سایبان یا Sun Shade به وسیله ای اتلاق می شود که توسط یک حائل جلوی عبور نور خورشید را گرفته و هر وسیله ای که زیر آن باشد توسط سایه آن محافظت می شود. در حالت کلی میتوان گفت سایه بان ها سقف های متحرک یا ثابتی هستند که میتوانند هر چیزی را در زیر خود از گزند آفتاب محفوظ دارند. سایه بان ها بر اساس کاربرد انواع مختلفی داشته که در ادامه این مقاله به آن ها می پردازیم.

کاور سایبان خانه

مزایای سایبان ها

همانطور که گفته شد سایبان وظیفه محافظت از اشیا در مقابل نور خورشید را دارد. از این رو اولین مزیت آن محافظت در برابر نور خورشید می باشد. همچنین اکثر سایه بان ها از جنس های نفوذناپذیر نسبت به آب ساخته می شوند از این رو می توان برای محافطت در برابر باران نیز مانند چتر عمل نمایند. از دیگر موارد سایبان میتوان ایجاد سایه نموده و معمولا دما در زیر سایه بان معمولا خنک تر می باشد (معمولا 20 درجه خنک تر می باشد.). از دیگ موارد میتوان به ایجاد امنیت در برابر سقوط اشیا و دیگر موارد عمل نماید. همچنین با محافظت از اشیا سایه بان این توانایی را دارد اشیا را سالم تر نگه دارد. در نهایت نیز به دلیل ایجاد دمای مطلوب تر در کاهش مصرف انرژی نیز تاثیر گذار است.

سایه بان تا شونده

انواع سایبان ها

سایبان ها را می توان بر اساس نوع مکانیزم عملکردی و یا جنس حائل آن ها دسته بندی نمود. در حالت کلی سایه بان وظیفه محافظت از اشیا در مقابل تابش مستقیم آفتاب را دارد لذا هم مکانیزم عملکردی و هم جنس بکار رفته در آن ها از اهمیت بالایی بر خوردار است. از این رو در ادامه این دو دسته بندی را بررسی می کنیم.

سایبان جمع شونده

بر اساس مکانیزم

سایبان ها بر اساس نوع مکانیزم حرکتی به دو دسته ثابت، متحرک تقسیم بندی می شوند. که در حالت ثابت این سایهبان ها در جای خود توسط پیچ و مهره محکم شده و به صورت دائم مورد استفاده قرار میگیرند. ولی در حالت متحرک سایبان می تواند بر اساس میزان تابش نور خورشید و یا نور مورد نیاز سایبان را جابجا نموده و از نور بهره برد. این حالت اکثر برای محل هایی مانند مغاز ها که در طول شب نیز نیاز به دیده شدن دارند مورد استفاده قرار میگیرد.

سایه بان شناور

سایبان های متحرک بر اساس دو مکانیزم کشویی و تاشو مورد استفاده قرار میگیرند و همچنین نیروی محرکه جهت باز و بسته نمودن آن ها می تواند به صورت دستی و یا موتور های برقی باشد. لذا می توان بر اساس نیاز و بودجه ای که برای آن درنظر گرفته شده است یکی از موارد زیر باشد.

همچنین بر روی روف گاردن ها امروزه محل هایی مانند پرگولا در نظر گرفته می شود که وظیفه بخش بالایی آن ها مانند سایبان بوده و میتواند علاوه بر جلوگیری از آسیب نور مستقیم خورشید به خنک نمودن پرگولا نیز کمک نماید.

سایبان صنعتی فروشگاهی

بر اساس جنس

سایبان ها بر اساس جنس آن ها می توانند به سه صورت پلی کربناتی، پلی وینیل کلراید یا همان PVC و آلومینیومی باشند. البته همانطور که گفته شد با در نظر گرفتن حالت های خاصی از کازو و پرگولا، ترموود را نیز می توان به نوعی سایه بان در نظر گرفت. در حالت های سنتی و در زمان های قدیم از برگ گیاهان درختانی مانند نخل نیز به عنوان سایه بان استفاده می شود.

سایه بان مورد استفاده برای پارکینگ ها

کاربرد سایبان ها

سایبان ها را می توان در جاهای مختلفی به کاربرد که از مهم ترین آن ها استفاده از سایبان در تراس، بالکن و پارکینگ می باشد. همچنین محل های مختلفی برای استفاده از آن ها وجود دارد که در بخش بعدی مورد بررسی قرار میگیرد.

سایه بان یکطرفه مخصوص خانه

در چه محل هایی از سایبان استفاده می شود؟

سایبان ها امروزه به دلیل مزایایی که دارند شدیدا با اهمیت بوده و اکثرا در مکان های تجاری مورد استفاده قرار میگیرند. از مهم ترین محل هایی که برای سایبان ها می توان اشاره نمود شامل استخر ها، روف گاردن، رستوران ها، تالار ها، هتل ها و حتی منازل مسکونی، کاور استخر وچتر روف گاردن می باشد.

نمایی از سایه بان کرکره ای

6 پاسخ

تعقیب

  1. […] می باشد. در حالت کلی این چتر ها را می توان به نوعی یک سایبان محسوب نمود. از این چتر ها به وفور بر روی انواع روف گاردن […]

  2. […] می شود. از این رو به آن ها شیدر یا سایه ساز که مانند سایبان هتسند، نیز گفته می […]

  3. […] شود که نور خورشید مستقیما با بام برخورد نداشته و مانند سایبان عمل می نماید. همچنین در فصول سرد نیز مانند یک عایق عمل […]

  4. […] خورشید مستقیما بر روی سطح آب برخورد نداشته و مانند سایبان عمل می نماید. با این روش میزان تبخیر سطح آب کاهش می یابد. […]

  5. […] ها، مبلمان جهت نشستن و میز صندلی، باربیکیو، شومینه، سایبان ها، آلاچیق و پرگولا، آبنما می […]

  6. […] ها، دکور های داخلی، مبلمان فضای شهری، آلاچیق و پرگولا، سایبان ها، روف گاردن، درب و پنجره ها، چهارچوب دیوار سبز، گلدان […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *