دکینگ Decking که آن را با نام کفپوش چوبی هم می شناسند یکی از روش های کف سازی و ایجاد کفپوش در فضای باز و نیمه بسته می باشد. این کفپوش ها با توجه به نوع چوب و انواعی که دارد می توانند در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته شده و به دلیل مقاومت بالا و همچنین زیبایی منحصر بفردشان باعث ایجاد حسی تازه در محیط اطراف شوند. با توجه به مقدمه گفته شده و اهمیت آشنایی با دکینگ در این مقاله به صورت کامل آن را بررسی نموده و در مورد انواع، مزایا، نحوه قیمت گذاری و همچنین نحوه نصب آن ها صحبت می کنیم.

کاور دکینگ چوبی شرکت چوب و چکش

دکینگ چیست؟

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد دکینگ چوبی چیست؟ دکینگ چوبی یا همان کفپوش چوبی از واژه دک که در انگلیسی به نام عرشه می باشد گرفته شده است. دلیل این نام گذاری شکل منحصر به فرد عرشه می باشد که با وجود خالی بودن فضای زیر آن از یک سطح هموار و مقاوم برخوردار است. از این رو می توان گفت اولین و مهم ترین ویژگی یک دکینگ مناسب داشتن یک سطح هموار و مقاوم است.

پس می توان تعریف دکینگ چوبی را به این صورت بیان نمود: استفاده از چوب های مقاوم که از قبل زیرسازی لازم برای آن ها انجام گرفته است جهت ایجاد یک سطح هموار در فضای های باز و نیمه بسته را دکینگ چوبی می نامند.  سطح هموار ایجاد شده توسط کف چوبی می تواند به عنوان یک زیرساخت برای رفت آمد، محوطه سازی، ایجاد فضاهای لازم برای قرارگیری مبلمان فضای باز باشد.

دکینگ چوب انجام شده توسط شرکت چوب و چکش

مزایای دکینگ چوب

کف چوبی از مزایای بالایی برخوردار است. این مزایا در وهله اول به دلیل مقاومت بالای چوب های مورد استفاده می باشد. از این رو می توان مزایای آن ها را به صورت تحمل وزن زیاد، مقاومت در برابر رطوبت به دلیل استفاده از ترموود ، قابلیت شست و شو و آبگریز نمودن سطح دانست. همچنین دلیل دیگر استفاده از دکینگ چوبی ایجاد زیبایی و حس نو در فضای باز و محوطه سازی می باشد. از این رو به دلیل زیبایی که در محیط اطراف ایجاد می کند می تواند باعث افزایش قیمت ملک نیز شود. از دیگر مزایا می توان به انطباق پذیری، نصب آسان و همچنین ایجاد سطح ضد لغزش نیز اشاره نمود. در حالت کلی مزایای دکینگ وود را می توان به صورت زیر خلاصه نمود.

  • استقامت بالا در برابر وزن زیاد
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • قابلیت شست و شو
  • آبگریزی نمودن سطح
  • ایجاد زیبایی در محیط اطراف
  • تنوع بالا به دلیل طیف گسترده چوب های مورد استفاده
  • انطباق پذیری
  • نصب آسان
  • ایجاد قابلیت ضد سایش در کف

معایب دکینگ چوب

علاوه بر مزایای گسترده دکینگ، این موارد دارای ایراداتی نیز می باشند. از مهم ترین معایب دکینگ کف، نیاز به کف سازی و آماده سازی کف محوطه برای انجام فرایند دکینگ می باشد. از این رو باید وقت زیادی را برای ایجاد این زیرسازی صرف نمود. همچنین نیاز به تعویض یا تعمیر دوره ای آن ها به دلیل استفاده از پیچ و یا پرچ های فلزی به دلیل قرار گیری در فضای باز و تحت نور مستقیم خورشید، نسبت به دیگر کفپوش ها باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

دکینگ چوبی شرکت چوب و چکش

کاربرد کفپوش چوب

کاربرد دکینگ وود را می توان بر اساس محل قرار گیری آن ها بیان نمود. به عنوان مثال میتوان از دکینگ چوب برای محیط های داخلی مانند استخر های سرپوشیده، سن ها، گلخانه ها، حمام و دکوراسیون داخلی استفاده نمود. همچنین کاربرد آن ها در فضای باز شامل هوم گاردن، کنار استخر سرباز و بر روی سقف روف گاردن استفاده نمود. یکی از مهم ترین انواع روف گاردن یعنی روف گاردن گسترده از دکینگ چوبی برای ایجاد زیبایی استفاده می نمایند. همچنین از آن ها می توان برای برای بالکن و پاسیو نیز استفاده نمود.

انواع کف چوبی

انواع دکینگ چوب را می توان بر اساس موارد مختلف تقسیم بندی نمود. یکی از این دسته بندی ها بر اساس نوع چوب به کار رفته در آن ها می باشد.یکی دیگر از دسته بندی ها بر اساس نوع نصب می باشد که می تواند به صورت پرتابل یا ثابت باشد. هر کدام از این دو مورد دارای مزایا و معایبی بوده و بر روی قیمت آن ها تاثیر گذار است. در بعضی موارد نیز انواع دکینگ کف را بر اساس محل قرار گیری تقسیم بندی می نمایند که میتوان به دو صورت قرار گیری در فضای باز و فضای بسته باشد.

دکینگ وود مناسب برای استخر با استفاده از ترموود

دسته بندی بر اساس نوع چوب شامل سه نوع می باشد. نوع اول با استفاده از چوب های نرم که از برگ درختان سوزنی ایجاد می شوند می باشد که معمولا برای جاهایی مانند استخر و حمام ها مناسب است. از چوب سخت به دلیل چگالی بالا مقاومت زیادی دارد و معمولا در جاهای که نیاز است تحمل وزن بالا داشته باشد بکار می رود. هر دو مورد گفته شده به منظور افزایش مقاومت در برابر رطوبت و دیگر مواد معمولا با استفاده از ترموود انجام می شود. یکی دیگر از انواع وود پلاست می باشد که زیبایی زیاد و مقاومت بالایی داشته و فضای باز مناسب می باشند. همچنین به منظور آشنایی با ترموود در معماری ایران می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید.

قیمت دکینگ چوبی

قیمت دکینگ چوبی به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت اول بر اساس متریال آن می باشد که خود به پارامتر های مختلف بستگی دارد. این پارامتر ها بر اساس نوع چوب، رنگ گیاهی آن، ابعاد، وزن و میزان عایق نمودن آن بستگی دارد. از سوی دیگر هزینه دیگر در زمینه دکینگ وود ها، نصب آن ها می باشد که هزینه آن شامل زیرسازی و نصب آن می باشد.

کف چوبی انجام شده در شرکت چوب و چکش

نحوه نصب کفپوش دکینگ

نصب کف چوبی دارای اصول و قوانین خاص خود می باشد. در وهله اول باید کف سازی و آماده سازی زمین به صورت کامل انجام شود. در این حالت ابتدا باید زیرسازی فلزی با استفاده از پروفیل انجام شده و به منظور کاهش اثرات زنگ زدگی آن ها را با ضد زنگ عایق نمود. سپس اقدام به بالا آوردن ارتفاع نموده و شاسی کشی لازم همراه با تراز نمودن سطح انجام می شود. در نهایت پیش از نصب دکینگ چوبی ابتدا زیرسازی ترموود به صورت کامل انجام شده و سپس نصب آن انجام می شود.

شرکت تخصصی چوب و چکش، یکی از شرکت های معتبر در زمینه طراحی و نصب دکینگ با استفاده از ترموود در قزوین و تهران می باشد. به منظور دریافت مشاوره، برآورد هزینه و نصب کفپوش های چوبی می توانید با متخصصین این شرکت تماس گرفته و از راهنمایی های آن ها استفاده نمایید.

کفپوش چوبی سه بعدی برای زیر آلاچیق شرکت چوب و چکش

8 پاسخ

تعقیب

  1. […] گنجیشکی، هامون و گیلاس می باشد. این درختان مناسب ایجاد کف چوبی و مواردی از این دست می […]

  2. […] بندی نمود. در وحله اول می توان از آن به عنوان کفپوش و دکینگ استفاده نمود. در مواردی دیگر برای قرار دادن وسائل مانند […]

  3. […] مواردی که از ترموود برای کفپوش یا دکینگ استفاده می شود بهتر است که کفسازی لازم برای تایل های […]

  4. […] آن شده و امروزه معماران ایرانی برای محوطه سازی و دکینگ،  دکوراسیون داخلی، نمای ساختمان، روف گاردن، کافه، […]

  5. […] فرآیند آماده سازی زمین برای قرار گیری کفپوش، پیاده رو، دکینگ و دیگر موارد گفته می شود. کفسازی کاربرد های مختلفی می […]

  6. […] و استقامت مشابه آن ها بر خوردار می باشند از این رو برای دکینگ مناسب می باشند. از دیگر ویژگی های این رنگ ها ی توان به […]

  7. […] مرور زمان کم نماید از این رو می توان از آن ها به عنوان دکینگ نیز استفاده نمود. از این رو در این مقاله به بررسی انواع […]

  8. […] هزینه چرخه عمر کم آن است. به طور کلی، عرشه وودپلاستیک (دکینگ) در مقایسه با الوارهای تحت فشار حدود 15 درصد هزینه تولید […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *