روف گاردن ها امروزه جزء جدایی ناپذیری از ساختمان ها می باشند. در بین انواع روف گاردن شامل روف گاردن های گسترده، روف گاردن متمرکز، روف گاردن مدولار، روف گاردن ترکیبی و روف گاردن کوچک، روف گاردن ارزان، روف گاردن گسترده یکی از ساده ترین و سبک ترین روف گاردن ها می باشد از این رو در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

تعریف روف گاردن گسترده

روف گاردن گسترده به روف گاردنی اتلاق می شود که سطح آن را به صورت کامل با چمن طبیعی یا چمن مصنوعی بپوشانیم. در این حالت سطح وسیع چمن کاری شده داریم که توسط پوشش گیاهی پوشانده شده است. این روش در پشت بام هایی که سطح صاف یا شیب نهایتا 30 درجه دارند کاربرد دارد.

کاور روف گاردن گسترده

کاربرد روف گاردن گسترده

کاربرد روف گاردن گسترده برای مواردی که ساختمان تحمل بار زیادی را ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش با توجه به این که فقط چمن کاری بر روی بام انجام شده بسیار سبک می باشد. این روش همچنین مناسب برای اجرای کفپوش جهت پیاده روی به صورت سنگ فرش و یا ترموود می باشد.

پوشش گیاهی روف گاردن گسترده

پوشش گیاهی کم ارتفاع و چمن استفاده می شود. این گونه های گیاهی شامل سدوم، گیاهان علفی، خزه ها، چمن نروژی که ریشه های کوتاهی داشته و مقاومت بالایی در شرایط اقلیمی متفاوت دارند استفاده می شود. از این رو با توجه با عمق کم خاک و همچنین منحصرا استفاده از گیاهان چمنی، وزن سازه و در مجموع وزن روف گاردن، خیلی زیادی کاهش یافته و در حالت اشباع از آب وزن سازه به 70 تا 170 کیلوگرم می رسد.

ویژگی های روف گاردن گسترده

ایجاد سطح سبزی که میتواند جلوه بصری زیبایی تولید کند و معمولا کاربرد مشخصی ندارند. اگر بخواهیم کاربردی برای این روش از روف گاردن پیدا کنیم می توان به جنبه زیبایی و زیست محیطی آن اشاره نمود.

از دیگر ویژگی های روف گاردن گسترده می توان به نبود مبلمان روف گاردن، الاچیق، چتر روف گاردن و دیگر موارد اشاره نمود. در حالت کلی معمولا در این نوع از روف گاردن فقط از چمن استفاده شده و دیگر موارد در آن تعبیه نمیشود. و هدف کلی آن ایجاد یک سطح صاف سبز رنگ چمن کاری شده است.

روفگاردن گسترده بر روی سقف یک خانه

مزایا روف گاردن گسترده

روف گاردن گشترده دارای مزایای زیادی شامل، کاهش هزینه ها، زیبایی، سبک بودن، هزینه ها پایین نگه داری روف گاردن، حداقل رسیدن تاسیسات و سهولت در نگه داری اشاره نمود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

کاهش هزینه

از ویژگی های مهم این روش پایین بودن هزینه اجرا روف گاردن می باشد. این هزینه را می توان به دو قسمت تقسیم بندی نمود. در ابتدا به دلیل نبود طراحی خاص و یا محاسبات سازی پیچیده هزینه های طراحی کاهش می یابد. در مرحله بعد به دلیل عدم نیاز به سازه خاص یا لوازم مورد نیاز روف گاردن های معمولی، از قیمت متریال و تجهیزات روف گاردن به شدت کاسته می شود.

بخشی از یک روف گاردن گسترده

زیبایی

با توجه به ایجاد یک پوشش گیاهی طبیعی، این روفگاردن ها نسبت به یک بام معمولی از زیبایی خاصی برخوردار هستند. همچنین استفاده از رنگ سبز باعث بهبود روحیه و ایجاد حس مثبت در انسان می شود.

سبک بودن

به دلیل عدم وجود تجهیزات و همچنین استفاده انحصاری از چمن، این نوع روف گاردن معمولا سبک بوده و برای ساختمان هایی که سازه های خیلی قوی ندارند مناسب می باشد. در حالت اشباع شده از آب این نوع روف گاردن وزنی مابین 70 تا 170 گیلوگرم داشته که نسبت به روف گاردن های معمولی بسیار سبک می باشد.

هزینه ها پایین نگه داری

با توجه به تنوع پایین پوشش گیاهی مورد استفاده معمولا برای نگه داری آن ها نیاز به هزینه بالا جهت مصارف باغبانی و …. ندارد.

حداقل رسیدن تاسیسات

با توجه به استفاده از چمن به عنوان پوشش گیاهی آبیاری این نوع از گیاهان ساده بوده و نیازمند تکنولوژی خاصی نمی باشد. از این رو تاسیسات خاصی جهت آبیاری و رسیدگی به گیاهان مورد نیاز نبوده و فقط می توان با یک لوله کشی ساده این عملیات را به پایان رساند. از این رو نیاز به آبیاری هوشمند در این روش نمی باشد.

سهولت در نگه داری

به دلیل عدم تنوع در پوشش گیاهی نگه داری چمن ها توسط یک فرد معمولی قابل انجام بوده و به راحتی می توان عملیات نگه داری را انجام داد.

معایب روف گاردن گسترده

از مهم ترین معایب این روش می توان به کمبود تنوع در پوشش گیاهی اشاره نمود و همچنین نبود لوازم تفریحی و زیبایی شامل مبلمان، آلاچیق و چتر می باشد.

نحوه اجرا روف گاردن گسترده

در ابتدا یک محاسبه  ساده جهت تحمل بار صورت می گیرد. که با توجه به توزیع بار یکنواخت این مورد به آسانی به دست می آید. سپس پس از عایق کاری بستر کاشی بین 5 الی 15 سانتی متر اجرا می شود و در نهایت پوشش گیاهی بر روی آن ها قرار می گیرد.

نمایی از روف گاردن گسترده طراحی شده توسط چوب و چکش

کلام آخر

روف گاردن های گسترده اغلب در مکان هایی که سازه تحمل بار زیادی را نداشته مورد استفاده قرار میگیرند. ساخت این نوع از روف گاردن ساده بوده و علاوه بر سادگی می تواندد محیطی شاد و پر روحیه را برای صاحبان آن ملک ایجاد نمایند.

12 پاسخ

تعقیب

  1. […] می شود. دو مورد از مهم ترین انواع روف گاردن ها شامل روف گاردن های گسترده و روف گاردن های متمرکز می باشد. در حالت گسترده با […]

  2. […] بندی می شوند. مهم ترین تقسیم بندی باغ بام ها شامل، روفگاردن گسترده که سطح آن با چمن طبیعی یا چمن مصنوعی پوشانده می شود و […]

  3. […] استفاده نمود. یکی از مهم ترین انواع روف گاردن یعنی روف گاردن گسترده از دکینگ چوبی برای ایجاد زیبایی استفاده می نمایند. […]

  4. […] را انجام دهیم. در حالت کلی روف گاردن ها را می توان به روف گاردن های گسترده و روف گاردن های متمرکز دسته بندی نمود. به روف گاردن های […]

  5. […] نوع از روف گاردن نیز به صورت کامل در مقاله روف گاردن گسترده بیان و به صورت کامل مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. […]

  6. […] صورتی که مستقیما بر رو زمین قرار گیرند میتوان ابتدا یک روف گاردن گسترده ایجاد نموده و کم کم به آن فلاور باکس زمینی اضافه […]

  7. […] یک روف گاردن واقعی بحساب نمی آید ولی می توان آن را یک روف گاردن گسترده به حساب […]

  8. […] روف گاردن ها را می تاون به دو صورت روف گاردن متمرکز و روف گاردن گسترده تقسیم بندی نمود. هزینه محاسبات در روف گاردن گسترده […]

  9. […] ها انواع مختلف داشته و به دو صورت روف گاردن متمرکز و روف گاردن گسترده مورد استفاده قرار میگیرند. نحوه طراحی و اجرا روف […]

  10. […] که فقط با چمن طبیعی و چمن مصنوعی فرش شود می توان یک روف گاردن گسترده ولی در مقیاس کوچک تولید نموده و در صورتی که توسط لوازم […]

  11. […] پارک یا باغ کوچک شهری تا فقط چند صد کیلو برای یک سیستم بام سبز گسترده  که ترکیبی از پوشش گیاهی سرسبز را در بر می گیرد متغیر […]

  12. […] نمود. همچنین بسته به استفاده از روف گاردن متمرکز یا روف گاردن گسترده این موارد می تواند طراحی […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *