سان روم گاردن یا اتاق آفتابی همانطور که از نام آن پیداست یک ساختمان یا اتاق شیشه ای بوده که در کنار دیگر قسمت های ساختمان می باشد. هدف اصلی این ساخمان شیشه ای استفاده کامل از نور طبیعی خورشید می باشد. استفاده از سان روم گاردن در زندگی امروزی به دلیل کمبود استفاده از خورشید در طول روز می باشد. داشتن اتاق آفتابی در کنار ساختمان اصلی می تواند علاوه بر حس بودن در طبیعت و استفاده از نور طبیعی مزایای درمانی نیز داشته باشد. به منظور آشنایی بیشتر با این نوع از ساختمان ها و همچنین نحوه ساخت و موارد مشابه با آن می توانید این مقاله را تا انتها دنبال نمایید.

نمای داخل سان روم گاردن کاور

سان روم گاردن چیست؟

در معماری نوین چالش های ساختمان سازی از مسائل فنی به سمت مسائل زیست محیطی، نزدیک نمودن محیط زندگی به طبیعت و موارد مشابه آن سوق داده شده است. دلیل این اتفاق سرعت بالای زندگی، ماشینی شدن و همچنین نبود فضاهای کافی برای نزدیک شدن به طبیعت می باشد. از این رو در این سبک از معماری تلاش می شود تا حداکثر استفاده از موارد طبیعی صورت پذیرد. یکی از مهم ترین موارد در این زمینه خورشید می باشد. وجود خورشید به عنوان یک منبع طبیعی تامین نور و گرما می تواند باعث ایجاد حس نشاط و سرزندگی در افراد شود.

طراحی سان روم گاردن

به موجب استفاده حداکثری از نور خورشید ایده بوجود آمدن سان روم گاردن ها مطرح شد. این اتاق ها را به صورت تمام شیشه ای ساخته تا بتوان از حداکثر نور خورشد استفاده نمود. نکته مهم در استفاده از این اتاق ها محصور بودن آن ها با شیشه می باشد که از این طریق مانند یک فضای باز نبوده و می تواند یک مکانی خلوت و همراه با سکوت بوجود آورد. همچنین محصور بودن آن باعث می شود که در شرایط آب هوایی نامناسب مانند وجود باد و طوفان نیز بتوان از آن ها استفاده نموده و از کثیف شدن محیط توسط گرد غبار و موارد مشابه جلوگیری شود. از این رو می توان گفت می تواند به عنوان یک اتاق معمول همرا با نور طبیعی  مورد استفاده قرار گیرد.

سان روم گاردن چیست

مزایای داشتن سان روم گاردن

اولین و مهم ترین مزایا سان روم گاردن بهره مندی ایت اتاق از نور و گرمای طبیعی خورشید می باشد. این حالت می تواند بر روحیه افراد و ایجاد حس نشاط در آن ها موثر باشد. از دیگر مزیت های اتاق آفتابی می تاون به استفاده از شیشه ها نام برد. وجود شیشه می توان انرژی های مضر تابیده شده از خورشید مانند امواج فرابنفش را تا حدید زیادی تقلیل داده و در صورت استفاده از شیشه های خاص می توان به صورت کامل مانع عبور این امواج شد. لذا می توان از نور خورشید بدون نگرانی از آسیب زایی این امواج استفاده نمود.

سان روم گاردن ایزوله

از دیگر مزیت های اتاق آفتابی وجود نور طبیعی برای مطالعه می باشد. یکی از بهترین حالت ها برای مطالعه استفاده از نور طبیعی خورشید می باشد. که در این حالت به دلیل محصور بودن محیط که می تواند سر و صدا های اطراف را تقلیل دهد محیط مناسبی برای مطالعه را بوجود می آورد. همچنین این محل برای گرفتن آفتاب و جذب ویتامین دی نیز مفید بوده و بدون نیاز به کرم های ضد آفتاب می توان از فواید درمانی خورشید استفاده نمود.

تبدیل تراس به اتاق آفتاب

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد از مزیت های مهم سان روم گاردن ها وجود دیوار و سقف شیشه ای می باشد که باعث تمیز ماندن محیط از گرد غبار های ناشی از هوا می باشد. در حالت کلی استفاده از سان روم گاردن مانند این می باشد که فقط از نور خورشید برای ایجاد نور و گرما استفاده نمود. همچنین در بعضی موارد سان روم گاردن می تواند در ورودی ساختمان و یا به عنوان پیلوت استفاده شود.

اختصاصی قسمتی از حیاط به سان روم گاردن

معایب سان اتاق آفتابی

مهم ترین عیب این نوع از اتاق ها وجود شیشه در ساختار آن ها می باشد. در این حالت باید مراقب آسیب دبدن این شیشه ها به دلایل مختلف بود. همچنین باید به صورت دوره ای و در فاصله کوتاه آن ها را تمیز نمایید. در غیر این صورت شیشه های پر از لک و دارای غبار باعث ایجاد یک منظر نامناسب شده و هدف اصلی سان روم گاردن را از بین می برد.

ایجاد یک محیط زیبا با نور طبیعی توسط سان روم گاردن

همچنین استفاده از سان روم گاردن شدیدا به محل زندگی و اقلیم شما بستگی دارد. به عنوان مثال در مناطقی که نور آفتاب بسیار کم می باشد استفاده از این اتاق ها منطقی نمی باشد. همنین در مناطقی که نور خورشید با شدت زیادی می تابد استفاده از سان روم گاردن می تواند باعث گرمای شدید در آن اتاق ها شده و ماندن در آن جا را سخت نماید. همچنین در فصول زمستانی که آفتاب کم تر در دسترس می باشد، این اتاق ها به عنوان سان روم گاردن نمیتوانند کاربرد داشته باشند. از این رو می توان این اتاق ها را به صورت فصلی در نظر گرفت.

انواع اتاق آفتاب

شرکت چوب و چکش یکی از شرکت های فعال در زمینه ساخت سان روم گاردن قزوین و تهران می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصیم این شرکت تماس گرفته و از راهنمای های آن ها بهره مند شوید.

4 پاسخ

تعقیب

  1. […] ساخت روف گاردن ارزان و در بعضی موارد به عنوان ستون در سان روم گاردن ها رایج […]

  2. […] سالن های اجتماعات، ساختمان های مسکونی، هوم گاردن، سان روم گاردن، باغ ژاپنی استفاده نمود. همچنین در دیوار سبز مدولار و […]

  3. […] از شکستن استفاده می شود. همچنین از این سقف ها می توان در سان روم گاردن نیز استفاده […]

  4. […] گیاهان رعایت شود. همچنین با استفاده از محیط هایی مانند سان روم گاردن می توان نور کافی را به این گیاهان […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *