آبنما ها از دیر باز در طراحی باغ‌ ها، ویلاها و فضا های داخلی و خارجی استفاده می ‌شوند. هر چند که این آبنما ها دارای پیشینه طولانی می باشند ولی آبنمای شیشه ای به عنوان یک آبنمای مدرن و جذاب در طراحی فضا های داخلی و خارجی به وجود آمده است. این آبنما با ترکیب دو عنصر اصلی، یعنی آب و شیشه، یک اثر بصری فوق‌العاده را ایجاد می ‌کند که به فضا شفافیت، زیبایی و آرامش می ‌بخشد. با جریان آب، بازتاب نور و صدای آرامش ‌بخش، آبنمای شیشه ای به فضا زیبایی، آرامش و استراحت می ‌بخشد.

آبنمای شیشه ای ستونی

همچنین، این آبنما می ‌تواند به خنکی هوا و ایجاد صدای جریان آب که نمادی از روانی و طبیعت است، کمک نماید. با توجه به انواع مختلف شیشه و همچنین ظاهر مدرن آن ها می توان آبنماهای خلاقانه و جذاب زیادی را تولید نمود. در این راستا در این مقاله، به تعریف ابنما، مزایا، روش‌ های طراحی آبنمای شیشه ای پرداخته خواهد شد.

آبنما چیست و چه کاربردی دارد؟

آبنما همانطور که از نامش پیداست به منظور ایجاد زیبایی با استفاده از آب مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع در گذشته از آبنما ها برای به جریان درآوردن آب و ایجاد زیبایی در کاخ ها استفاده میکردند. امروزه نیز یکی از نماد های خانه های مدرن و لاکچری استفاده از آبنما می باشد. آبنما ها در دسته بند و انوع مختلف وجود دارند. ما در مقاله ای جدا به بررسی انواع آبنمای دیواری که یکی از این دسته بندی ها است پرداخته ایم. در این مقاله نیز به دیگر دسته بندی آبنما یعنی آبنمای شیشه ای می پردازیم.

آبنمای شیشه ای حبابی

مزایای آبنمای شیشه ای

آبنمای شیشه ای مزایای بسیاری دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • زیبایی بصری: آبنمای شیشه ای با ایجاد شفافیت و برقراری ارتباط بین داخل و خارج از محیط، زیبایی بصری فراوانی به فضا می ‌بخشد. نور خورشید در این آبنما بازتاب می ‌یابد و نمایی زنده و جذاب ایجاد می ‌کند. همچنین، ترکیب آب و شیشه، بازتاب نور را تقویت کرده و فضا را روشن و درخشان می ‌سازد.
  • آرامش و استراحت: صدای جریان آب در این آبنما بسیار آرامش ‌بخش است و می ‌تواند به شما حس استراحت و آرامش بدهد. این آرامش می ‌تواند به خصوص در فضا های داخلی مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق کار موثر باشد و به شما اجازه می ‌دهد از استرس روزمره فرار کنید.
  • خنک کننده هوا: آبنمای شیشه ای می ‌تواند به خنک نمودن هوا کمک کند. آب که به صورت مداوم جریان دارد، باعث ایجاد رطوبت و نم در اطراف خود می شود که با حتی جریان بسیار کم هوا نیز گرما را از هوا گرفته و باعث خنک شدن محیط اطراف خود می شوند.
  • شادابی و جریان داشتن: این آبنما می ‌تواند به فضای اطراف رونق و شادابی ببخشد. صدا و رنگ بخصوص آب، باعث حس آرامش و خوشبختی در افراد می ‌شود. آبنمای شیشه ای با جریان آب مستمر فضا را به رنگی تازه بدیل می ‌کند.

آبنمای شیشه ای طراحی شده توسط شرکت چوب و چکش

معایب آبنماهای شیشه ای

علی رقم مزایای بیشمار آبنمای شیشه ای، این وسیله با مشکلاتی نیز همراه است. در وهله اول نگهداری از این آبنما ممکن است با چالش مواجه شود. به دلیل استفاده از شیشه که قابل شکستن می باشد، این آبنما باید در مکانی مشخص و امن قرار داشته باشد تا از برخورد اشیایی که باعث شکستن آن ها می شود جلوگیری نمود. تمیز نمودن این آبنما نیز از دیگر معضلات آن ها می باشد. این آبنما با توجه به شفاف بودن باید همواره تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. از این رو باید به صورت مداوم نسبت به تمیز نمودن آن اقدام شود.

بازی با نور در آبنمای شیشه ای

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] شده است. از مهم ترین این موارد می توان به سرامیک، شیشه (آبنمای شیشه ای)، آکریلیک، سنگ، فلز، خاک رس، چوب فرآوری شده مانند […]

  2. […] از المان‌ های آبی مثل یک حوضچه، یک فواره یا یک آبنمای شیشه ای یا آبنمای دیواری، جلوه ای زیبا و آرامش ‌بخش به باغ می […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *