اصطلاح “تراس سبز” می تواند به دو نوع مختلف باغ اشاره داشته باشد. از یک نظر ، تراس گاردن باغی است که در تراس ، سقف یا پاسیو ، معمولاً در خانه ای که فضای باغبانی محدودی دارد ، ایجاد می شود. این نوع باغ ها به ویژه در مناطق شهری محبوب هستند و گاهی اوقات در رستوران ها، رستوران گردان و سایر موسسات نیز مورد استفاده قرار می گیرند. باغ تراس همچنین می تواند باغی باشد که در مجموعه ای از تختخوابهای مرتفع یا “تراس دار” در دامنه تپه ساخته شده باشد. کشاورزی تراس اغلب تنها راه استفاده از زمین های شیب دار است و نمونه های بسیار قدیمی باغ های تراس را می توان در آمریکای جنوبی و آسیا یافت.

نمایی زیبا از یک تراس سبز کاور

تاریخچه

از آنجا که یک مکان هم سطح معمولاً به عنوان ملزومات آسایش و آرامش قلمداد می شود ، تراس به عنوان یک سکوی دیدنی مرتفع ، اوایل ظهور در سنت باغبانی پارسیان باستان، جایی که باغ محصور یا بهشت را باید از چادر تشریفاتی مشاهده می کردند ، ظاهر شد. باغ های معلق بابل باید مانند کوه های مصنوعی زیگورات در کوهی مصنوعی با تراس های پلکانی ساخته شده باشد.

تراس سبز اجرا شده توسط شرکت چوب و چکش

تراس سبز معاصر علاوه بر اینکه در باغ و چشم انداز هستند ، غالباً در مناطق شهری وجود دارند و عناصر معماری تراس هستند که از یک آپارتمان یا محل اقامت در هر سطح از کف به غیر از سطح زمین گسترش می یابند. آنها اغلب در رابطه با باغ بام مورد بحث قرار می گیرند . این فضاهای بیرونی می توانند با استفاده از باغبانی کانتینر ، سیستم های آبیاری قطره ای خودکار و سیستم های آبیاری با جریان کم و وسایل فضای باز به باغ های سرسبز تبدیل شوند.

تراس سبز چیست؟

برخی از افراد دوست دارند گیاهان و سبزیجات تازه را در تراس های خود بکارند ، در حالی که دیگران می خواهند یک عقب نشین سبز ایجاد کنند. گاهی باغبان ها مخلوطی از این دو را ایجاد می کنند. گیاهان را می توان برای حفظ حریم خصوصی یا سایه در اطراف یک تراس کار کرد ، یا از آنها برای ایجاد یک مکان تفریحی دلپذیر برای ساکنان و مهمانان خانه استفاده کرد. تراس سبز با هدف استفاده از فضای اغلب کوچک و نیمه باز به بهترین شکل ممکن و ایجاد سرسبزی و فضای دلنشین برای گذراندن اوقات فراغت یا صرف یک وعده صبحانه و یا عصرانه در فضایی مطلوب طراحی و اجرا می شود.

تراس سبز اجرا شده در حیاط

مزایای ایجاد فضای سبز در تراس سبز (تراس گاردن)

با ایجاد فضای سبز در تراس میتوان جذب کلی گرما در ساختمان ها را کاهش داده و ساختمان را در برابر گرما و سرما عایق بندی کرد. به راحتی میوه ها و سبزیجات گوناگون کاشت و از زیبایی و سرسبزی آنها لذت برد. اگر تراس سبز فضای کافی داشته باشد می توان در آن به انجام فعالیت های روزانه یا ورزش پرداخت. باغ تراس سبب احساس هوای پاک و نزدیک بودن به طبیعت می شود. همچنین باغ تراس میزان اکسیژن هوا را افزایش می دهد.

تراس سبز اجرایی در یک خانه ویلایی

عناصر مورد استفاده در تراس سبز

فلاور باکس‌ در طراحی تراس سبز

فلاور باکس ها از مهمترین عناصر مورد استفاده در طراحی تراس سبز می باشند. به دلیل اینکه فضای کمتری را اشغال می‌کنند، این امکان را به شما می‌دهند از حداکثر ظرفیت فضا برای کاشت گل و گیاه استفاده کنید. استفاده از فلاورباکس برای گیاهان بستر مناسبی است که در روند رشد گیاه و طول عمر و سلامت گیاه موثر است. فلاور باکس ها در واقع، نقش اصلی را در طراحی بالکن سبز ایفا می‌کنند.

جدا از فلاورباکس میتوان از گلدان های کوچک و بزرگ پلاستیکی یا بتنی و سفالی استفاده کرد. ولی پیشنهاد گروه تخصصی چوب و چکش به شما فلاورباکس است.

گرین تراس اجرا شده توسط شرکت چوب و چکش

طراحی دیوار سبز در گرین تراس (تراس سبز)

طراحی دیوار سبز یا  green wall در تراس گاردن، یک روش ساده و جذاب برای قراردادن گیاهان تزئینی مختلف در سطوح عمودی و دیوارهای بالکن است. برای طراحی آن نیاز است، یک قسمت از دیوار بالکن خانه خود را برای طراحی دیوار سبز انتخاب کنید. سپس با در نظر گرفتن شبکه‌های چوبی و ترموود و یا فلزی در سطح دیوار، گل‌های رونده و پیچکی را درون آن‌ها قرار دهید. به این صورت، فضایی زیبا برای جلوه گیاهان تزئینی ایجاد کنید. شما می‌توانید از دیوار سبز برای پوشاندن دید تراس و ایجاد حریم خصوصی استفاده کنید.

مراحل اجرای تراس گاردن

آب‌نما و آتشدان

آب‌نما و آتشدان‌های زیبا برای طراحی بالکن سبز بسیار کاربردی هستند. صدای دلنشین آب درون آب‌نما، فضایی جذاب را برای خانه شما ایجاد می‌کند. فضایی که برای استراحت، نشستن و نوشیدن چای بسیار مناسب است. آب‌نماها به شکل‌ها و مدل‌های متفاوتی طراحی می‌شوند.

باربیکیو

از آنجایی که پخت و پز و علاقه به عمل کباب کردن در فضای باز بین ایرانی ها مرسوم است، باربیکیو یکی از عناصر کاربردی در فضای تراس سبز و روف گاردن می باشد. قسمتی از فضای تراس گاردن خانه خود را به عنوان فضای باربیکیو در نظر بگیرید. باربیکیو این امکان را به شما می‌دهد در فضای تراس گاردن آشپزی کنید. فضای باربیکیو در فضای گرین تراس، به سبک‌های متنوعی طراحی می‌شود. بهتر است طراحی آن با سبک طراحی تراس سبز هماهنگ باشد، تا یک فضایی جذاب برای دورهمی‌های خانوداگی ایجاد کند.

نمای 360 از یک تراس سبز اجرایی توسط شرکت چوب و چکش

سبک مدرن یک سبک بسیار جذاب است، که می‌توان از آن در طراحی فضای باربیکیو بالکن استفاده نمود. تجربه آشپزی در فضای باز، با استفاده از طراحی باربیکیو در تراس و بالکن خانه خود را از دست ندهید. برای دورهمی‌های خانوادگی در فضای باز تراس، آشپزی و دسترسی آسان به این فضا، کار بسیار جذابی است.

نورپردازی

چراغ دیوار کوب، ریسه‌ها، شمع‌ها و فانوس‌ها راهکارهای بسیار جذاب برای نورپردازی تراس گاردن محسوب می‌شوند. درختچه‌ها در فضای تراس سبز با نورپردازی ریسه‌ای، فضایی زیبا و رمانتیک ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید از یک چهارچوب مناسب به عنوان تکیه‌گاه، برای نگهداری ریسه‌های نور در فضای تراس سبز خانه خود استفاده کنید. البته روش‌های متفاوتی در زمینه نورپردازی وجود دارد.

چمن مصنوعی و سنگ‌ریزه برای طراحی بالکن سبز

چمن‌های مصنوعی و سنگ‌ریزه‌ها از موارد بسیار مناسب برای پوشش کف تراس گاردن به شمار می‌آیند. در انتخاب چمن مصنوعی باید یکسری نکات مهم را در نظر داشته باشید. چمن مصنوعی مرغوب و مناسب باید به راحتی شستشو شود، همچنین انعطاف‌پذیر و سبک باشد. راحتی در اجرا و جابه جایی کفپوش چمن مصنوعی از ویژگی‌های اصلی استفاده از آن محسوب می‌شود. علاوه بر فضای بالکن و تراس، می‌توانید برای طراحی پاسیو کوچک خانه خود از چمن مصنوعی استفاده کنید.

سنگ‌ریزه‌ها در انواع مختلف دانه‌بندی و رنگ‌بندی برای طراحی کف تراس گاردن استفاده می‌شوند. تنوع در انتخاب سنگ‌ریزه‌ها در کنار کفپوش‌های متفاوت تراس و بالکن، بسیار زیاد است. سعی کنید در کنار سنگ‌ریزه‌ها برای طراحی کف تراس و بالکن سبز از شن‌های رنگی و تزئینی استفاده نمایید. استفاده از مبلمان چوبی و سنگی در کنار آن‌ها بسیار جذاب است.

نمایی زیبا از یک تراس گاردن

گلدان‌ها و جعبه‌های گل طبقه‌ای در طراحی تراس سبز

گلدان‌ها و جعبه‌های گل طبقه‌بندی شده در طراحی تراس سبز بسیار کاربردی است. با استفاده از جعبه‌ها و قفسه‌های طبقاتی، امکان قرار دادن چند گلدان در یک قسمت از بالکن را فراهم کنید. خلاقیت در چینش گلدان‌های فضای بالکن سبز به جذابیت نمای تراس خانه شما کمک می‌کند.

گل‌های بالکنی متفاوتی برای طراحی تراس گاردن وجود دارند. اگر فضای بالکن خانه شما دارای نورگیر مناسبی است؛ پرورش گیاهان خوراکی مانند، نعنا، آویشن و پیازچه را انتخاب کنید.

کاکتوس‌ها، شمعدانی‌ها و گل یاس به عنوان گل‌های تزئینی فضای بالکن خانه شما را بسیار جذاب‌تر جلوه می‌دهند. در کنار این گل‌ها می‌توانید از گیاهان فصلی استفاده کنید.

رنگ بندی بالکن سبز

فضای بالکن خانه خود را از رنگ‌آمیزی دریغ نکنید. رنگ‌آمیزی با رنگ گیاهی قسمتی از دیوار بالکن برای قرار دادن گلدان‌های طبقاتی کار بسیار جالبی است. استفاده از مبلمان‌های رنگارنگ مانند، بالشت‌‌ها، میز و صندلی و حتی استفاده از آلاچیق فضا را زیبا و شاداب جلوه می‌دهند. آلاچیق‌ با ابعاد کوچک در تراس گاردن و روف گاردن این امکان را به شما می‌دهد، تا فضایی را برای استراحت در روز‌های آفتابی داشته باشید.

متریال‌ها در ایجاد جذابیت و زیبایی فضای تراس و بالکن خانه بسیار تاثیرگذارند. به عنوان مثال، متریال چوب فرآری شده مانند ترموود برای طراحی مبلمان، کف و سقف تراس و بالکن گزینه مناسبی است. البته برای انتخاب کفپوش چوبی، بهتر است از کفپوش ترموود استفاده کنید، زیرا در برابر شرایط آب و هوایی بسیار مقام است.

11 پاسخ

تعقیب

  1. […] های مناسب، تراس را به یک فضای دلنشین و زیبا و یک تراس سبز تبدیل کنید. با داشتن یک تراس کوچک، امکان برقراری […]

  2. […] های سبز مانند طراحی بالکن با چمن مصنوعی و طبیعی، بالکن سبز ارتباطی صمیمی ‌تر با محیط اطراف را برقرار می ‌کند و […]

  3. […] خانگی نیز می توان برای آبیاری محوطه، حیاط، دیوار سبز، تراس سبز، روف گاردن از و نمای سبز این روش ها استفاده نمود. با این […]

  4. […] این سبک آبیاری مناسب باغ ها، روف گاردن، دیوار سبز، تراس گاردن و محوطه ساختمان ها ، هوم گاردن می باشد. از این رو در این […]

  5. […] سازی ، طراحی آلاچیق ، پرگولا، کفپوش روف گاردن ، کفپوش تراس سبز و بالکن ، کفپوش عرشه و غیره نام برد و همچنین از پروفیل 7 * […]

  6. […] و یا خانه می باشد استفاده از گیاهان در روف گاردن، تراس سبز، دیوار سبز و همچنین هوم گاردن باعث شده است نحوه مراقبت […]

  7. […] این حالت ها برای آبیاری هوشمند روف گاردن، دیوار سبز، تراس سبز، حیاط و پاسیو های دارای هوم گاردن، از این روش استفاده […]

  8. […] افراد ساکن پیلوت شود. همنچنین نمیتوان از مواردی مانند تراس سبز برخوردار بود. از سوی دیگر ساخت پایلوت از محل پارکینگ می […]

  9. […] به عنوان یکی از رکن های مهم در زیبا نمودن روف گاردن، پیلوت، حیاط و یا در حالت کلی محوطه سازی شود. آلاچیق ها با […]

  10. […] روز به روز در دسترس‌تر شده‌اند. ایجاد فضاهایی از قبیل تراس سبز، روفگاردن و دیوار سبز و طراحی نمای ساختمان با رویکرد […]

  11. […] و اجرایی آن، محیط داخلی و نمای ساختمان، روف گاردن، تراس گاردن، محوطه سازی شما را به زیباترین شکل و با تناسبات زیبایی […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *