امروزه با توجه به تحولات صورت گرفته در زمینه کشاورزی و همچنین بحران های آبی پیش رو آبیاری قطره ای به عنوان یک روش مدرن و مقرون به صرفه مورد استفاده قرار میگیرد. این سبک آبیاری مناسب باغ ها، روف گاردن، دیوار سبز، تراس گاردن و محوطه ساختمان ها ، هوم گاردن می باشد. از این رو در این مقاله به انواع روش های آبیاری، مکانیزم عملکرد ابیاری قطره ای و دیگر موارد می پردازیم.

آبیاری قطره ای مدرن

انواع روش های آبیاری

پیش از  تعریف ابیاری قطره ای بهتر است با انواع روش های آبیاری اشنا شویم.  انواع روش های آبیاری مکانیزه شامل آبیاری سطحی که به صورت غرق‌آبی گیاهان را ابیاری می کند، ابیاری تحت فشار که بیشتر مناسب زمین های کشاورزی می باشد، ابیاری بارانی مناسب زمین های زراعی بود و آبیاری قطره ای که برای انواع زمین ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تعریف ابیاری قطره ای

آبیاری قطره ای به روشی اطلاق می شود که در آن اب از لوله اصلی به شاخه های کوچک تر فرستاده شده و دبی آن در انتهای مسیر توسط روزه هایی که قطره چکان نامیده می شود کاسته می شود و آب را به محل مورد نظر انتفال می دهد. این دبی در حدود یک لیتر در ساعت بوده و پس از خروج آب از قطره چاکن توسط نیرو ثقلی و مویینگی آب به درون خاک نفوذ می نماید.

آبیاری قطره ای برای موارد کوچک

مزایا آبیاری قطره ای

از مهم ترین مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • صرفه جویی در مصرف آب
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • عملکرد آسان
  • تبخیر پایین آب
  • کاهش مصرف کود
  • مناسب برای هر نوع زمینی و عدم نیاز به تراز بودن زمین
  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • در مزارع با اشکال مختلف قابل اجرا است.

معایب آب یاری قطره ای

از مهم ترین معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • گرفتگی ناشی از رسوب قطره چکان ها
  • عدم پخش یکنواخت آب در محیط
  • برای هر نوع حاکی قابل استفاده نیست
  • تجمع نمک در زمین
  • هزینه اولیه بالا

تجهیزات ابیاری قطره ای

تجهیزات مورد استفاده در این روش مشابه دیگر موارد ابیاری بوده با این تفاوت که بعضی موارد در این روش متفاوت می باشد. در حالت کلی تجهیزات به کار رفته در سیستم آبیاری قطره ای شامل موارد زیر می باشد.

  1. تانک دخیره آب یا استخر
  2. پمپ انتقال آب
  3. فیلتر شنی
  4. فیلتر دیسکی
  5. تانک نگه داری کود و مواد مغذی
  6. سیستم بک واش
  7. شیر های کنترلی
  8. لوله اصلی
  9. انشعابات آبرسانی
  10. لوله های جانبی
  11. قطره چکان ها

تجهیزات آبیاری قطره ایدر حالت کلی تجهیزات شامل این موارد می باشد که در قسمت بعدی به بررسی نحوه عملکرد سیستم آبیاری قطره ای می پردازیم.

مکانیزم آبیاری قطره ای

در ابتدا آب از منبع ذخیره اصلی توسط پمپ به محل فیلتر شنی فرستاده می شود. در این مرحله مواد و ذرات بزرگ و همچنین خزه و جلبک های ناشی از آب راکد از بین می رود. در مرحله بعد آب فیلتر شده وارد فیلتر های دیسکی شده تا ذرات معلق آن گرفته شود. سپس بخشی از آب وارد تانک کود شده و مقدار مشخصی از مواد مغذی را در خود حل کرده و به خط اصلی انتقال می دهد.

در مرحله بعد لوله ابرسان اصلی آب را به لوله های جانبی و سپس به درون قطره چکان ها انتقال می دهد. در نهایت آب به اندازه و دبی مشخص از قطره چکان ها عبور کرده و در محل تعبیه در پای درخت ریخته می شود تا از طریق نیروی ثقلی به درون خاک نفوذ نماید.

کاور آبیاری قطره ای

انواع قطر چکان

قطره چکان های گوناگونی بته به کاربرد و نیاز مختلف مورد استفاده قرار میگیرد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • قطره چکان های دکمه ای
  • قطره چکان های طولانی
  • قطره چکان های صفحه ای
  • قطره چکان های دهانه ای

اسید شویی

به منظور از بین بردن رسوب ها معمولا از اسید ها استفاده می شود که به اصلاح به این روش بک واش گفنه می شود. اسید شویی می تواند با اسید های مختلف مانند هیدروکلریک اسید، سولفوریک اسید و فسفریک اسید صورت گیرد.

آبیاری قطره ای

سخن پایانی

روش آبیاری قطره ای یکی از مدرن ترین و بهترین روش های آبیاری بوده که می تواند بر روی انواع زمین ها و در شرایط بحرانی کمبود آب مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از این روش می توان در انواع مورد ساختمانی مانند روف گاردن، تراس گاردن، دیوار سبر و محوطه سازی استفاده نمود.

شرکت چوب و چکش یکی از شرکت های مطرح در زمینه آبیاری قطره ای این امکان را فراهم نموده تا مشاوره های لازم در زمینه طراحی و اجرای آبیاری قطره ای را برای شما انجام دهد. به دلیل قرارگیری شرکت ما در قزوین انواع زمین های هایی ابیاری قطره ای قزوین با تخفیف ویژه انجام خواهند شد.

7 پاسخ

تعقیب

  1. […] و از کشت پذیری آن اطمنان حاصل کرد. مورد دیگر نیز اگر از آبیاری قطره ای در گرین وال استفاده می شود باید به این نکته دقت نمود […]

  2. […] سیستم های آبیاری مکانیزه و به دو صورت آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره ای انجام می […]

  3. […] توجه به اینکه آب باران یا آبهای اضافی ناشی از آبیاری قطره ای به صورت مسقیم بر روی کف جاری و از طریق درین و کف شور ها […]

  4. […] بیرونی می توانند با استفاده از باغبانی کانتینر ، سیستم های آبیاری قطره ای خودکار و سیستم های آبیاری با جریان کم و وسایل فضای باز […]

  5. […] روش آبیاری می تواند به صورت دستی یا آبیاری قطره ای باشد در هر دو حالت آبیاری با دقت انجام […]

  6. […] در میان دیگر روش های آبیاری تحت فشار با استفاده از روش آبیاری قطره ای می یاشد. در مقال ای جداگانه به صورت کامل آبیاری تحت […]

  7. […] در گل خانه ها به دلیل استفاده بهینه از فضا و همچنین سیستم های مدرن آبیاری امکان هدر رفت آب به میزان زیادی کاهش یافته و باعث صرفه […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *