آلاچیق شیشه ای یکی از الگو های طراحی مدرن است که با تلفیق زیبایی و کارآمدی، یک فضای شگفت‌انگیز و کاربردی را به عنوان کانون تمرکز افراد فراهم می کند. ما در مقاله ای جدا به بررسی آلاچیق و پرگولا و ایده های طراحی آلاچیق پرداخته ایم. در حالت کلی مزایای وجود آلاچیق بر هیچکس پوشیده نیست ولی باید بدانیم که آیا استفاده از آلاچیق یا پرگولای شیشه ای نیز این امکان را دارد یا خیر که در این مقاله این مورد بررسی قرار میدهیم. از این رو در این مقاله، به بررسی مزایا و کاربرد های پرگولای شیشه ای می ‌پردازیم و نکات مهم در طراحی و استفاده از آن را بررسی می ‌کنیم.

کاور آلاچیق شیشه ای

آلاچیق شیشه ای چیست؟

پرگولای شیشه ای همانطور که از نام آن پیداست، یکی از انواع آلاچیق می باشد که به دلیل استفاده از شیشه به عنوان متریال سازنده آن ها به این نام شناخته می شوند. در واقع دلیلی اصلی طراحی و ساخت آلاچیق شیشه ای ایجاد یک فضای شفاف برای دیدن مناظر اطراف بدون وجود هیچ مانعی است. از این رو در ارتفاعات مانند استفاده از آلاچیق شیشه ای روی پشت بام که به آن آلاچیق شیشه ای روف گاردن نیز میگویند بسیار رایج است.

تفاوت آلاچیق شیشه ای با دیگر آلاچیق ها

همانطور که گفته شد اصلی ترین تفاوت میان این آلاچیق و دیگر آلاچیق ها، استفاده از متریال شیشه در ساخت آن ها می باشد. در بعضی موارد شیشه فقط برای سقف و در مواردی دیگر به عنوان بدنه نیز مورد استفاده قرار میگیرد. در مواردی که مناطق آفتابی سوزان ندارد استفاده از آلاچیق شیشه ای بسیار رایج است زیرا با ایجاد یک پوشش شفاف به راحتی می تواند نور لازم را عبور داده و یک منظره خارق العاده از اطراف را به نمایش بگذارد.

تلفیق آلاچیق معمولی با سقف شیشه ای

مزایای آلاچیق شیشه ای

پرگولای شیشه ای به دلیل شفافیت، محافظت در برابر عوامل جوی و خارجی، طراحی زیبا و مدرن، استفاده چند منظوره و سهولت در نگهداری و تمیزکردن، یک گزینه محبوب در طراحی لندسکیپ به شمار می رود. با در نظر گرفتن مزایا و کاربرد های آلاچیق شیشه ای، می ‌توان آن را به عنوان یک انتخاب مناسب در طراحی فضا های خارجی در نظر گرفت. از این رو در این بخش به بررسی تمام مزایای این آلاچیق ها نسبت به دیگر آلاچیق ها می پردازیم.

شفافیت و فراهم کننده منظره ای زیبا

یکی از ویژگی‌ های آلاچیق شیشه ای، استفاده از پوشش شیشه ای است. این ویژگی به آلاچیق ظاهری متفاوت می ‌بخشد که باعث می شود فضای آلاچیق بزرگتر به نظر می آید و امکان ارتباط بصری با محیط خارجی را فراهم می ‌کند. همچنین، پوشش شیشه ای اجازه می ‌دهد نور طبیعی به آلاچیق نفوذ کرده و اتاقی روشن و با نور کافی را برای افراد فراهم می ‌کند.

آلاچیق شیشه ای با شیشه های جانبی

محافظت در برابر عوامل جوی

پرگولای شیشه ای، می ‌تواند محافظی کارآمد در برابر عوامل جوی مانند باران، باد و حرارت آفتاب باشد. پوشش شیشه ای باعث می ‌شود که آلاچیق از رطوبت و باران محافظت شود و در عین حال اجازه عبور نور طبیعی را داشته باشد. علاوه بر این، آلاچیق شیشه ای می ‌تواند از تأثیرات حرارت مستقیم آفتاب محافظت کند. این حالت به دلیل بسته بودن هوا علاوه بر ایجاد نور طبیعی از شما در برابر برودت و سرمای زیاد نیز محافظت می کند. از این رو از این آلاچیق می توان در هر فصلی استفاده نمود.

ایجاد فضای چند منظوره

آلاچیق شیشه ای فضایی چند منظوره را ایجاد می ‌کند که می ‌تواند به صورت یک فضای تفریحی، محل تجمع و گفتگو، محل استراحت یا حتی یک فضای کاری مورد استفاده قرار گیرد. این امکان باعث می ‌شود که پرگولای شیشه ای در محیط‌ های مختلفی از جمله باغ‌ ها، تراس‌ ها و روف‌گاردن‌ ها مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی مدرن و زیبا

آلاچیق شیشه ای با ظاهری شیک، مدرن و زیبا به فضای اطراف خود ارزش و زیبایی می ‌دهد. طراحی‌ های مختلف، از ساده و شفاف تا طرح‌ های خلاقانه و هنری، امکان ایجاد استایل منحصر به فردی را به آلاچیق می ‌دهد. این نوع آلاچیق قابلیت تطبیق با سبک‌ ها و محیط‌ های مختلف را دارد.

آلاچیق شیشه ای با نمایی زیبا

سهولت در نگهداری و تمیزکردن

شیشه به عنوان یک سطح صاف و غیرمتخلخل همچنین شفاف به راحتی محل های غیر تمیز را مشخص کرده و این امر باعث می ‌شود آلاچیق شیشه ای به راحتی قابل تمیزکردن و نگهداری باشد. و در طول زمان جلوه و زیبایی خود را حفظ کند. همچنین به دلیل وجود سطحی صاف از ایجاد لکه هایی که غیر قابل برطرف شدن هستند جلوگیری می شود و شما به راحتی می توانید با شیشه پاک کن و یک دستمال آن را تمیز نمایید.

ایده  های خلاقانه در طراحی 

در هنگام طراحی پرگولای شیشه ای، توجه به انتخاب مواد با کیفیت، ایمنی و پایداری بسیار مهم است. همچنین، در نظر داشته باشید که آلاچیق باید با محیط اطراف هماهنگی داشته باشد و با استفاده از رنگ‌ ها، جزئیات و طرح‌ های مناسب، جلو های زیبا و هماهنگ به محیط ببخشد. طراحی پرگولای شیشه ای می ‌تواند بسیار متنوع و خلاقانه باشد. هر چند در بعضی موارد از آلاچیق شیشه ای پیش ساخته نیز استفاده می شود. در ادامه، برخی از ایده‌ های طراحی آلاچیق را برای شما معرفی می ‌کنیم.

طراحی سقف آلاچیق شیشه ای

طراحی یک آلاچیق شیشه ای با سقفی که قابل باز و بسته کردن است، به شما اجازه می ‌دهد تا در هنگام آفتابی یا بارانی بودن، فضای آلاچیق را باز یا بسته کنید. این طرح امکان استفاده چندمنظوره و تطبیق با شرایط جوی را فراهم می ‌کند. همچنین می توان از آلاچیق با سقف شیب‌دار استفاده کنید که به شما امکان می ‌دهد تا در هنگام بارش باران، آب به طور مرتب از سقف جاری شود و فضای آلاچیق خشک و آرامش بخش بماند.

پرگولای شیشه ای با سقف شیب دار

آلاچیق با شیشه های جانبی

شیشه‌ های جانبی در آلاچیق به شما امکان می ‌دهند تا از مناظر زیبای اطراف لذت ببرید و در عین حال از حفاظت در برابر باد و هوای سرد بهره‌ برداری کنید. این طرح به فضا حس آزادی و ارتباط با محیط خارجی را می ‌دهد. همچنین می توان از شیشه های قابل باز و بسته شدن استفاده نموده تا در مواقعی که هوا مساعد می باشد از جریان هوای طبیعی نیز لذت ببرید. از سوی دیگر ایجاد آلاچیق با فضای بسته باعث افزایش حریم خصوصی شده و شما به راحتی می توانید بدون نگرانی از ایجاد سر و صدا از محیط پرگولای شیشه ای لذت ببرید.

نورپردازی آلاچیق

با استفاده از روش‌ های نورپردازی مختلف، می ‌توان آلاچیق را در شب‌ ها به یک نقطه تمرکز جذاب تبدیل کرد. اضافه کردن تجهیزات نوری مانند چراغ‌ های LED، نورپردازی زمینه و نورپردازی بر روی سقف آلاچیق، جو رمانتیک و دلنشینی را ایجاد خواهد کرد. این حالت به دلیل وجود شیشه و شفافیتی که دارد باعث می شود درون آلاچیق در شب به زیبایی دیده شده و یک محیط جذاب ایجاد نماید.

آلاچیق با فضای داخلی چندمنظوره

با اضافه کردن المان‌ های دکوری و مبلمان مناسب، می ‌توانید در داخل آلاچیق یک فضای چند منظوره برای نشستن و استراحت، خوردن غذا، خواندن کتاب یا انجام کار ایجاد کنید. این حالت به دلیل محصور شدن فضای آلاچیق با شیشه، بسیار کاربردی بوده و به راحتی می توان از آلاچیق برای کاربرد های گوناگون استفاده نمود.

آلاچیق با سیستم خنک کننده و گرم کننده

با توجه به محصور شدن فضای آلاچیق با شیشه می توان با اضافه کردن سیستم‌ های خنک کننده مانند سیستم‌ های تهویه مطبوع، در فصل‌ های گرم سال، آلاچیق خود را خنک و مطبوع نگه دارید. این در حالی است که در آلاچیق های معمولی به دلیل باز بودن فضا امکان انجام چنین کاری وجود ندارد. از سوی دیگر می توان در فضول سرد نیز با استفاده از یک بخاری یا دیگر وسیله های گرم کننده مانند گرمکن های فضای باز، فضای آلاچیق را در دمایی مطبوع قرار دهید.

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] استفاده نمود. استفاده از انواع آلاچیق روف گاردن مانند آلاچیق شیشه ای یا پرگولا بسیار رایج […]

  2. […] گوناگون مانند آلاچیق های چوبی ساخته شده از ترموود و آلاچیق شیشه ای به زیبایی می توانید باغ خود را تزئین […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *