گرمکن فضای باز همانطور که از نام آن پیداست جهت ایجاد حرارت برای محیط های بیرونی و فضای آزاد کاربرد دارد. این گرمکن ها بر اساس انواع روش های انتقال حرارت و همچنین سوخت مصرفی آن ها دسته بندی می شوند. از گرمکن های فضای باز در حیاط منازل، روف گاردن به منظور مصارف خانگی و همچنین به منظور مصارف صنعتی تر مانند استفاده در رستوران های سرباز، رستوران های گردان و دیگر موارد استفاده می شود. در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم گرم کن فضای باز، انواع آن ها و همچنین دلیل اهمیت آن ها در زندگی امروزی آشنا کنیم.

استفاده از گرمکن فضای باز در ارتفاع کاور

گرمکن فضای باز چیست

گرمکن فضای باز به گرمکن هایی اتلاق می شود که میتوانند حرارت خود را به صورت نظام مند در جهت مورد نیاز انتقال دهند. این گرمکن ها منحصرا برای فضاهای بیرونی طراحی و ساخته می شود. به منظور آشنایی بهتر با این گرمکن ها ابتدا هر سه حالت انتقال حرارت را بررسی می کنیم. روش اول انتقال حرارت به صورت رسانایی بوده که اکثرا برای گرم نمودن اجسام مورد استفاده قرار میگیرد. در روش دوم از جریان جابجایی برای انتقال حرارت استفاده می شود. در این روش هوای گرم به دلیل چگالی کمتر به بالا حرکت کرده و هوای سرد جایگزین آن می شود. به منظور افزایش بازدهی در این روش از فن هایی برای انتقال حرارت استفاده می شود.

انواع گرمکن های فضای باز

در روش سوم که مهم ترین روش می باشد از انتقال حرارت تابشی برای انتقال دما استفاده می شود. ان روش به دلیل نیاز نداشتن به بستر انتقال حرارت به راحتی جابجا شده و باعث گرم شدن محیط می شود. در اکثر موارد گرم کن های فضای باز از نوع تابشی یا گرماتاب می باشند که از طریق امواج مادون قرمز باعث ایجاد گرما در محیط های بیرونی می شوند.

در این روش به منظور تعیین انرژی مورد نیاز می توان از فرمول زیر استفاده نمود:

مقدار افزایش دما * حجم فضای باز (متر مربع) = گرمکن فضای باز

انرژی به دست آمده در این روش از نوع BTU بوده که هر واحد از آن معادل 1.06 کیلوژول می باشد.

تنوع بالای گرمکن های فضای باز

چرا باید از گرم کن فضای باز استفاده کرد

همانطور که گفته شد گرم کن فضای باز به دلیل طراحی منحصر به فرد و همچنین نوع انتقال حرارت آن برای محیط های بیرونی مناسب می باشد. این گرمکن ها باعث می شود که بتوان در فصول سرد نیز از فضاهای بیرون از ساختمان بدون نگرانی از سرد بودن هوا استفاده نمود. همچنین این حالت بسیار برای استفاده از روف گاردن یا رستوران های روباز مناسب بوده و می تواند گرمایش آن ها را تامین نماد.

مهم ترین اهمیت گرم کن فضای باز عدم مناسب بودن بخاری های معمولی برای این فضا ها میباشد از این رو در طول زمان دانشمندان با طراحی این گرمکن ها توانستند مشکل سر پوشیده نبودن را حل نموده و باعث کاربرد بیشتر محیط هایی با فضای باز شوند. 

گرم کن فضای باز رومیزی

مزایای بخاری فضای باز

گرمکن فضای باز انحصارا برای این منظور طراحی  شده است از این رو می تواند گفت نسبت به سایز روش های از مزایای بیشماری در جهت گرم نمودن فضاهای سر باز برخوردار است و از مهم ترین مزایای آن انتقال گرما به صورت تابشی بوده که می تواند فضاهای مورد نیاز را به خوبی و با کیفیت بالا گرم نماید. همچنین به دلیل سرعت بالایی در گرم نمودن محیط به دلیل استفاده از امواج مادون قرمز دارند که در این روش به راحتی محیط مورد تابش را با سرعت بالا گرم می نمایند.

همچنین به دلیل تابشی بودن آن ها نیاز نمیباشد که به محل گرم نمودن نزدیک باشد از این رو می توانند در ارتفاع بالا تر نصب شده و از این طریق فضای کمی را اشغال نمایند. این سیستم ها سازگاری بالایی با انواع سوخت ها داشته و بسته به نیاز می توانند از سوخت های متفاوتی استفاده نمایند. راندمان بالا در انتقال حرارت به دلیل عدم نیاز به موادی برای انتقال که میزان تلق شدن حرارت را به شدت کاهش می دهد.

گرمکن فضای باز از نوع تابشی

معایب گرمکن ها

علی رقم مزایای بیشمار بخاری فضای باز، باز هم این تجهیزات دارای معایبی می باشند. یکی از این معایب عدم سازگاری با محیط زیست می باشد. زیرا برای استفاده از گرما نیاز به سوخت های غیر قابل تجدید دارند که می تواند بر روی محیط زیست اثر گذار باشند. همچنین هزینه سوخت آن ها نیز یکی دیگر از معایب آن ها می باشد. در نهایت به دلیل متمرکز بودن و تابشی بودن حرارت جهت گرم نمودن جهت های مختلف نیاز به استفاده از چندین گرمکن به صورت همزمان می باشد.

گرمکن فضای باز ایستاده

انواع گرمکن فضای باز

گرمکن ها را می توان بر اساس نوع سوخت آن ها تقسیم بندی نمود. این گرم کن ها شامل گرمکن فضای باز گازی، برقی،  و همچنین بر اساس نوع جریان انتقالی می توانند به صورت چاله های آتشین، کاسه آتش فلزی، دودکش فولادی، چتر حرارتی و بخاری های تابشی تقسیم بندی شوند. همچنین می توان بر روی چتر روف گاردن آن ها را نصب نموده و از آن ها استفاده نمود.

هیتر های فضای باز از نوع جابه جایی

در چه جاهایی از گرم کن فضای باز استفاده می شود

همانطور که گفته شد هر مکانی که به صورت رو باز بوده و در همجواری محیط قرار دارد در تابستان به مه پاش خنک و در زمستان با استفاده از گرم کن های فضای باز گرم شود. از موارد کاربردی در این زمینه می توان به رستوران ها، پیاده رو ها، ورودی سالن ها و همچنین مصارف خانگی مانند روف گاردن، تراس، آلاچیق، ورودی ساختمان، هوم گاردن و دیگر موارد اشاره نمود.

گرمکن فضای باز مدرن

سخن آخر

گرمکن های فضای باز علی رقم مزایایی که دارند باید با مشاوره و همچنین کمک افراد مجرب به منظور قرار گیری در محیط مورد استفاده قرار گیرند. لذا به منظور دریافت مشاوره در زمینه نحوه استفاده و یا محاسبات لازم در زمینه گرمکن های فضای باز با مشاوران شرکت چوب و چکش که در زمینه طراحی و اجرا انواع فضای باز و گرمکن های فضای باز قزوین فعالیت می کنند در تماس باشید.

هیتر فضای باز از نوع ستون آتشی

 

5 پاسخ

تعقیب

  1. […] معمولا از استخر، الاچیق یا پرگولا چتر روف گاردن، گرمکن فضای باز ، مه پاش و دیگر موارد استفاده می شود. پوشش گیاهی در این […]

  2. […] کافه ها، رستوران هایی که محیط سرباز دارند وجود چتر، گرم کن های فضای باز و مه پاش ها می اتوند باعث افزایش مشتریان و کاربردی شدن […]

  3. […] روف گاردن مراجعه نمایید.). همچنین نورپردازی روف گاردن، گرمکن فضای باز، چتر روف گاردن، سیستم های آبی مانند استخر و عایق استخر […]

  4. […] فلاورباکس، آلاچیق و پرگولا، چتر روف گاردن، باربیکیو، گرمکن فضای باز، مه پاش، مبلمان و صندلی ها و لیستی بزرگ از موارد دیگر […]

  5. […] باربیکیو، شومینه، سایبان ها، آلاچیق و پرگولا، آبنما، گرمکن فضای باز، چتر روفگاردن می باشد. استفاده از تجهیزات بسته به […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *