روف گاردن ها معمولا به دلیل زیبایی که در محیط پشت بام پدید می آورند، بسیار محبوب می باشند. هر چند که بام سبز دارای دارای انواع و کاربرد های گوناگون باشد ولی از یک مورد نامحسوس از مزایای موجود در باغ بام ها را نمی توان صرف نظر کرد. استفاده از روف گاردن به صورت ناخوسته و یا به صورت انتخابی می تواند در کاهش انواع آلودگی های زیست محیطی و همچنین کاهش درجه حرارت تاثیر گذار باشد. از این رو می توان از گفت که علاوه بر ویژگی های محسوس آن ها، استفاده از روف گاردن می تواند اثرات بسیار مفیدی در معماری سبز داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله سعی نمودیم نقش روف گاردن در کاهش درجه حرارت و همچنین آلودگی هوا را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

کاور نقش روف گاردن در کاهش درجه حرارت

نقش روف گاردن در کاهش درجه حرارت

همانطور که گفته شد در نگاه اول کاربرد و زیبایی روف گاردن را می توان از مزایای اصلی آن ها دانست. حال این موارد محسوس استفاده از روف گاردن می تواند اثرات نامحسوسی نیز داشته باشد. یکی از این اثرات نامحسوس کاهش درجه حرارت هوا می باشد. در حالت کلی استفاده از گیاهان می تواند در متعادل شدن دمای محیط تاثیر گذار باشد. البته با توجه به پیشرفت های صورت گرفته و توسعه های شهری انجام شده درون شهر ها، فضاهای سبز شهری به شدت کاهش یافته و ساختمان هایی با تراکم بالا در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. از این رو در شهر ها علی الخصوص کلان شهر ها به شدت با معضلات افزایش درجه حرارت روبرو هستیم. از این رو یکی از راه های افزایش فضاهای سبز شهری استفاده از سقف بناهای مختلف در قالب باغ بام می باشد.

اثر گیاهان روف گاردن بر کاهش آلودگی هوا

همچنین از دیگر نقش های روف گاردن در کاهش درجه حرارت می توان به تبخیر و تعریق صورت گرفته در گیاهان موجود بر روف گاردن اشاره نمود. استفاده از گیاهان به دلیل تعریق که دارند می تواند هوای اطراف آن منطقه را خنک نماید از این رو همواره دمای سطح روف گاردن بین 10 الی 25 درجه می تواند خنک تر از دمای اطراف آن باشد. از سوی دیگر روف گاردن باعث ایجاد سایه بر روی سقف می شود که این حالت نیز می تواند بر روی درجه حرارت تاثیر گذار باشد. از سوی دیگر به دلیل استفاده از یک عایق ضخیم بر روی سطحمی تواند دمای هوای درون ساختمان را نیز کاهش دهد.

اثرات باغ بام بر کاهش آلودگی هوا

از اثرات مهم روف گاردن کاهش آلودگی هوای اطراف روف گاردن می باشد. یکی از دلیل های اصلی این مورد را می توان در زمستان ها و وارونگی هوا دانست در این حالت ساختمان های بلند در معرض آلودگی هوا بوده و استفاده از روف گاردن می تواند تصفیه هوا را تسریع نموده و این فرآیند را بهبود ببخشد. همچنین به دلیل استفاده تمام پشت بام به عنوان روف گاردن سطح وسیعی کاهش آلودگی هوا با استفاده از گیاهان ایجاد می شود. از این رو می توان یکی از عوامل موثر در کاهش آلودگی هوای شهری را استفاده از روف گاردن ها دانست. از سوی دیگر روف گاردن ها به دلیل انعطاف پذیری که در انتخاب گیاهان دارند می توان از گیاهانی که جذب آلودگی بالاتری دارند استفاده نمود.

تاثیر روف گاردن در معماری سبز

در حالت کلی می توان روف گاردن ها را یکی از روش های نوین از معماری سبز دانست. در این حالت می توان تا حد امکان موارد آلودگی های زیست محیطی را کاهش داده و از منابع طبیعی در جهت بهبود شرایط محیطی و انسانی بهره بردو یکی از این موارد زیست محیطی را می توان جمع آوری باران به منظور آبیاری زمین نام بردو با توجه به زهکشی روف گاردن ها، آب های باران را می توان به راحتی جمع نموده و در جهت آبیاری همان محل مورد استفاده قرار داد.

اثرات زیست محیطی روف گاردن

همانطور که پیشتر نیز گفته شد از جمله اثرات پنهان استفاده از روف گاردن، اثرات مثبت زیست محیطی آن است. در وهله اول می توان به این نکته اشاره نمود که روف گاردن ها با توجه به تراکم بالا در مناطق گوناگون شهری می توانند بخشی از طبیعت را برای ساکنان یک ساختمان به همراه آورند. این مورد می تواند بر روی روحیه افراد ساکن در آنجا تاثیر گذار بوده و در طولانی مدت بر روی دیگر جنبه های زندگی آن ها موثر باشد. همچنین یکی از اثزات روفگاردن بر محیط زیست را می توان در عدم نیاز جابجایی افراد برای رفتن به طبیعت دانست. با این کار می توان از ایجاد ترافیک و آلودگی هوا در شهر ها نیز جلوگیری نمود.

نقش روف گاردن در کاهش آلودگی هوا

از جنبه های مستقیم تاثیر روف گاردن بر کاهش آلودگی هوا می توان به تصفیه هوا بر اثر استفاده از گیاهان موجود در روف گاردن اشاره نمود. در این حالت با توجه به انتقال آلودگی به فضاهای بالاتر، قرارگیری روف گاردن بر روی سقف می تواند این فرآیند تصفیه را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

نقش روف گاردن در کاهش درجه حرارت با استفاده از گیاهان مناسب

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *