیسم های درون چوب و خارج کردن شیره از چوب می باشد. با این کار دوام چوب افزایش یافته و باعث ایجاد تغییرات شمیایی در بافت چوب می شود. همچنین به دلیل تغییر بافت رطوبت دیگر نمی تواند به صورت کامل نفوذ کرده و فقط به صورت سطحی وارد چوب می شود.

مراحل تولید ترموود

همانطور که گفته شد این فرآیند در سه فاز صورت می گیرد. در فاز اول برش زنی و سپس خشک کردن اتفاق می افتد. در این مرحله با سرعت دمای چوب را همراه با رطوبت به 100 درجه سانتی گراد می رسانند و سپس به صورت یکنواخت و با یک رنج دمایی مشخص دما را تا 130 درجه افزایش می دهند. در این حالت سعی می شود رطوبت درون چوب را به صورت کامل خارج نمایند. در مرحله بعد که به مرحله حرارت دهی معروف است به چوب درون کوره حرارت بالا180 تا 220 بسته به کاربرد ترموود داده می شود. همچنین این مرحله از تولید ترموود نیز بر اساس نوع کاربرد چوب می تواند بین 2 الی 3 ساعت به طول انجامد. در این مرحله میکروارگانیسم ها از بین رفته و صمغ و شیره درخت از چوب خارج می شود.

پروسه تولید ترموود

در نهایت مرحله سرد کردن با استفاده از آب صورت میگیرد. برای این کار ابتدا زمان کافی برای سرد شدن تا 100 درجه به چوب داده می شود تا به ارامی فرآیند سرد شدن صورت بپذیرد. دلیل این کار ایجاد بافت یکدست و تغییر یافته درون چوب می باشد که باعث می شود دیگر رطوبت نتواند به درون آن نفوذ کند. سپس با پاشیدن آب و با کمک بخار دمای آن را پایین تر آورده و در نهایت رطوبتی بین 4 تا 7 درصد درون ترموود باقی می ماند. یکی از بخش های زمان بر در زمینه تولید ترموود بخش سرد کردن می باشد و در نهایت کل فرآیند می تواند بین 36 تا 72 ساعت به صورت کامل تمام شود.

نکات مهم در تولید ترموود

همانطور که گفته شد رطوبت نهایی برابر 4 تا 7 درصد می باشد و در صورت در معرض رطوبت قرار گرفتن ترموود فقط به صورت سطحی رطوبت آن بالا می رود که بسیار ناپایدار است. با انجام فرآیند تولید ترموود چگالی چوب به میزان قابل توجهی (تا 50 درصد) می تواند کاهش یابد. در صورت بالا بودن رطوبت اولیه چوب مرحله اول تولید چوب ترمو را می توان با سرعت بیشتری انجام داد.

نحوه تولید ترموود با عملیات حرارتی

یکی از موارد مهم در زمینه تولید ترمووود این است که انواع رطوبت های موجود در چوب را بشناسیم. در حالت کلی سه نوع رطوبت وجود دارد. رطوبت ذاتی که در این حالت بر اساس میزان تمایل مولکول های چوب به جذب آب می باشد. رطوبت نهایی باقی مانده در ساختار ترموود از این نوع می باشد. رطوبت تعادلی که در این حالت می تواند بین 0 تا 30 درصد باشد. این رطوبت با توجه به نوع چوب و درجه حرارت بستگی دارد. در نهایت رطوبت آب آزاد است که می تواند بین 30 تا 200 درصد باشد. این نوع رطوبت در اولین مرحله گرما دهی از بین می رود.

پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت ترموود

در مقاله ای دیگر به صورت کامل به تشخیص ترموود واقعی از ترموود متفرقه پرداخته شده است. می توان یکی از دلایل تاثیرگذار بر روی این قضیه را نحوه تولید ترموود دانست. زیرا اگر فرآیند تولید بر اساس استاندارد تولید انواع ترموود انجام نشود نمی تواند خصوصیات ترموود واقعی را داشته باشد. از مهم ترین پارامتر ها که بر کیفیت ترموود تاثیر گذار است می توان به نوع گونه چوب، کیفیت برش، گره های موجود در چوب، فاصله گره ها از هم، رطوبت اولیه چوب، رطوبت نهایی ترموود، نحوه پرداخت، چگالی، رنگ ترموود و نحوه عملیات حرارتی اشاره نمود.

فرآیند ساخت ترموود

فرآیند تولید ترموود به دلیل زمان بر بودن از هزینه بالاتری نسبت به ترموود های تلقبی برخوردار است. دلیل اصلی آن نیز عملیات حرارتی و کیفیت چوب بکار رفته میباشد. از این رو بسیار مهم است که ترموود توسط متخصصین و با روش های بیان شده صحت سنجی شود تا از اصلی بودن آن مطمئن شوید. شرکت چوب و چکش به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه مشاوره و اجرای پروژه های دارای ترموود می تواند در این زمینه به صورت رایگان به شما مشاوره های لازم را ارئه نماید. برای این کار می توانید با مشاورین این شرکت تماس حاصل نمایید.

تغییرات فیزیکی ترموود

در مقاله ای جدا به صورت کامل به تفاوت های ترموود و چوب طبیعی  پرداخته شده است که یکی از اصلی ترین موارد در آن تغییرات ایجاد شده در چوب می باشد. لذا در این قسممت به صورت خلاصه فقط به بررسی تغییرات فیزیکی ایجاد شده پس از فرآیند تولید ترموود پرداخته شده است. این تغییرات شامل کاهش خمش، کشیدگی، سایش و افزایش دوام، مقاومت، خارج شدن شیره و صمغ، سبک شدن ، کاهش رطوبت و تغییر رنگ می باشد. همچنین با این فرآیند pH چوب کاهش یافته و مقاومت بیشتری در زمینه رسانایی حرارت پیدا می کند.

فرآیند تولید ترمووود

3 پاسخ

تعقیب

  1. […] آشنایی کامل با فرآیند فرآوری ترموچوب می توانید به بخش فرآوری ترموود مراجعه نمایید). در نهایت چوب فرآوری شده را رطوبت دهی […]

  2. […] مقاومت در برابر حمله حشرات و قارچ ها گفته می شود. فرآیند تولید ترموود به دلیل قرارگیری در دمای بالا بین 180 تا 220 درجه دارای […]

  3. […] واقعی می توان به فرآیند حرارتی اعمال شده در زمان فرایند تولید ترموود اشاره نمود. فرآیند حرارتی بر اساس نوع کاربرد در دماهای […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *