تاکنون چندین مقاله در زمینه اهمیت و کاربرد های ترموود در سایت منتشر شده است. اما در حالت کلی فرق ترموود با چوب طبیعی در هیچکدام به صورت مشخص بیان نشده است. از این رو در این مقاله به صورت کامل به تفاوت های ترموود و چوب طبیعی پرداخته شده و از جهت های مختلف ابتدا هر کدام را تعریف نموه و سپس به بررسی تفاوت های بین آن ها می پردازیم.

کاور فرق ترموود و چوب طبیعی

تعریف چوب

چوب را می توان از جنبه های مختلف تعریف نمود. این جنبه ها شامل گیاه شناسی، تجاری، صنعتی می باشد. از جنبه گیاه شناسی چوب به معنای بافت های آوندی لیگنین بوده که در زیر پوسته درخت قراردارد. این تعریف یک تعریف بیولوژیکی می باشد که در آن قسمت مهم آن سیستم کلی چوب است. در روش تجاری بیشتر بر اساس کاربرد می توان آن را تعریف نمود که شامل قسمت های مختلف یک درخت که قابلیت تبدیل شدن داشته باشند است. همانطور که گفته شد در جنبه تجاری تبدیل چوب برای ایجاد یک محصول ارزشمند مطرح می باشد.

ترموود به همراه زیرسازی مدل سه بعدی

در تعریف صنعتی چوب می توان آن را یک ماده جامد متخلخل فیبری که دارای یک سیستم سازمان یافته و یکپارچه دانست. در این تعریف مهم ترین بخش جنس و یکدست بودن چوب میباشد که اهمیت دارد و باعث کاربرد صنعتی آن می شود. در اینجا منظور از متخلخل، حفرات موجود در فاصله بین مولکولی بافت های چوبی می باشد که در آن ها می توان هوا، رطوبت و یا آب موجود باشد. میزان این حفرات بر روی چگالی چوب و همچنین کاربرد آن تاثیر گذار است. به منظور آشنایی با انواع چوب و بر اساس نوع چگالی و دیگر موارد می تاونید به دو مقاله چوب فرآوری شده و انواع ترموود مراجعه نمایید.

ترموود

ترموود به فرآیند فرآوری چوب با استفاده از دما به منظور افزایش دوام، کاهش رطوبت و افزایش مقاومت در برابر حمله حشرات و قارچ ها گفته می شود. فرآیند تولید ترموود به دلیل قرارگیری در دمای بالا بین 180 تا 220 درجه دارای رنگ قهوه ای تیره می باشد که البته با رنگ گیاهی می توان رنگ ترموود را تغییر داده و ازاین طریق مقاومت آن را بالا تر نیز برد. فرآیند تولید ترموود در سه مرحله صورت میگیرد که در مقاله ای جدا به صورت کامل به آن پرداخته شده است. همچنین برای نصب ترموود حتما باید زیرسازی ترموود انجام گرفته و سطح به صورت کامل صاف و تراز باشد.

عدم نفوذ رطوبت در ترموود به عنوان آبنما

فرق ترموود و چوب طبیعی

مهم ترین تفاوت ترموود و چوب طبیعی، عملیات حرارتی صورت گرته بر روی ترموود می باشد. با انجام این عملیات حرارتی میکروارگانیسم ها و صمغ شیره موجود در چوب از بین رفته و یک چوب با رطوبت پایین و عاری از هر گونه قارچ و دیگر موارد بوجود می آید. در فرایند حرارتی ساختار فیزیکی بافت تغییر کرده و باعث نزدیک تر شدن فاصله مولکول می شود که ر این حالت چگالی کاهش می یابد. با کاهش چگالی به دلیل ارتباط مستقیم آن با مقاومت فیزیکی، میزان مقاومت ترموود نسبت به چوب طبیعی کمتر می شود. از این رو در حالتی که مقاومت چوب بسیار مهم می باشد بهتر است از چوب طبیعی استفاده شود.

ترموود در محیط های بیرونی

دیگر فرق ترموود و چوب طبیعی در عدم نفوذ رطوبت در ترموود می باشد. دلیل این امر کاهش فاصله بین مولکولی بوده که باعث می شود در مواردی که چوب تحت رطوبت بالا قرار میگیرد فقط به صورت سطحی جذب رطوبت داشته باشد و از پوسیدگی و یا حمله حشرات و قارچ ها جلوگیری شود. دیگر تفاوت ترموود با چوب طبیعی در دوام بالای ترموود و همچنین رنگ های منحصر به فرد آن به دلیل دمای بالا می باشد. در این حالت نیز برای ایجاد زیبایی می توان از ترموود استفاده نمایید.

فرق ترموود و چوب و طبیعی

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] در مقاله ای جدا به تفاوت ترموود و چوب طبیعی پرداخته ایم. در این مقاله نیز بر اساس پارامتر های […]

  2. […] ترین و اصلی ترین تفاوت ترموود با چوب معمولی در نحوه فرآوری چوب می باشد. در حالت معمولی چوب دارای […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *